View : 772 Download: 0

중학교 미술과 표현 학습에서 단일 제작과 협동 제작에 관한 연구

Title
중학교 미술과 표현 학습에서 단일 제작과 협동 제작에 관한 연구
Other Titles
(THE) STUDY RELATING SING-MANUFACTURING AND COOPERATIVE-MANUFACTURING IN THE FINE ARTS AND EXPRESSION EDUCATION OF MIDDLE SCHOOL
Authors
김정숙
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중학교미술표현 학습단일 제작협동 제작
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Our country's education, overpopulating class phenomenon brought selfish inclination and uniform way of thinking, and it should be improved to effective study method demanding cooperative attitude and originality which needed for the quality of democratic citizen. The purpose of this study is to compare the study effect of single-manufacturing and cooperative-manufacturing in the fine arts and collage expression action of second class middle school, and to investigate the study situation of cooperative-manufacturing. This study subjected two hundred and forty boy students of Chongyang middle school in Chungnam Chongyang Kun. Under the theme of a legend, one hundred and twenty students of experimental class did division cooperativemanufacturing on the whole uncut drawing paper and one hundred and twenty students of non-experimental class did single-manufacturing on the four-cut drawing paper, and the study effects were compared. And the study situation of cooperative-manufacturing was investigated by distributing questionnaire toward one hundred and eighty seven teachers of middle school fine arts in Ch'ungnam and Daejeon City, and statistically treated with percentage. The results of comparision in study effects between single-manufacturing and cooperative-manufacturing, and the cooperative-manufacturing study situation were as follows; 1. In the aspect of marks evaluation, the class manufactured cooperatively were distributed in high marks, showing the study effects of cooperative-manufacturing is high. 2. In the aspect of material use and picture content, the cooperatively manufactured class showed variety. If seems that single-manufactured class member's uniform way of thinking and personal difference are great. 3. Cooperative-manufacturing is practiced one per year, guidance members are biasing to drawing sphere, and careful consideration of guidance teacher is required in group organization and method evaluation. 4. Teachers and students all showed interests and concern toward cooperative-manufacturing, and it appeared as good study method to train social character and cooperative character. It appeared to be good to extend a power of expression by exchanging mutual opinion and complexibility, and achievement degree appeared high, so it seems as desirable study method to raise study effect. The cooperative-manufacturing, the study effect of which is high the fine arts and expression act of middle school, is a study method to be guided in the aspects of education for the wholeman also.;우리 나라의 과밀 학급 현상은 이기주의 성향과 획일적 사고 방식을 가져와 민주 시민의 자질로서 필요한 협조적 태도 및 창의성이 요구되는 효율적인 학습 방법으로 개선되어야 한다. 본 연구의 목적은 중학교 2학년 미술과 collage 표현 활동에서 단일 제작과 협동 제작의 학습 효과를 비교하고 협동 제작의 학습현황을 조사하는데 있다. 본 연구는 충남 청양군 청양 중학교 남학생 240명을 대상으로 하였다. 전설을 제재로 실험반 120명은 전지 크기의 화지에 분할 협동 제작하며, 비실험반 120명은 4절 크기의 화지로 단일 제작하여 학습 효과를 비교하였고, 협동 제작의 학습 현황은 충남과대전시 중학교 미술 교사 187명을 대상으로 질문지를 배포하여 조사하고 백분율로 통계 처리하였다. 단일 제작과 협동 제작 학습 효과의 비교와 협동 제작 학습 현황을 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 성적 평가에서 협동 제작한 반이 높은 성적에 분포되어 있어 협동 제작의 학습 효과가 높음을 보여 준다. 2. 재료 사용과 그림 내용면에서 협동 제작한 반이 다양함을 보였다. 단일 제작한 반은 학급 구성원의 획일적 사고 방식과 개인별차가 심한 것으로 보여진다. 3. 협동 제작은 1년에 1번 정도 실시되고 있으며, 지도 단원은 회화 영역에 치우치고 있고, 조 편성과 평가 방법에서 지도 교사의 세심한 배려가 요구된다. 4. 학생, 교사 모두 협동 제작에 대해 흥미와 관심이 높았고 사회성과 협동성을 기르는 데 좋은 학습 방법으로 나타났다. 상호 의견 교환과 복합 능력으로 표현력 신장에 도움이 된 것으로 나타났고, 성취도가 높게 나타나 학습 효과를 올리는 데 바람직한 학습방법으로 보여진다. 중학교 미술과 표현 활동에서 학습 효과가 높은 협동 제작은 전인 교육면에서도 지도되어야 할 학습 방법이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE