View : 1170 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박현아-
dc.creator박현아-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000029037-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175427-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029037-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standard, and assessment instrument for criterion-referenced evaluation in 7th national 'Ecology and Environment' curriculum. The contents of this study are the areas of 'Environmental Pollution' in high schools 'Ecology and Environment' based on the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First, the purpose and contents of the 7th national 'Ecology and Environment' curriculum were systematically analyzed. Based upon required learning elements in the one units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national 'Ecology and Environment' curriculum in detail in terms of the Knowledge and Comprehension(K), Process and Skills(P), and Attitude and Participations(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. Forty five items of achievement standards were developed in the area of 'Environmental Pollution'. 2. Based upon achievement standards, the assessment standards were produced. The assessment standards divide the students ' achievement into three level(high/middle/low) and state each level so that it can guide the evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EK, EP, and EA. The assessments standards include 45 items in the area of 'Environmental Pollution'. 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety of . performance assesments were employed rather than multiple choice type. The developed assessment instruments include 15 items in the area of 'Environmental Pollution'. The conclusions of this study are as follows : 1. If environment teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in the area of 'Environmental Pollution'. 2. It is important that environment teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of 'Ecology and Environment', environment teachers can make various assessment instruments if they change contexts or situations. The results of this study verified validity and can be used in the school effectively in the year of 2003.;학교 현장에서의 교수·학습과 평가를 위한 타당한 기준이 마련되지 않는다면 교육 목표의 달성 여부에 근거하여 이루어지는 '준거 지향 평가'가 제대로 시행되기가 어렵다. 따라서 국가 수준의 성취 기준과 평가 기준이 제시되고 이에 더하여 다양한 평가 방법과 도구 등이 개발되어 학교 현장에서의 평가에 참고할 수 있도록 하여야 한다. 이 연구의 목적은 제 7차 교육과정에 근거한 고등학교 '생태와 환경' 교과의 '환경 오염' 영역에 대한 성취 기준, 평가 기준, 평가 도구를 개발하는데 있다. 이 연구에서는 환경 교육에서 다루고 있는 내용 중에서 가장 일반적이면서도 환경 문제의 기초 지식을 습득할 수 있는 '환경 오염' 단원을 설정하여 환경 지식을 바탕으로 가치관과 태도의 변화, 참여를 유도할 수 있도록 하는데 중점을 두어 성취 기준, 평가 기준, 평가 도구를 개발하였다. 이를 위해 먼저 제 7차 환경과 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징을 분석하여 고등학교 '생태와 환경'의 성격을 알아보았으며, 교육과정과 '생태와 환경' 3종 교과서 분석을 통해 '환경 오염' 영역에 대하여 필수 학습 요소를 추출하였다. 필수 학습 요소를 추출한 다음 학생들이 도달해야 할 성취 기준을 개발하였다. 성취 기준은 지식(K), 탐구(P), 태도(A) 세 개의 목표 영역으로 세분화하여 개발하였으며 지식 영역(K) 21개, 탐구 영역(P) 14개, 태도 영역(A) 10개를 개발하였다. 개발한 성취 기준을 토대로 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다. 평가 기준은 성취 기준과 마찬가지로 지식(EK), 탐구(EP), 및 태도(EA) 세 개의 영역으로 나누었으며, 상/중/하 세 수준으로 지식 영역 평가 기준(EK) 21개, 탐구 영역 평가 기준(EP) 14개, 태도 평가 기준(EA) 10개를 개발하였다. 마지막으로 성취 기준과 평가 기준에 맞추어 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가 도구를 개발하기 위하여 여러 가지 수행 평가의 유형들을 사용하였다. 개발한 평가 도구는 15개로 서술형 4개, 포트폴리오형 6개, 논술형 3개, 보고서형 2개이다. 이 연구에서 개발한 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구는 환경 교육 전문가로부터 내용 타당도를 검토 받았다. 이 연구에서 개발한 '환경 오염' 영역에 대한 상세한 성취 기준과 평가 기준을 토대로 환경 교육 현장에서 단독 또는 복합적으로 적절히 사용하면, 앞으로도 많은 평가 도구들이 개발될 수 있을 것이다. 또한 이 연구의 결과들이 학교 교육 현장에서 효율적으로 활용된다면 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 교육 평가가 정착될 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 제 7차 고등학교 교육과정 = 3 B. 제 7차 고등학교 '생태와 환경' 교육과정의 특징 = 7 C. 환경 교육의 평가와 수행 평가 도구 = 15 Ⅲ. 연구 절차 및 방법 = 27 A. 필수 학습 요소 추출 = 28 B. 성취 기준 개발 = 28 C. 평가 기준 개발 = 32 D. 평가 도구 개발 = 35 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 38 A. 필수 학습 요소 추출 = 38 B. 성취 기준 개발 = 39 C. 평가 기준 개발 = 42 D. 평가 도구 개발 = 50 Ⅴ. 결론 및 제언 = 96 참고문헌 = 98 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4425325 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고등학교-
dc.subject생태와 환경-
dc.subject성취기준-
dc.subject평가기준-
dc.title고등학교 "생태와 환경"의 환경 오염 영역에 대한 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 104 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 환경교육전공-
dc.date.awarded2003. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE