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dc.contributor.author윤현옥-
dc.creator윤현옥-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000029683-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175342-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029683-
dc.description.abstractThe rate of interaction among each region in the world has been accelerated due to relatively stable world economic growth in the late 20th Century, advancement in telecommunications technology and an increase of overseas travel. This trend eventually leads to globalization of the world, and it became possible to find a piece of every culture in all places around the world. Some cultural aspects such as music, food and fashion have been spread out even more rapidly, developing a trend of culture that' s new and widely accepted at the same time. Some of the imported family-restaurant brands are very notable in this sense as they bear their original names and design wherever a chain is placed. The rapid inflow of the foreign franchises, of course, would be unavoidable, considering the general trend around the world. Moreover, The untraditional atmosphere, unique services and wide range of menu have attracted customers who were having hard time finding a place to satisfy their desire and taste. This success has brought in even more family-restaurants into the market, and therefore the competition among them is intensifying. In order to survive, these franchises are constantly developing strategies to differentiate oneself from others such as shop-in-shop concept, membership card, coupon distribution through internet, sales events and birthday parties. This research has its emphasis on developing a designing strategy through analysis of various examples, for improving the image of a business so that it stands out among its competitions. The research is done through the following process: 1. To establish theoretical basis, general characteristics of family-restaurants are studied after some of the design problems of franchise system, such as limitation and uniformity, are analyzed 2. The functional arrangement of space sets the tone for case-by-case comparative analysis, which is then used to develope ways of differentiating such as seating plans depending on various type of customers, uniformity in color, material and pattern, unique shape of buildings, and small garden or playground for children. 3. The differentiating strategy is then applied to the research model to create a visual image. 4. The last process of this research is to show that the design is realistic and has potential for significant improvement. This is done by re-evaluating the design in the aspects of effectiveness, economical efficiency, pleasantness and comfort.;20세 후반 비교적 안정성장을 지속한 세계경제, 원격정보통신기술의 발달, 해외여행의 선풍 등은 세계 각 지역간 교류를 더욱 가속화시켰다. 이는 세계화의 경향을 낳았으며 세계 어느 곳에서든 각 나라의 문화 단편들을 볼 수 있게 하였다. 특히 음악, 음식, 패션 등의 분야는 세계적으로 적극적인 교류가 이루어져 새롭고도 보편적인 생활양식이 세계를 지배하게 되었다. 그 중 외국의 유명 프랜차이즈 패밀리레스토랑은 그들의 고유한 디자인을 체인점마다 사용하고 있다. 이러한 외국식당의 유입은 세계적인 질서로 볼 때 어쩔 수 없는 현상이라 볼 수 있다. 또한 일반소비자들에게 잠재되어 있던 욕구, 기호, 불만 등은 외국 프랜차이즈 패밀리레스토랑의 이국적 분위기, 색다른 서비스, 다양하게 갖춰진 메뉴 구성 등으로 인해 어느 정도 해소가 되었고 이는 패밀리레스토랑의 성장으로 귀결되었다. 이러한 성장은 후발 패밀리레스토랑의 참여를 촉진시켰으며, 이로 인해 패밀리레스토랑간의 경쟁이 더욱더 치열해지고 있는 실정이다. 이러한 극심한 경쟁 상황에서 가족중심의 레스토랑 업계는 고객을 유인하기 위하여 Shop-in-Shop, 회원카드 발행, 인터넷 홈페이지를 이용한 쿠폰 발행 및 판촉행사, 생일축하 등 운영적 측면에서 다양한 차별화전략을 각각 전개시켜 나가고 있다. 본 연구는 디자인적으로 이미지를 끌어 올리는 것이 극심한 경쟁관계에서 차별화시킬 수 있는 대안이 될 수 있다고 판단하여 사례 비교분석을 통한 디자인 핵심전략을 마련하는 데 그 목적이 있다. 이는 다음과 같은 과정을 통해 이루어진다. 첫째, 이론적 배경으로서 프랜차이즈 System이 지닌 디자인상의 문제, 즉 디자인의 제한성과 획일성을 살펴본 후 패밀리레스토랑에 대한 일반적 고찰을 통 해 그 특성을 알아본다. 둘째, 패밀리레스토랑의 기능별 공간구성을 파악한 후 사례조사의 비교분석틀로 삼는다. 또한 공간구성별 사례분석을 통해 차별화시킬 수 있는 내용(이용자의 다양성에 근거한 객석배치의 방식과 관점, Color · 재료 · 패턴의 통일적 사용, 건축조형의 차별화, 정원개념의 소공원, 어린이를 위한 놀이공간)을 도출해 낸다. 셋째, 차별화의 내용들을 연구의 대상지에 적용, 디자인 시각화 이미지를 도출한다. 넷째, 상업공간의 효율성, 경제성, 쾌적성, 안락성 등의 관점에서 디자인의 타당성을 검토하고 연구의 결과가 기존의 상황에 비추어 개선가능성을 갖는다는 것에 연구의 의의를 둔다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅹⅲ 1. 서론 = 1 1.1 문제제기와 연구의 목적 = 1 1.2 연구의 방법 및 범위 = 3 2. 프랜차이즈 패밀리레스토랑의 일반적 고찰 = 4 2.1 프랜차이즈 시스템의 개념 = 4 2.2 디자인측면에서의 프랜차이징 방식 = 6 2.3 패밀리 레스토랑의 개념 및 특징과 현황 = 8 2.3.1 패밀리레스토랑 개념 = 8 2.3.2 패밀리 레스토랑의 분류상의 특징 = 9 2.3.3 생산면의 특징 = 13 2.3.4 판매면의 특징 = 15 2.4 프랜차이즈 패밀리레스토랑의 국내현황 = 16 3. 프랜차이즈 패밀리레스토랑의 공간 구성 및 사례분석 = 20 3.1 기능별 공간구성 = 20 3.1.1 영업 기능공간 = 21 3.1.2 조리 기능공간 = 28 3.1.3 부대시설 공간 = 35 3.2 사례 조사 및 분석 = 37 3.2.1 사례분석의 개요 = 37 3.2.2 사례조사 = 41 3.2.3 종합분석 및 개선방안 = 47 4. 차별화를 위한 프랜차이즈 패밀리레스토랑의 디자인 사례연구 = 54 4.1 차별화 디자인의 전제 = 54 4.1.1 디자인의 목표 및 방향 = 55 4.1.2 디자인 전개과정 = 56 4.2 디자인을 위한 대상지 분석 = 57 4.2.1 대상지의 입지조건 및 상권 분석 = 57 4.2.2 기존 상황 = 62 4.2.3 대상지의 종합분석 = 64 4.2.4 대상공간의 프로그래밍 = 65 4.3 디자인 단계 = 72 4.3.1 공간의 계획 = 72 가. Zoning 계획 = 72 나. 동선계획 = 73 4.3.2 디자인 형태 도출 단계 = 74 가. Volume 형태 도출 과정 = 75 나. 평면형태 도출 과정 = 76 다. Open Space의 계획과정 = 77 라. 디자인 적용단계 = 78 마. 최종디자인 결과 = 80 4.4 종합 및 평가 = 96 5. 결론 = 98 참고문헌 = 100 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6145560 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject마케팅-
dc.subject프랜차이즈-
dc.subject패밀리레스토랑-
dc.subject디자인모형-
dc.title전략적 마케팅 관점에서의 프랜차이즈 패밀리레스토랑 디자인모형 사례연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on the environmental design for the franchise family restaurant on the basis of strategic marketing : especially on the planning and design process for a franchise family restaurant-
dc.format.pagexiv, 106p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 환경디자인전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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디자인대학원 > 환경디자인전공 > Theses_Master
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