View : 1171 Download: 0

청소년의 완벽주의성향 및 자기효능감이 시험불안에 미치는 영향

Title
청소년의 완벽주의성향 및 자기효능감이 시험불안에 미치는 영향
Other Titles
(an) effect of teenagers' perfectionistic tendency and self-efficacy on the test anxiety
Authors
조영미
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Keywords
청소년자기효능감완벽주의
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 과열 입시 경쟁의 사회적 풍토 속에서 학업으로 인해 심리적, 정신적으로 많은 압박감과 불안감을 경험하고 있는 중학생을 대상으로 청소년의 완벽주의 성향과 자기효능감이 시험불안에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 연구 가설은 다음과 같다. (1)완벽주의 성향, 자기 효능감, 시험불안수준은 각 각 성별에 따라 차이가 있을 것이다. (2)완벽주의 성향이 높을수록 시험불안은 높을 것이다. (3)자기 효능감이 높을수록 시험불안은 낮을 것이다. (4)완벽주의 성향이 시험불안에 미치는 영향은 자기 효능감 수준에 따라 차이가 있을 것이다. 이 가설을 검증하기 위해 남, 여 중학생 766명에게 완벽주의 성향과 학업적 자기효능감 및 시험불안을 측정하는 설문지에 답하도록 하였다. 완벽주의 성향 을 측정하기 위해서 Hewitt와 Flett(1991a)가 제작한 다차원적 완벽주의 척도를 최원혜(2000)가 고등학생의 실정에 맞도록 새로 번안한 것을 요인분석하여 사용하였고, 학업적 자기효능감 측정을 위해서는 김아영(2001)의 학업적 자기효능감 척도를, 시험불안의 측정을 위해서는 김문주(1990)가 Spielberger등(1980)의 TAI를 기초로 한국학생들에게 맞도록 개발한 TAI-K를 각각 요인분석하여 사용하였다. 연구를 위한 분석 방법으로는 t-검증, 상관분석, 단계적 회귀분석, 위계적 회귀분석이 사용되었다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 완벽주의 전체, 자기효능감 전체, 시험불안 전체에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 완벽주의 성향이 높을수록 시험 불안은 높은 것으로 나타났다. 완벽주의 하위요인과 시험불안간의 상관을 살펴보면, 자기중심 완벽주의와 시험불안간에는 통계적으로 유의하지 않은 상관을 보이고 있으나 타인중심 완벽주의, 사회중심 완벽주의와 시험불안간에는 각각 통계적으로 유의한 정적상관을 나타내고 있으며, 특히 사회중심 완벽주의는 시험불안과 가장 높은 상관을 보였다. 또한 완벽주의 세 가지 하위요인에 의해서 시험불안이 설명되는 정도를 알아본 결과, 시험불안에 대한 자기중심 완벽주의의 효과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났고, 타인중심완벽주의와 사회중심완벽주의가 유의한 설명력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 자기효능감이 높을수록 시험불안은 낮은 것으로 나타났으며, 자기 효능감 하위척도와 시험불안과의 관계에서도 모두 부적상관을 갖는 것으로 나타났는데, 특히 자신감과 시험불안이 가장 높은 부적상관을 갖는 것으로 나타났다. 자기효능감의 세 하위요인에 의해서 시험불안이 설명되는 정도를 알아본 결과 통계적으로 유의한 설명력을 가지는 것은 자신감 하나뿐으로 다른 두 요인은 시험불안에 대한 영향력이 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 완벽주의와 자기효능감의 하위요인들 각각의 시험불안에 대한 상대적 설명을 알아본 결과, 가장 설명력이 높은 것은 자신감, 그 다음은 사회중심 완벽주의, 마지막으로 타인중심 완벽주의로 자신감이 시험불안에 가장 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 완벽주의 성향이 시험불안에 미치는 영향은 자기효능감에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다.;An objective of this research is to investigate about an effect of teenagers' perfectionistic tendency and self-efficacy on the test anxiety of middle school students, who experience great pressure and anxiety both mentally and psychologically, due to the study in the social tradition of excess competition of entering university. The hypotheses of the research are as follow. (1) There will be statistically significant difference in each level of perfectionism, self-efficacy and test-anxiety according to the gender. (2) Greater tendency of perfectionism will cause greater test anxiety. (3) Higher self-efficacy will cause lower level of test anxiety. (4) An effect of perfectionistic tendency on the test anxiety differs according to the level of self-efficacy. To test these hypotheses, 766 male and female middle school students answered a survey measuring perfectionistic tendency, academic self-efficacy and test anxiety. To measure perfectionistic tendency, a factor analysis was conducted on MPS (Multidimensional Perfectionism Scale), produced by Hewitt and Flett (1991a), which was modified by Choi, Won-Hye (1999) for the conditions of high school students, to be used. To measure academic self-efficacy, a factor analysis was conducted on ASE (Academic Self-Efficacy) produced by Kim, Ah-Young (2001) to be used. Lastly, to measure the test anxiety, a factor analysis was conducted on TAI-K (Test Anxiety Inventory-Korea) developed by Kim, Moon- Ju (1990) for Korean students based on TAI (Test Anxiety Inventory) developed by Spielberger et a1 (1980) to be used. For the analysis, results were tested through t-test, Pearson Correlation Analysis, Stepwise Multiple Regression Analysis and Hierarchical Regression Analysis. The results of the research are as follow. First, according to the gender, there was no statistically significant difference in the perfectionism, self-efficacy and test-anxiety. Second, greater tendency of perfectionism caused higher level of the test anxiety. According to the correlation between the sub-factors of perfectionism and test-anxiety, there was no significant correlation between self -oriented perfectionism and test anxiety. However, there were statistically significant correlation among other-oriented perfectionism, socially-oriented perfectionism and test anxiety, particularly, it was proven that socially-oriented perfectionism and test anxiety had the most positive correlation . Also, as a result of investigating about the level of test anxiety explained by three sub-factors of perfectionism, there was no statistical significance of an effect of self-oriented perfectionism on the test anxiety. And it was proven that other-oriented and socially-oriented perfectionism had statistical significant explanation in the test anxiety. Third, higher level of self-efficacy caused lower level of the test anxiety. Also in the correlation between the sub-scale of self-efficacy and test-anxiety, there was a negative correlation. Particularly, it was proven that self -confidence and test anxiety had the most negative correlation. As a result of investigating about the level of test anxiety explained by three sub-factors, only self-confidence had statistical significance, which proves remaining two factors did not show statistically significant explanation on the test anxiety. Fourth, as a result of investigating about comparative explanation about sub-factors of perfectionism and self-efficacy on the test anxiety, self-confidence followed by socially-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism showed high level of explanation, indicating self-confidence had the greatest influence on the test anxiety. Lastly, it was proven that there was no significant difference of an effect of perfectionistic tendency on the test anxiety according to the level of self-efficacy.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE