View : 1053 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김은미-
dc.creator김은미-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000029757-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175222-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029757-
dc.description.abstract현대 사회는 정보의 홍수, 정보 통신 매체의 급격한 발달 등으로 특징지어진다. 이러한 사회에서 학생들은 스스로 문제 상황을 인식하며, 자신에게 필요한 정보를 찾고, 그 정보를 적용시키고 활용할 수 있는 능력이 필요하다. 따라서 전통적인 강의식 수업 방법에서 벗어나 학생들을 학습의 능동적인 주체로 끌어들이며, 스스로 문제를 해결하려는 의지를 가지도록 환경을 바꾸어 그 능력을 높여주고자 한다. 본 연구에서는 관성의 법칙, 작용·반작용의 법칙과 중학교 2학년 과학 중 「Ⅳ. 전기와 자기」 단원의 정전기에 관한 내용에 대하여 개념 만화 학습지를 개발하여서 토의 학습 방법으로 수업에 이용한 후, 학생들의 학업성취도 변화와 과학 학습 태도에 미치는 효과를 분석하였다. 연구 대상은 서울시 소재 S 여자중학교의 2학년 학생 전원이며, 실험 집단 4개 학급과 통제 집단 4개 학급으로 나누었는데, 과학 학습에 대한 사전 태도 검사, 논리적 사고력 검사(GALT 검사)와 사전 개념 검사 결과 두 집단은 동질적이었다. 두 명의 교사가 각 집단별로 2개 학급씩 맡아, 실험 집단은 개념 만화를 이용한 토의 학습을 하였으며, 통제 집단은 강의 중심의 전통적 학습을 하였다. 5차시의 수업 실시 후, 과학 학습에 대한 학업성취도 변화와 태도 변화를 알아보기 위해 사후 검사를 실시하였다. 연구 결과, 학업성취도 변화에 있어서 실험 집단과 통제 집단은 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 실험 집단에서 토의 학습을 하는 시간을 위해 지필평가형 문제의 풀이 시간을 생략하고 교사의 설명을 줄였던 점을 고려하면, 개념 만화를 이용한 토의 학습을 통해 학생들의 문제 해결 능력을 향상시켜 줄 수도 있는 가능성을 발견할 수 있었다. 태도 변화에서는 실험 집단에서 수업 내용을 기억하는 정도와 문제를 풀 때의 적극성에 대해 유의미한 긍정적 효과가 나타났다(P<0.01). 그 외의 대부분의 문항에서 두 집단간에 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 응답 유형별로 구분하여 분석하면 실험집단에서 과학에 대해 긍정적인 변화가 큰 것이 발견되는 경우가 많았다. 그리고 학생들이 개념 만화를 이용한 토의 학습에 완전히 익숙해지지 못했거나, 강의식 수업에 지나치게 길들여져 있음도 알 수 있었다. 본 연구는 여학생만을 대상으로 하였고, 수업 실시 기간도 짧아서 여러 가지의 제한이 있었다. 따라서 앞으로 학습자의 능력 수준, 성 차 지능 수준 등의 차이에 따라 그 효과가 어떻게 다르게 나타나는지 보다 장기적으로 연구할 필요가 있다. 더불어, 개념 만화 자료를 보다 다양한 단원으로 확대하여 개발하고, 다양한 수업 방식에 접목시키는 노력도 요구된다.;Modern society is characterized by the flood of information and the rapid development of mass media. In this society, the students should be able to recognize problems for themselves, and search the information which is valuable for them, and apply and utilize it. Accordingly, it must be considered to slough off the traditional learning in the classroom. Also, the students should be more active beings in the class by changing of the learning environment. The purpose of this study is to analyse the effect of the discussion learning using the concept cartoons on the students' learning attitude and scholastic achievement. The concept cartoons were related to 'Newton's first law' , 'Newton's third law' , and the part of 'static electricity' of the chapter 「Ⅳ. Electricity and Magnetism」 of middle school science textbook. The subjects of this study were all the second year students in S girls' middle school, and they were divided into the experimental group of four classes and the control group of another four classes. The result of pretests about concepts and attitude to the science learning, and experimental group was taugth by discussion learning using the concept cartoons, and the control group by traditional lecture method. The post tests were given after 5 allotments of the lessons The results are as follows : 1. There was no meaningful difference in the scholastic achievement between the experimental group and the control group. But, the teacher's explanation about the content was reduced in the experimental group, and, consequently, the discussion learning could be one of the ways that improve the students' problem solving ability. 2. In the change of attitude, there was the significant affirmative effect on the students' positiveness when they were solving the problem (P<0.01). And, they could memorize the contents much easily as well. There were not meaningful differences between two group in other questions ; however, according to the analysis of the students' answering type, the affirmative change could be found considerably in the experimental group. 3. This study also shows that many students are not accustomed to the discussion learning, but have been too familiar to the conventional lecture method. There were some restrictions because the subjects of this study were only female students and the period of time was somewhat short. Therefore, more long-range study will be required, and at the same time, the learners' ability, gender, and intelligence should be considered in the study.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 구성주의 = 4 B. 토의 학습 = 11 C. 만화 = 18 Ⅲ. 연구 방법 = 21 A. 연구 대상 = 21 B. 연구 방법 = 21 C. 측정 도구 = 23 D. 연구 절차 = 31 Ⅳ. 연구 결과 및 분석 = 37 A. 학업성취도 변화에 대한 결과 및 논의 = 37 B. 과학 학습 태도에 대한 결과 및 논의 = 41 Ⅴ. 결론 및 제언 = 59 참고문헌 = 63 부록 1. 사전 개념 검사지 = 67 부록 2. 사후 개념 검사지 = 69 부록 3. 태도 검사지 = 71 부록 4. 학습 지도안 = 77 부록 5. 개념 만화 학습지 = 89 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5131760 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject만화-
dc.subject토의학습-
dc.subject중학생-
dc.subject학습태도-
dc.title개념 만화를 이용한 토의학습이 중학생들의 과학 학습 태도와 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) effects of discussion learning using 'concept cartoons' on middle school students' learning attitude and scholastic achievement-
dc.format.pageviii, 105p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 물리교육전공-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE