View : 1371 Download: 0

가드너의 다중지능이론을 적용한 중학교 1학년 음악 감상 수업 연구

Title
가드너의 다중지능이론을 적용한 중학교 1학년 음악 감상 수업 연구
Other Titles
A Study of Music Appreciation Class applying Gardner’s Multiple Intelligence Theory to the 7th Grade Students
Authors
이재연
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 1학년 음악과 감상 수업에 가드너(Howard Gardner)의 다중지능이론(Multiple Intelligences)을 적용하여 학생들의 음악적 흥미를 고조 시키고 이해를 돕는 것이다. 가드너는 전통적인 지능검사들이 측정하는 지적 범위의 협소함을 지적하며 이론적, 실증적 근거를 통해 인간의 지능이 최소한 8가지는 존재한다는 것을 밝혔다. 그 8가지 지능은 언어지능, 논리수학지능, 음악지능, 신체운동지능, 공간지능, 대인지능, 자성지능, 자연지능이며 인간이 서로 다른 것은 이 지능의 조합이 서로 다르기 때문이라고 하였다. 그리고 그는 이 지능들의 모든 조합을 인정하고 기르는 것을 매우 중요하게 여겼다. 따라서 본 연구에서는 이처럼 다양한 지능을 가진 학생들의 흥미와 이해를 돕고자 비발디의 사계 중 ‘봄’을 제재곡으로 위의 8가지 영역에 해당하는 다양한 활동을 포함한 2차시 지도안을 개발하였다. 그리고 이를 중학교 1학년 9학급 총 357명을 대상으로 실제 수업에 적용하고 설문조사를 통해 그 결과를 확인하였다. 설문의 내용은 가드너가 제시한 8가지 지능을 토대로 8가지 영역으로 나누어 각 영역별로 1문항씩 8문항으로 구성하였다. 수업을 마친 후 학생들이 작성한 설문지는 학생들이 선호하는 과목별로 8개의 집단으로 분류하여 각각의 집단을 대상으로 한 영역별 활동이 얼마나 효과적이었는지 순위와 평균을 비교하여 알아보았다. 그 결과 대부분의 학생들은 수업시간에 게임을 하면서 움직인 것이 가장 좋았다고 대답했으며 특히 신체 운동적 영역, 자성적 영역, 공간적 영역, 대인적 영역에 해당하는 활동에 차례로 높은 점수를 주었다. 그리고 각 집단별 결과를 살펴보면 체육, 미술, 그룹 활동, 도덕을 좋아하는 집단의 학생들은 그 집단의 영역에 해당하는 활동에 상당히 높은 점수를 주어 다중지능이론을 적용한 수업이 효과적이었음을 알 수 있었다. 반면 수학, 자연을 좋아하는 집단의 학생들은 그 집단의 영역에 해당하는 활동에 비교적 낮은 점수를 주어 다중지능이론을 적용한 수업이 효과를 거두지 못한 것을 알 수 있었다. 대부분의 학생들이 다중지능이론을 적용한 감상수업에 긍정적인 반응을 보였으며 특히, 다양한 활동이나 자료 없이 하는 음악수업에 대해 가장 부정적인 반응을 나타낸 설문결과를 통해 다양한 활동을 적용한 음악 수업의 필요성을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해 다중지능 이론을 적용한 수업이 학생들의 음악 감상 수업에서 흥미와 참여를 향상 시키는데 효과적임을 확인할 수 있었다. 그러므로 전통적 수업방식에서 탈피한 다양한 방식의 지도안 개발은 음악교육자들에게 매우 중요한 과제이다. 본 연구의 결과를 토대로 긍정적인 효과를 거둔 부분은 활용하고 기대되는 결과를 얻지 못한 부분에 대해서는 보완하고 발전시켜 차후의 연구에 적용함으로써 다중지능이론을 활용한 음악교육이 더 의미 있는 효과를 거둘 수 있도록 기대하는 바이다.;The purpose of this thesis is to improve the student‘s interest and participation in the music appreciation class by applying Howard Gardner's Multiple Intelligences Theory to the 7th grade students. Gardner pointed to the limitations of the traditional intelligence assessment methods and said human beings have at least eight categories of intelligence based on theoretical and practical reasons. Gardner explained that the eight categories of intelligence are composed of linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, spatial intelligence, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, and naturalist intelligence and that the reason human beings are different from each other is that combination of these categories varies depending upon each human being. Gardner concluded that it is essential to recognize and enhance this combination. Therefore, in this thesis, the two teaching materials were developed with a variety of activities according to the eight categories to enhance the students' interest and understanding. The subject music, "Spring" of Vivaldi's Four Seasons, was presented to the 357 students of 9 classes, after the listening questionnaires were distributed to the students and the survey results were analyzed. The questionnaire was made up of eight questions according to Gardner's eight intelligences to see how efficient a variety of activities and the results were analyzed after classifying the students by the subject they preferred. Most of the students responded that the most interesting part was an activity with playing games, and especially bodily-kinesthetic intelligence, spatial intelligence and interpersonal intelligence were the most preferred intelligences. Specifically, one group of the students who preferred physical education, fine arts, and ethics gave considerably higher marks to the group activities, which shows that Multiple Intelligences Theory is effective. However, another group of the students who preferred mathematics and natural science gave relatively lower marks to the group activities. Most of the students showed positive reviews to the music appreciation class applying Gardner's Theory and therefore it can be concluded that music appreciation classes should be combined with a range of activities to allow students to participate in the classes. In conclusion, it is a valuable task for music educators to develop various teaching materials. So that the students could improve their interest and participation in the music appreciation class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE