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관광 캐릭터 아이덴티티 표현연구

Title
관광 캐릭터 아이덴티티 표현연구
Other Titles
Tourism Character Identity : TCI
Authors
조수희
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
관광캐릭터아이덴티티TCI
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
우리가 어떤 이미지를 보고 난 후 그림을 그리거나 말로 표현할 때 기억을 통하여 표현하게 되는데 표현하기 위해 작용하는 기억은 사실에 기초한 기억과 심리적인 기억으로 나누어 볼 수 있다. 사람마다 다르지만 일반적으로 심리적 기억이 심상(心象 Image)으로 자리잡고 있는데 이때 심리적 기억은 그 대상에 대한 이미지를 기억시키고 그 기억을 이끌어 내는 방법에 따라 Communication의 방법도 달라지게 하는 역할을 한다. 그렇다면 본 연구의 논제인 관광에 있어서도 보여주는 '우리'와 보려고 하는 '그들' 사이에서 Communication을 가능케 하는 이미지 교환 방법이 무엇인지 생각하지 않을 수 없다. 오늘날 이미지 전달방식으로 가장 주목을 받고있는 것은 문자 뿐만 아니라 캐릭터에 의한 강력한 이미지 소통 방식이 확산되고 있는 것이 현실이다. 관광에서 종전의 Typography에 의지하여 전달하는 것보다 빠르고 강력한 Communication Image에 대한 필요성이 대두되며 관광산업에서도 캐릭터가 등장하게 되는 것이다. 이때의 관광캐릭터의 역할은 관광지의 위치를 빠르게 알려주는 것에 국한되지 않고 그 지역의 이벤트를 위해 단발적으로 만들어지거나 특정한 일부 관광지역의 이미지를 나타내는 역할을 수행할 수도 있다. 그런데, 본인은 이 연구에서 관광지의 특징을 나타내는 것에 초점을 두지 않고 관광캐릭터가 관광지로 빠르고 정확하게 찾아 가도록 하기 위한 전국의 길안내 역할을 하고, 우리의 Identity 즉 전통성을 기초로 한 독특한 현대 미의식을 보여주면서 기억될 만한 이미지를 심어줄 수 있는 개념적인 캐릭터(Conceptual Character)로 표현하고져 연구하였다. 이것은 관광객이 인지하는 '한국' 이라는 전체적 이미지가 특정지역의 이미지로 국한되는 위험을 방지하도록 하기 위함이다. 여기서 전통성을 기초로 한 독특한 현대 미의식에 대해 살펴보면 전통없는 디자인은 혈통있는 아이덴티티를 갖지 못하고 관광한국, 이미지 한국의 역사적 기억을 만들지 못해 결국 한국의 문화를 새롭게 하는 계기를 잃어버리게 된다. 또한 새 시대를 위한 새로운 창조가 없는 디자인은 사장되어질 수 밖에 없다. 전통과 현대성의 조화는 현대의 캐릭터 개발에 있어서도 새로운 창조작업을 위해 중요한 기초가 되므로 캐릭터작품을 제작하는데 기본이 되야함을 의미한다 하겠다. 본 연구에서 한국이미지 표현은 자연성을 기반으로 하여 한국의 조형의식을 반영하는 구체적인 표현예술 가운데 하나인 전통 춤을 형상화하는 것으로 하였다. 그리고 동양과 서양을 확실히 구분짓는 먹과 붓으로 화선지에 표현한 후 얻어진 자연스러운 터치를 사인에 적응시켰다. 또한 자연스러운 춤동작과 한국지형에서 오는 완만하면서도 계속이어지는 형태를 그대로 표현하여 인간과 자연의 표정을 잠재적으로 인지시키려는 의도로써 이러한 표현을 하게 되었다. 이것은 관광캐릭터아이덴티티를 표현할 수 있는 여러가지 표현성 가운데 한가지 안에 해당한다. 필자가 주장하는 관광캐릭터의 활용범위가 반드시 사인에만 한정되게 적용하여야 된다는 것은 아니다. 관광캐릭터는 마케팅측면에서 상품화하거나 관광안내지도. 흥보물 등에 다양하게 사용되어질 수 있으므로 그 무한한 확장성에 대한 것은 계속 연구되어져야 할 것으로 생각하며 본 연구에서 Communication Image에 기준을 두는 인지사인으로의 활용에 한정되었다. 관광지를 찾는데 글을 가지고 찾기에는 커뮤니케이션에 어려움이 너무나 많다. 관광객은 몇일 안되는 빠듯한 관광 일정에 맞게 목표하는 관광지를 신속하게 찾아서 보길 원하는데 이때 관광캐릭터의 역할은 언어보다 빠른 인지도를 통해 관광객의 시선을 집중시키고 그 이미지를 강하게 부각시켜 종국적으로 한국의 이미지를 명확화 시키고 세계의 관광흐름을 한국으로 유도하는 역할을 하게 되는 것이다. 세계 속에서 우리의 고유한 성향을 보여주기 위한 관광캐릭터 개발의 시작은 한국의 문화와 조형의식의 바탕 위에서 우리의 근본을 드러냄으로 시작되어야 하고 그와 더불어 우리의 정신적인 미감의 가치를 올바로 평가하는 새로운 이미지를 창조하는 작업은 계속되어야 한다. 또한 우리가 가진 아이덴티티 즉, 우리 속에 숨겨져 있었던 것들과 우리와 같이 어우러져 있었지만 미처 인식하지 못했던 것들의 보편적인 미감과 미의식들을 찾아 이를 알릴 수 있는 방법을 모색하는 것이 중요하다.;When we draw a picture or describe verbally of what we see, such as a visual image, we express it through a memory, activated by the image visualized, that is devided into two sides. One of them is formed on the basis of the truth and the other is related much more with mental psychology. Generally, the second is different from person to person, takes a priority to the former one. The psychological memory makes an image of the target subject memorized and affects the way of communication according to the way of reshaping the image. Considering above facts, I want to deal more profoundly with the way of trading image between 'we' - somebody who wants to show something - and 'they' - somebody who wishes to see it - in terms of 'sightseeing' as a main topic on the thesis. It is a plain truth that the graphics, such as letters and characters, take up important roles of sharing information as a powerful method, which is in the limelight nowadays. Because of strong needs for faster and much more powerful communication image to travelers than a typical typography, the new concept of characters comes to the front in the travel marketing. The parts the characters in the travel marketing will cover are not only to inform the travelers of the spots they are looking for, but also to stand for the specific spots in the area for a tour. For the later purpose, the characters are usually created and used temporily. In this project, I, however, would like to put a focus of the goal of using the characters not on representing just features of the place but on taking a role of guiding where they, the travelers, what to go much more efficiently as well as a role of conceptual character which will characterize the unique modern beauty of Korea and plant a strong impression on each person who will tour around the area. The efforts to do this is to make travelers avoid making a mistake of focusing only on the specific spot rather than on Korea itself as a big picture. Looking into, at this point, a specific example of the concept of modern beauty, a design with no tradition doesn't have an identity, and loses a chance to renew a Korean culture in the end, lack of the mind of Travel Korea and Image Korea. In addition to it, the design without originality for the new millennium will be soon forgotten. The harmony between tradition and modernization is an important basis on creating new characters and on updating them, so it means that this should be the foundation on creating new characters. According to the thesis, the Korean image is expressed as the traditional dance which is one of the concrete expression art reflecting the way to modeling of korea on the basis of the natural things. And the natural touch acquired after expressing on Chinese drawing paper with Chinese ink and a brush which is distinguished between the Orient and the West definitely is applied to the private person. It is intended to recognize the look of human and nature potentially by expressing gentle and linking continuously shape from korean topography and natural dancing motion. This is the thesis about the expression of identity of tourism character. The sphere in using tourism character, I insist isn't always defined to only the private person. Tourism character can be used in many ways such as on merchandise at marketing side, tourism information map and at public information materials. So I think it is being studied about the infinite extension. In this thesis, the tourism character is defined to use as a cognitive private person on the basis of the communication image. When a tourist finds a sightseeing place, it is too difficult to find it as letters. Tourists want to go sightseeing target tourist attractions very fast depending on the tight schedule. At this point, the sightseeing character plays a role in attracting the tourist's eyes and spotlighting the image strongly through cognition faster than language and furthermore makes Korean imageclear and plays a role in leading to Korea the flow of tourism of the world. The development of the sightseeing character to show our peculiar nature in the world must be started by revealing our root on the basis of Korean culture and the way to modeling and at the same time, the work creating the new image that estimate rightly the value of our psychological sensitiveness to beauty must be continuousl. Also, It is important to grope for ways which can inform it after finding the general sensitiveness to beauty and esthetic senses about identity we have - things which is hidden in us and things we don't recognize even if it is harmonized within us.
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