View : 629 Download: 0

식물의 이미지를 응용한 접시디자인 연구

Title
식물의 이미지를 응용한 접시디자인 연구
Other Titles
(A) Study on Ceramic Plate Using Plant Images
Authors
강경효
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Keywords
식물식물 이미지접시디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간의 의·식·주는 어느 것 하나 소홀히 할 수 없다. 그중 가장 다양한 변화와 발전을 거친 것은 아마도 식생활일 것이다. 식생활은 각 민족의 사회구조 및 문화의 변화에 따라 다르게 발전하고 있으나 이제는 세계화를 통한 상호교류로 각 문화의 장점과 단점이 보완 발전되면서 융합과 수용의 변화를 거듭하고 있기 때문이다. 생활 수준의 향상과 함께 복잡한 현대 산업사회에서 이러한 변화는 식생활의 '먹는다'와 '담는다'의 실제적 기능을 가진 식기에 대해서도 보다 다양한 변화를 요구하고 있다. 식기가 '쓰임'과 동시에 자기 자신만의 개성과 취향을 드러낼 수 있는 미적 욕구를 충족시키는 수단의 하나가 되었다는 것이다. 그러므로 이제 식기에 있어서도 이러한 변화에 따른 현대인들의 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 디자인과 개인의 취향에 조화를 이룰 수 있는 그릇이 필요하다. 일반적으로 대량 생산 업체에서 제작된 접시는 비록 저렴한 가격으로 만들 수는 있겠지만 디자인 면에서 희귀성이 없다. 본 연구는 식물의 잎의 이미지를 식기에 응용함에 있어 잎의 형태와 그 질감을 재해석하여 접시제작에 반영시킴으로써 기존의 획일적인 디자인보다 기능적이고 미적인 접시를 개발하고자 한다. 먼저 접시의 일반적인 고찰을 통해 접시의 개념과 용도에 대해 알아보고 접시가 현대 생활에 미치는 역할을 통해 실용성과 장식성을 조화시킨 접시 디자인을 흙을 통해 연구하는 것이다. 디자인함에 있어서는 기존의 원형 형태에서 벗어난 식물 잎의 형태를 응용한 타원형과 자연 형을 위주로 다양한 시도를 함으로써 쓰는 사람의 개성에 따라 다양한 공간 연출이 될 수 있도록 노력하였다. 제작 방법으로는 정밀한 형태를 반복제작 할 수 있는 석고틀을 이용한 슬립압축 성형 기법과 흙의 특성과 식물의 조형성이 잘 표현될 수 있도록 가압 성형기법을 이용하였다. 태토는 작품에 따라 실크 소지와 밀양백토, 세인토, 그리고 착색토를 각각 사용하였고 1차 소성은 0.5㎥ 도염식 가스 가마에서 최고온도 950℃까지 9시간 소성하였다. 시유는 식기임을 고려하여 철백유와 투명유를 기본으로 담금 시유하였으며 각각의 디자인에 따라 다양한 유약으로 시유하였다. 깔끔한 마무리를 위하여 바닥면에 발수제를 바르고 시유하였다. 2차 소성은 0.5㎥ 도염식 가스 가마에서 최고온도 1230℃까지 14시간 환원염 소성한 작품과 같은 가마에서 최고온도 1250℃까지 10시간 산화염 소성을 한 작품이 있다. 본 연구에서 시도한 작품제작의 결과, 급변하는 현대생활에 따른 작가의 특성이 강화된 참신한 형태의 기능성과 심미성을 겸비한 식기 디자인 개발의 필요성을 느꼈으며 이를 위해서는 작가와 산업체간의 협력 아래 다품종 소량 생산의 제한생산방식으로 소규모 공방 형식의 생산체계의 발달이 요구된다. 디자인 자체에 고유성과 희소성이 있는 제품이 활발히 개발되어야 함을 알 수 있었다. 이제 현대인의 기본 욕구가 「생존」에서 「생활」로 바뀌고 있는 이상, 식기의 디자인 기능도 소비자의 다양한 욕구를 반영해야만 할 것이다. 그러므로 앞으로 식기디자인에 대한 연구와 개발이 더욱 활발히 이루어질 수 있는 계기가 되었으면 한다.;Food, clothing and habitation are crucial for humans to live. Not one of the three can be omitted. Of the three, perhaps food has taken on most changes and developments, Although this has been actively developingdue to social and cultural changes in everything nation, recent globalization has established a reciprocal ground for protecting, preserving, combining and accommodating the advantages and disadvantages of each culture in terms of food. The same applies to the tools for containing and serving food. Tableware and other crockery do not satisfy the consumer simply with functional purposes i.e. eating off and containing food. In an era where our industrialized society has created life styles that are more sophisticated and high-end, we want more from the plates that we eat off. Consequently, tableware needs to diversify. Tableware has become a means to show a person's aesthetic taste. Therefore it fulfills the aesthetic desire of humans today. They have to be functional as well as a means to make a personal statement. Naturally, much emphasis in put on design. Developments in design are vital for the consumer to purchase a product that fits their personal taste. Generally speaking, it is possible to state that mass-produced tableware is cheaper that handmade one-offs. Yet in terms of design their quality is poor. This study concentrated on creating innovative designs with the images of plants. The forms and patterns of plants have been applied to ceramic plates and other tableware items. Firstly, the decorative and functional aspects of plates have been examined. The concepts behind plates were also carefully studied to understand the contemporary requirements. Secondly, in terms of form, the study moved away from simple circular forms but concentrated on oval ones. Furthermore, leaf forms were also used. Space played an important role in the designing process. The slip-casting and press-molding techniques were used for the making. For the clay body porcelain, white stoneware, stoneware and colored clay were used. The first firing was conducted in a 0.5 m gas kiln. It took nine hours to reach 950c. A variety of glazes including iron-white and transparent glazes were used. The work was mainly dipped and resists were on the bottom of some works for accuracy in design. The second firing was done in a 0.5 mgas kiln. It was fired to 1230 c. The firing was reduced and it took fourteen hours to complete. An oxidized firing was also conducted reaching a temperature of 1250 c. This took ten hours. This study has proved that original designs of an artist will become more popular as consumer tastes are shifting to uniqueness and special quality in this contemporary era. Therefore a collaborative attempt with industries could create an effective mode of working for small studios. In doing so, the advantages and disadvantages of both sides can be used to the full. Design is vital as the consumer's taste is moving from simple survival to a way of enjoying life. The study hopes that designs in tableware will develop actively in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE