View : 777 Download: 0

신문읽기 활동이 아동의 독해력 향상에 미치는 영향

Title
신문읽기 활동이 아동의 독해력 향상에 미치는 영향
Other Titles
(An) Effect of Reading Newspaper Activity on Children's Reading Comprehension improvement
Authors
손창희
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
신문읽기독해력NIE운동아동교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to enforce reading newspapers on 3rd-grade-elementary school children, and find if there is effect on children's reading improvement. Questions related to that purpose are as follows. 1. Is there big difference in grasping main ideas the group which did reading newspaper activity and the other group which didn't? 2. Is there only difference in understanding details between the two groups? 3. Is there meaningful difference in summarizing ability improvement between the two groups? To study those questions, I chose 71 Students of two third-grade-classes at O elementary school, sung-dong ku, Seoul as my research object, and made them up of experiment group and control group just learn with usual textbooks from April 4 to April 26 in 1996. I chose main idea grasping check, detail grasping check, and summarizing check as my check instrument, and used them to those two groups before and after the research. Collected materials were treated with SPSS/PC + t - inspection. The result of this study is as follows. Firstly, children became to improve their main idea grasping skill through reading newspapers, and their improvement degree differed quite meaningfully from the other group which didn't (P< .0.01). Secondly, children's detail grasping ability improved through their reading newspaper activity, and their improvement degree differed greatly from the other group which didn't (P< . 0.01). Thirdly, children's summarizing ability became to improve through reading newspapers, and their improvement degree was very different from the other group who didn't. Generalizing the results I mentioned above, we can see that chilren's reading ability can improve by using newspapers in their reading class, and their improvement degree was statistically big, and meaningful.;미국에서 시작된 NIE 운동은 이미 여러 선진국으로 확산되어 다양한 교육적 효과들을 거두고 있는 바, 우리 나라에서도 신문 활용 교육이 교사들 사이에서 서서히 시도되고 있다. 그러나 아직은 초기 단계로, 그 학습 방법의 체계적인 정립 및 신문의 교육적 효과성에 대한 국내의 기초 연구 또한 거의 이루어지지 않은 실정이다. 따라서 본 연구는 신문 읽기 활동을 초등학교 3학년 아동의 국어시간에 실시해 보고 아동의 독해력 향상에 효과가 있는 지 알아보는 것을 목적으로 한다. 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 신문읽기 활동을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단 간에 중심내용 파악능력 향상 정도에 유의한 차이가 있는가? 2. 신문읽기 활동을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단 간에 세부내용 파악 능력 향상 정도에 유의한 차이가 있는가? 3. 신문읽기 활동을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단 간에 요약하기 능력 향상 정도에 유의한 차이가 있는가? 위 문제들을 연구하기 위하여 서울시 성동구의 O초등학교 3학년 2개 학급 71 명을 연구 대상으로 선정하여 실험 집단과 통제 집단으로 구성하고, 1996년 4월 4일부터 4월 26일까지 실험 집단에게는 신문읽기 활동을, 통제 집단에게는 평소대로 교과서를 이용한 수업을 실시하였다. 검사도구는 중심내용 파악검사, 세부내용 파악검사, 요약하기 검사로서, 실험 집단과 통제 집단 모두에게 사전과 사후에 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS/PC+의 t-검증으로 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신문읽기 활동을 통하여 아동의 중심내용 파악능력이 향상되었으며 그 향상 정도로는 신문읽기를 실시하지 않은 집단과 통계적으로 매우 유의미한 차이(P<.001)를 보였다. 둘째, 신문읽기 활동을 통하여 아동의 세부내용 파악능력이 향상되었으며, 그 향상 정도로는 신문읽기를 실시하지 않은 집단과 통계적으로 매우 유의미한 차이 (P<.001)를 보였다. 세째, 신문읽기 활동을 통하여 아동의 요약하기 능력이 향상되었으며, 그 향상 정도로는 신문읽기를 실시하지 않은 집단과 통계적으로 유의미한 차이(P<.01)를 보였다. 이상의 연구 결과를 종합하면, 읽기 시간에 신문을 활용함으로써 아동의 독해력을 향상시킬 수 있으며, 그 향상 정도가 통계적으로 매우 유의미하게 컸음을 알 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE