View : 704 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박미경-
dc.creator박미경-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000026697-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174675-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026697-
dc.description.abstractThis study is designed to investigate prior concepts on chemical bond of students in a commercial high school, to plan teaching strategy leading them to how correct scientific concepts based on the prior concepts, and lastly to measure: the effectiveness after application of such teaching strategy. To accomplish the purpose of this study, a pilot test was administered to 128 senior-year students in commercial high school and found their preconceptions. A total of 105 2nd year students was divided into two groups which are a control group and an experimental group. The control group was taught in a traditional teaching method using the text book while the experimental group was taught applying the model developed by this studies. Upon completion of teaching an analysis was made to measure effectiveness of conceptual change and degree of conceptual understadning of the subject. Further analysis was conducted to learn the relationship among the level of recognition, intellectual quality, and scientific accomplishment factors affecting conceptual understanding. The results of this study are as follows : Firstly, students have various perceptions of checmical bond different from scientific concepts. Secondly, the degree of concept change between the control group and the experimental group indicate statistically meaningful difference. The newly developed model was more effective than the traditional teaching method, The newly developed model was more effective in forgetting of the concept after three months. Finally, the newly developed model proved to be more effective for higher congitive level of students.;본 연구는 실업계 고등학생을 대상으로, 추상적인 개념에 해당되는 화학 결합을 주제로 정하여, 수업 전에 가지고 있는 개념의 유형을 알아보고, 이를 기초로 올바른 과학자적 개념으로 유도할 수 있는 수업 전략을 계획하였으며, 또한 수업 처치 후 그 효과를 알아보는데 목적이 있었다. 연구 목적을 달성하기 위해 고등학교 3학년 학생 128명을 대상으로 예비검사를 실시하여 선개념의 유형을 알아보고, 고등학교 2학년 학생 105명을 통제반과 실험반으로 구분하여, 통제반은 교과서 중심의 전통적 수업 방법으로, 실험반은 연구자가 개발한 수업 모형으로 수업 처치한 후 개념 변화 및 개념의 지속 정도에 대한 효과를 비교·분석하였다. 또한 인지수준, 지능지수, 과학성취도 등과의 상관관계도 함께 조사하여 개념이해에 미치는 요소를 알아보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 화학 결합에 대하여 학생들이 갖고 있는 선개념들을 과학자적 개념과는 다른 다양한 개념 유형을 가지고 있었다. 둘째, 통제반과 실험반 사이의 수업 처치에 따른 개념 형성과 개념 변화 정도는 통계적으로 의미 있는 차이를 보여(p<0.05), 교과서 중심의 전통적 학습법보다는 개발된 수업 모형에 의한 학습법이 효과적이었음을 보여주었다. 또 학습 3개월 후 개념의 지속 정도도 두 집단간에 통계적으로 의미 있는 차이를 보여(p<0.01) 역시 개발된 수업 모형에 의한 수업이 더 효과적이었음을 알 수 있다. 셋째, 개발된 수업 모형은 인지수준이 발달한 학생일수록 더 많은 효과를 보이는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅹ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 2 C. 연구의 특징 및 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 과학 지식의 심리학적 배경 = 5 B. 개념 형성 및 개념 변화 유형 = 7 C. 개념 변화 조건 = 11 D. 관련 선행 연구의 고찰 = 14 Ⅲ. 수업 모형의 고안 = 17 A. 전제적인 개요 = 17 1. 화학 결합의 개념도 (concept mapping) = 17 2. 학습 목표 = 19 B. 통제반의 학습 지도안 = 20 C. 실험반의 학습 지도안 = 24 1. 비유에 의한 선행 조직자 사용 = 28 2. 유의미 학습 = 29 3. 탐구 학습 = 31 Ⅳ. 연구 방법 및 절차 = 33 A. 전체적인 개요 = 33 B. 검사 도구 = 35 1. 인지 발달 수준 검사 = 35 2. 과학 개념 문항지 = 35 C. 검사의 실시 및 연구 대상 = 36 1. 예비 검사 (pilot test) = 36 2. 사전 검사 (pretest) = 37 3. 수업 처치 = 38 4. 사후 검사 (posttest) = 39 5. 검사 결과의 처리 및 분석 = 39 Ⅴ. 연구 결과 및 해석 = 42 A. 검사 문항별 분석 = 42 B. 수업 처치에 따른 정답률 변화 = 76 C. 수업 처치 전·후의 응답 변화 = 81 D. 인지 수준에 따른 개념 형성 분석 = 96 E. 여러 변인과 화학 결합 개념 성취도와의 상관 관계 = 100 Ⅵ. 결론 및 제언 = 104 A. 결론 = 104 B. 제언 = 108 참고문헌 = 109 부록 = 117 부록 1. 통제반의 구체적 학습 지도안 = 117 부록 2. 실험반의 구체적 학습 지도안 = 128 부록 3. 논리적 사고력 검사지 = 141 부록 4. 과학 개념 문항지 = 150 abstract = 158-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4125565 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject화학결합-
dc.subject실업계-
dc.subject고등학생-
dc.subject수업 전략-
dc.title실업계 고등학생들의 화학 결합에 대한 수업 전략 및 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEffectiveness of Teaching Strategy in Chemical Bond on Commercial High School Students-
dc.format.pagex, 159 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공화학교육분야-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE