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21C 감성시대-사상을 통해본 현대 감성디자인과 절로의 미

Title
21C 감성시대-사상을 통해본 현대 감성디자인과 절로의 미
Authors
홍수연
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
감성시대감성디자인절로의 미웹싸이트
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Korean beauty is flowing line beauty, low monotonouse sense, round curved shape, texture sense, the beauty of reality & empty and the beauty of space, etc. through Korean history and cultural inheritance, geopolitics. The concept can be called "Korean Naturalism" This reflects simple nature and Korean naturalism. This Korean natural concept is real humanism. Western humanism of reasonable rationalism is the principle without human thought. In this concept, there is no I, You and We. Chuang-tzu said "Everything is satisfied with its nature, if it could be allowed naturally," claiming the idle life of naturalism. It means everything becomes complete natural1y: everything works matually by the circuitous rule in the universe. If we realize the abstract reason of the universe in the Zen, sect, we become a great master. Painting is to play the emotion formed self-ego with the brush, it contributes to the doctrine of oriental painting which expresses beyond the reality of objects. This natural nature comes from the characteristics of The Korean who loves nature and the combination of oriented naturalism. This re-discovery of the natural beauty of Korea can suggest to us one way to open a subjective modeling art world in this late 20th century's post modernism society. This thesis is as follows: Chapter Ⅰ: Introduction The statement of purpose, scope and method of this study. Chapter Ⅱ: The ideal suggestion of the sense of natural beauty. The introduction of oriental naturalism which affects the Korean, and the possibility of subjective modeling sense without western modeling concept by looking at the natural sense. Chapter Ⅲ: The Introduction and analysis of poster-illustration based on the concept of natural beauty. Chapter Ⅳ: The conclusion of the natural beauty & possibility of independent modeling sense.;현 감성세대를 이끌고 있는 감성철학과 동양의 사상은 감성이라는 공통분모를 가지며 많은 연관성 가지고 있고 그 표현에 있어서도 보다 많은 공통분모를 가지고 있다. 표현의 배경이 되는 사상적 고찰을 통하여 현 감성세대 감성디자인과 절로의 미의 관계성을 고찰해 보고, 그 표현의 가능성을 논하여 보고자 한다. 이에 본 논문에서는 먼저 사상적 고찰을 통한 동양 한국 미의식의 원형인 절로의미와 감성철학을 논할 것이다. 한국 미의식의 원형인 절로의 미의식은 '스스로 그러한' 미의식을 바탕으로 탈기교의 기교에 의한 절로의 공간을 창조하는 조형원리이다. 절로의 공간은 남에게 보이기 위해 꾸며 놓은 공간도 사람의 생각이 온통 구석구석까지 미쳐 있는 계획된 공간도 아니다. 꾸며 놓았으되 계획됨이 드러나지 않는 '스스로 그러한 듯' 있는 공간이다. 탈기교의 기교사상은 마땅히 절로의 사상을 잉태하며, 절로의 사상은 탈기교의 기교 사상을 낳는다. 기교가 넘치면 자연스러움을 잃게 되므로 절로를 잃게 되며 기교를 벗겨 버리지 않고서는 '스스로 그러한 듯' 한 자연스러움을 잃게 되기 때문이다. '무념(無念)의 공간'은 아직 어떤 생각도 잃지 않고 있는 백색의 공간이며 마음의 공간이다. 절로의미 사상과 감성 철학을 비교해 보자면, 감성 세대의 기반을 이루고 있는 감성 철학은 감성은 모든 것이 하나로 통합을 지향하는 집약의 에너지, 선에서 말하는 <전기현(全機晛)>이라는 에너지의 폭발을 말하는 것이다. 감성은 합리 작용 외에 통일작용과 조화작용이라는 능력을 갖고 있다. 이것이 우리가 소위 말하는 감(勘), 요령인데 감성이 갖고 있는 합리 작용 외에 통일 작용과 조화 작용이 감성적으로 발휘되어 나타나는 것이 감이나 요령이다. 감성을 왜곡시키는 것이 무엇인가 하는 것에 일본의 철학자 요시무라 시후는 디펜시브한 메카니즘이 원인이라 지적하고 있으며, 디펜시브한 매카니즘 즉 남에게 보이기 위한 욕(慾)으로 인해 감성의 발로를 막는다고 지적하고 있다. 절로의 미의식에서도 절로의 공간을 이루기 위채 탈기교의 기교를 낳기 위해서는 세속의 욕(慾)을 절제하며 '무욕의 조형을 창조하는 미학원리라는 점에서 볼 때에도 한국의 '절로의 미'사상과 감성철학의 연관성을 볼 수 있다. 이와 같이 두 사상은 미의식을 이루는 사상적 측면에서 그 맥을 같이 하고 있으므로, 두 사상이 녹아 있는 '절로의 공간미로 표현된 감성 디자인'은 보다 한국인의 감성에 맞는 감성디자인을 제시해 줄 것이다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ 장은 서론 부분으로 본 연구가 갖는 목적과 연구의 범위 및 방법을 서술하였고, Ⅱ장에서는 표현의 이론적 토대를 제시하였다. 한국인의 원형의식인 절로의 미의식을 알아보고, 현대 감성디자인 기반인 감성철학과 감성디자인 및 감성세대의 특징을 알아보았으며, 현대 감성철학 사상을 통해 본 <절로의 미>의 관계 및 가능성을 알아보았다. Ⅲ장에서는 본 연구자 나름대로 '절로 공간' 개념을 가치고 현대 감성세대를 위한 감성 디자인을 싸이트 작업을 통해 이미지 웹 싸이트로 표현하였다. Ⅳ장은 <절로 공간미를 가지고 표현한 감성 디자인> 싸이트의 가능성에 대한 탐구의 결론 부분이다.
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