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신제품 개발을 위한 디자인 전략에 관한 연구

Title
신제품 개발을 위한 디자인 전략에 관한 연구
Authors
강미경
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
신제품 개발디자인제품개발
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Seeing that the aspect of new product development is more focused on "high touch innovation', which is life culture-oriented(that is, to maximize the aesthetic values of products rather than 'high tech innovation', which is technology-oriented, it is meaningful that the contribution of product design to the success of products is the creation of high values. Also, as consumers' consciousness on products is different from the past, companies become interested in consumer-oriented maketing. In product design fields, new approaching methods such as consumer-oriented design or consmer-centered design are also needed. To realize consumers' needs in differentiating product design is becoming the key to the success of new product development. Under this study background, this study has a purpose to identify differentiating strategies of product design for developing a new product, and examine design strategies for the successful development of a product through examples of advanced foreign companies succeeding in product development with the defferentiation of design. Based on the study purpose. I came to a conclusion as follows. Differentiating straties in developing a product came from a concept for competition superiority, and it has a purpose to secure competitive power in design because the key factor of differentiating a product is product design. The strategy factors of successful design in developing a product are the straties for design management, design management, and user friendly design. These are important as a strategy for the differentiation of a product, and also is one of important factors to improve value added into consumer-centered products. In that sense, product design is one of important motive power in developing a product. Also, to successfully adapt design to developing a product ~ effective management of design- and a strategy system are important. However, design or starting plans are not only key to the success ofo a product. besides, a product can be successful when all other actors such as proper maketing timing and investment make a rising effect. This kind of background can only making the role of design in the strategy of product differentiation, and product developing by good design possible.;신제품 개발 양상은 기술지향의 '하이테크적 이노베이션' 보다는 생활 문화 지향의 '하이터치적 이노베이션' 위주(즉 기술적 가치를 추구하는 것보다는 제품의 미적 가치와 사용가치를 극대화)로 전개될 것으로 볼 때, 특히 제품 성공에 대한 제품디자인의 기여는 고부가 가치의 창출이라는 측면에서 더욱 의미가 크다. 또한 제품에 대한 소비자의 의식도 과거와는 다른 양상을 보이고 있음에 따라 기업은 소비자 지향적(Consumer Oriented)마케팅에 관심을 갖게 되었으며, 제품디자인 분야에서도 소비자 지향적 디자인(Consumer Oriented Design), 또는 소비자 중심 디자인(Consumer Centerd Design)과 같은 새로운 접근 방법이 요구되고 있다. 이와 같은 환경의 변화에 따라서 현재 제품디자인 차별화에 있어 소비자의 니즈(Needs)를 어떻게 구현하는가 하는 것은 신제품 개발의 성패를 좌우하는 중요한 관건이 되고 있음을 알 수 있다. 특히 제품디자인은 과학기술과 조형예술을 유기적으로 조합하여 신제품개발과 부가 가치 창출의 주역을 담당함으로써 제품 경쟁력 제고에 직접적, 적극적으로 기여할 수 있는 분야이기 때문에 이에 대한 디자인 차별화전략과 제품디자인을 경영 전략적 수단으로 활용할 수 있는 방법이 절실히 요청됨은 당연한 결과이다. 이러한 배경에 의하여 본 연구에서는 기업경영에서 이루어지고 있는 전략의 일환으로써 신제품 개발을 위한 제품디자인의 차별화 전략을 규명하고, 디자인 차별화 전략으로 신제품개발에서 성공한 외국 선진기업의 사례를 통해 성공적인 제품개발을 위한 디자인 전략 고찰을 본 연구의 목적을 둔다. 이러한 연구 목적에 대하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 제품개발에 있어 차별화 전략이란 '경쟁우위' 를 위한 개념에서 비롯되었으며, 제품 차별화의 원천으로 끌어 올리는 핵심적 요인이 제품디자인이고 보면 제품디자인 차별화 전략도 이와 같은 맥락에서 디자인측면의 경쟁력 확보에 그 목적이 있다고 이해할 수 있다. 제품개발에서 디자인이 성공할 수 있는 전략 요소로써, 선행연구와 사례연구를 동하여 도출한 디자인 관리적 측면과 디자인의 내적 측면에서 요구되어지는 성공 요건에 대하여 요약하면 다음과 같다. 먼저 디자인 관리적 측면에서 성공 요건은 단순히 기업의 하부 구조(Low Level Management)에서 이루어지는 지엽적이며 소극적인 활동이 아니라 최고 경영진에서의 기업 경영의 일환으로 능동적이며 종합적으로 이루어져야 하며, 이러한 디자인이 전략적으로 수행되기 위해서는 '디자인 경영의 전략화' 와 디자인 조직의 관리와 독창적인 디자인 개발을 위한 '디자인 매니지먼트' 의 중요성을 들 수 있다. 다음으로 디자인의 내적 측면에서 성공요건으로는 인간과 제품 상호작용이나 감성디자인 즉 '사용자 친화 디자인' 을 들 수 있다. 이는 제품의 차별화를 위한 전략으로 뿐만 아니라 사용자 중심의 제품으로 부가 가치를 향상시키는 중요한 요소로 볼 수 있다. 제품의 성공은 디자인만 좋다거나 초기의 계획이 좋다고하여 제품이 성공하는 것이 아니다. 초기 계획, 디자인, 제품의 기능 및 성능에 적절한 시장의 시기와 적절한 투자등 제품을 구성하는 모든 요소가 복합적으로 작용하여 상승효과를 낼 때 그 제품이 더욱 성공할 수 있을 것이며, 이러한 배경에서만이 제품 차별화 전략에서 디자인의 역할이 제대로 수행될 것이며, 굿 디자인에 의한 제품개발도 가능할 것으로 본다.
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