View : 880 Download: 0

학교교육에서의 컴퓨터 통신 활용에 관한 연구

Title
학교교육에서의 컴퓨터 통신 활용에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Utilization of Computer Communication in School Education
Authors
강미선
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
학교교육컴퓨터 통신Computer Communication
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Online school systems became more widely available, online school using computer became more commonplace. Some schools have begun to open 'online school' on the current communication network and are holding computer communication learning. As such changes have occurred in the educational environment, this study asked questions to the elementary and high schools which have opened online school in order to analyze the actual condition of the utilization of computer communications. This study purposes to suggest some ideas for practical use of computer communication for teaching and learning activities. Overall conditions of school education are quite insufficient in computer network infrastructure and high quality learning programs. But according to the survey on the utilizing of online school, some activities through on-line school seem to have educational effects on network literacy. Students seem to need general education on computer communications before using online school. And the application of online school into the class is needed to activate its use. So it is necessary that school curriculum should include the computer communication resources to utilize them as educational materials and gain the best effects from them. But first of all, adequate resources for computer communication in the class must be provided. So I suggest that hardware support, education for using computer network and preparation of DB for learning information are needed as prerequisites for computer networking environment in school. In this study I suggest the model of teaching and learning activities using computer communication which are based on the survey and literature review. Teachers will be able to utilize those suggested model when they prepare the computer-using class.;요즘 학교 현장에서 컴퓨터 통신을 학습에 이용하는 추세가 증가하고 있다. 일선 학교에서는 상용 통신망 자체에 ‘온라인 통신학교’라는 학교방을 개설하여 컴퓨터 통신 학습을 하게 되었다. 이러한 교육 환경의 변화에 따라 본 연구는 학교에서의 컴퓨터 통신의 활용실태를 파악하고자 온라인 통신학교를 개설한 초등학교와 고등학교를 대상으로 설문조사를 실시했다. 또한 설문조사와 문헌연구를 통해 학교교육의 주축인 교수-학습활동을 위한 컴퓨터 통신 활용 방안을 제시하여 학교교육에서 컴퓨터 통신의 활용정보를 확보하는데 목적이 있다. 전반적으로 현재 학교의 컴퓨터 통신망 환경은 기반 구축이 아직 미흡하고 양질의 학습자료가 부족한 실정이다. 그러나 온라인 통신학교의 이용 실태조사 결과 온라인 통신학교 참여를 통한 여러 활동들이 정보의 송수신, 정보검색 및 분석, 일반인과의 상호작용 등의 네트웍 리터러시 측면에서 볼 때 교육적 가능성이 있다고 파악되었다. 또한 온라인 통신학교 이용 전에 전반적인 컴퓨터 통신 교육을 실시할 필요성이 나타났다. 그리고 온라인 통신학교의 활성화를 위한 개선점으로 학교수업에의 반영이 요구되었다. 따라서 컴퓨터 통신 자원이 교육적으로 잘 활용되고 효과를 극대화하기 위해 학교 교육과정의 운영과 통합되어야 한다. 학교교육의 주축인 교수-학습활동에 통신망을 활용하려면 먼저 통신망을 사용할 수 있는 환경을 구축해야 한다. 이에 통신망 활용환경을 하드웨어 지원, 통신망 활용 교육, 학습정보 DB구축을 위한 제도적 지원 측면에서 제안하였다. 그리고 설문조사와 문헌연구를 바탕으로 컴퓨터 통신을 이용한 교수-학습활동 모형을 제시하였다. 제시된 모형을 바탕으로 교사가 컴퓨터 통신을 이용한 수업을 준비할 때 각 교과 학습시 교과의 특성에 맞게 교수-학습 과정안을 작성하여 활용할 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE