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인트라넷을 활용한 영업부문의 정보인프라 구축전략

Title
인트라넷을 활용한 영업부문의 정보인프라 구축전략
Other Titles
(A) Study on the Internet Implementation Strategies of the Sales and Marketing Department
Authors
김혜련
Issue Date
1997
Department/Major
정보과학대학원 경영정보학전공
Keywords
인트라넷영업부문정보인프라구축전략
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
The rapid changes in management environment have created need for faster and more efficient exchange of information between corporate and its partners. Intranet , as an efficient information infrastructure , basically lets corporate business to perform in the Web-based Internet environment. Intranet provides the way to overcome the constraints in time, space and cost during establishment of information infrastructure in corporate business. This study is to propose four types of Intranet implementation strategies for sales and marketing department by analyzing its environment in terms of the extent to share information and the maturity of Internet technology if communication- oriented, ii) workflow-oriented, iii) MIS-oriented, and iv) KMS {Knowledge Management System) -oriented. Each implementation strategy contains a set of demand stra-tegy, supply strategy, management strategy, and transformation strategy. These propositions come from the extensive survey of relevant literature and the field study of a large multi- national manufacturing firm in Korea. The Intranet solution is turned out to greatly improve the communication and information requirements of the sales and marketing functions within the intra-organization and inter- organization context. Those four types of implementation strategies can be also used for a framework of the Intranet's evolution path; from communication-oriented to KMS-oriented. Further study is suggested around this evolutionary issue.;본 논문은 기업경영에서 고객과의 접점에 위치하여 고객, 대리점, 협력업체 등 기업내외적으로 신속하고 정확한 정보교류의 필요성이 요구되고 있는 영업부문을 대상으로 인트라넷을 활용한 정보인프라 구축전략을 제시하였다. 본 논문에서는 첫째, 인트라넷의 개념 및 구축에 관한 문헌조사와 함께 국내외 기업들의 인트라넷 활용사례를 조사하여 체계적으로 통합정리하였다. 둘째, 영업부문에서 인트라넷을 활용하여 정보인프라를 구축함에 있어서 필요로 하는 정보요구사항을 인트라넷의 기능 단계별로 나누어 체계화하였다. 셋째, 정보공유 요구정도와 기술환경 성숙도의 두 가지 지표에 의해 영업부문의 업무환경을 평가하여 Communication중심형, WorkFlow 중심형, MIS중심형, KMS(Knowledge Management System) 중심형으로 구분하여 업무환경에 따른 인트라넷 구축전략을 제시하였다. 인트라넷 구축전략은 문헌조사 연구결과와 영업부문의 정보요구체계를 근거로 하여 수요전략, 공급전략, 관리전략, 조직변신전략으로 나누어 제시되었다. 영업부문에서 인트라넷을 활용하여 업무환경에 기반한 정보인프라를 구축함으로써 영업부문내외적으로 정보공유의 극대화를 통해 영업경쟁력을 강화시킬 수 있다는 점은 이미 외국기업의 많은 사례에서 입증되고 있으며 국내에서도 그 용도와 중요성 때문에 인트라넷의 도입이 점차 확산되고 있다. 본 논문에서 제시한 영업부문의 인트라넷 구축전략은 영업부문에서 인트라넷에 기반한 정보인프라 구축에 기본틀로 활용될 수 있을 것이며, 제시된 영업부문의 인트라넷 구축전략에 관한 후속 연구가 추진되기를 기대해 마지않는다.
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정보과학대학원 > 경영정보학과 > Theses_Master
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