View : 813 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李京媛-
dc.creator李京媛-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:04Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000024346-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174509-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024346-
dc.description.abstract본 연구는 인도네시아 국민학교 역사교육의 방향과 특성을 살펴 우리나라 역사교육에 이바지 할 것을 목적으로 하고 있다. 인도네시아는 식민통치를 경험한 아시아권의 국가라는 점에서 우리나라와 비슷하다. 그러나 다민족 다언어권이란 면에서는 우리나라와는 다른 특성을 지니고 있다. 이런 배경에서 인도네시아 교육에의 요청은 교육발전과 국가발전의 병행, 교육기회의 확산과 균등화, 국민적 통합의 공고화로 요약된다. 본 연구의 주제는 인도네시아 역사교육이 그와 같은 요청을 어떻게 소화하고 있느냐를 고찰하고 우리나라 역사교육 개선에 자료를 제공하여 우리의 역사교육에 도움을 주고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 인도네시아가 1975년 개정한 교육과정과 1980년에 편찬한 사회과 교과서를 중심으로 인도네시아의 국민학교 역사교육을 전체교육과정과 관련하여 고찰하고 역사교육의 내용을 사회과 교육과정, 교과서의 학년별, 시대별, 영역별의 내용으로 나누어 분석하였다. 그 결과 인도네시아의 역사교육은 국가적, 사회적 요청과 잘 융합되어 있음을 알 수 있었다. 그 대체의 요점은 다음과 같다. 첫째, 인도네시아의 사회과 속의 역사교육은 이념교육 및 종교교육과 조화있는 교육과정을 구성하고 있다. 둘째, 인도네시아의 국민학교의 사회과는 3학년부터 시작되고, 이것은 지식교과로서의 사회과를 보다 구체화 시킨 것이며, 그 안에서의 역사교육은 아동들의 생활주변에서 소재를 찾아 학년이 높아짐에 따라 가까운데서 먼곳으로 구체적인데서 추상적인 것으로 확대하고 있다. 셋째, 인도네시아의 역사는 실질적으로 1945년 이후에 통일된 역사서술이 가능하다는 특수성을 살려 왕조사나 시대사적인 접근을 피하고 주제사적으로 전개를 하고 있다. 넷째, 우리나라와 같이 단일 국정교과서를 사용하고 있음에도 불구하고 문화적 인종적인 다양성, 이질성을 극복할 수 있도록 지역사회의 학교별 재량권을 부여하고 있다. 다섯째, 국민학교 사회과에서 이웃나라(아세안)와의 관계를 강조하므로 동남아세아속의 인도네시아를 아동들에게 인식시키려 하고 있다. 이상과 같은 특징은 우리나라 국민학교 교육과정이나 사회과 교과서 편찬에도 다음과 같은 참고사항을 제공하여 줄 것이다. 첫째, 국민학교 통합과정의 구성방법이 국가나 민족에 따라 여러가지 형태로 나타날 수 있다는 점이고, 둘째는 국민학교에서의 역사교육이 통사적 접근보다 생활사적 접근이 더 강화되어야 함은 물론 이웃나라의 역사로 눈을 돌리는 능력도 지리내용과 협력하여 이루어 져야 할 것이다.;The object of this research is to make a contribution to the history education of our country through comparative study of the course and characteristic of history education of primary school in Indonesia. Indonesia is like our country from the viewpoint of a newly emerging nation of Asian circle having experience colonial period and is unlike our country from the viewpoint of multy-nation and many languages. With this background, the needs of education in Indonesia are summed up in parallelism of educational development in Indonesia are summed up in parallelism of educational development and national development, diffusion and equality of educational opportunity and stability of the unify of the people. The subject of this research is to consider how history education of Indonesia assimilate the above needs and to provide data for improvement of history education of our country. Furthermore, this research is considering history education of Indonesia centering around curriculum revised in 1975 and the textbook of social studies edited in 1980 in connection with the whole curriculum and analyzing the contents of history education by each grade, time and part of textbooks of social studies. Cosequently, it is found that history education of Indonesia is in harmony with national and social needs. Some main points of this are as following. First, history education of social studies in Indonesia constitutes curriculum harmonized with ideological education and religious education. Second, social studies of primary school in Indonesia begin from the third grade year. This shows that social studies take shape as a course for knowledge while history education using the matters around children's life is developed from close place to far-off place and from definite things to abstract things according to level of the grade. Third, since 1945 a method of approach of dynastic or generational history has been materialy avoided in the Indonesian history assuming that description of unified history is possible, while the Indonesian history is developed on the basis of history by the subject. Fourth, right of discretion is given to each school in order to overcome cultural and racial variousness and difference in spite of using the only authorized textbook like our country. Fifth, with emphasizing relation with neighboring countries(ASEAN) in social studies of primary school, they make children understand that Indonesia is in Southeast Asia. The above mentioned characteristic will offer reference items as following to education course of primary school of our country or text compilation of social studies. The point is that the system of integrated course of primary school can turn up various forms according to nation or race and also it is beyond question that history education at primary school must be consolidated rather approach of life history than chronological approach and ability to turn our eyes to the history of neighboring country shall be developed in concert with geographical contents.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 인도네시아 敎育의 槪觀 = 4 A. 敎育制度 = 4 B. 敎育課程 = 9 Ⅲ. 인도네시아 國民學校 社會科 (llmu Pengetahuan Sosial) 敎育課程 = 18 A. 社會料 目標 = 20 B. 社會料 內容分析 = 24 C. 社會料內容의 學年別 配列 = 29 D. 社會科 課程運營의 特徵 = 33 Ⅳ. 인도네시아 國民學校 歷吏敎育의 內容 = 36 A. 敎育課程과 敎科書 歷史內容과의 關係 = 36 B. 敎科書 分析 = 44 1. 體制 = 45 2. 內容分析 = 48 Ⅴ. 結論 = 65 參考文獻 = 67 ABSTRACT = 70 IKHTISAR = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2494607 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject인도네시아-
dc.subject국민학교-
dc.subject역사교육-
dc.subject교육과정-
dc.subject교과서-
dc.title인도네시아 國民學校 歷史敎育의 考察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle敎育課程과 敎科書를 中心으로-
dc.title.translated(A) research on the history education of primary school in Indonesia : In the Center of Texts and Curricukums-
dc.format.page75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공역사교육분야-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE