View : 827 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author권석남-
dc.creator권석남-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000025829-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174448-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025829-
dc.description.abstractThe Purpose of this study is to test the process-oriented writing strategies with 4th-grade elementary students and thereby determine the effects of the strategies on their writing skills and attitudes. As a result, it suggests an efficient writing strategies which can serve to improve our elementary students' writing skills, one of the important factor in linguistic abilities. For this purpose, the following study points were set up: 1. Is there any significant difference in writing ability between the test group who have been taught with the process-oriented writing and the control group? 2. Is there any significant difference in writing attitude between the test group who have been taught with the process-oriented writing and the control group? In order to answer to the questions, 75 elementary students at 4th-grade were sampled from a class of an elemantary school located in Yangchon-gu, Seoul. From the first week of March, 1997 to the third week of April, 1997, the test group students were taught with the process-oriented writing strategies. The test scales used were "Writing Skill Test Scale" and "Writing Attitude Test Scale", both of which were applied to both group prior to and after the field test. The collected data were processed using SPSS/PC+ for t-test. The results of this study can be summarized as follows; 1. There was a significant difference in writing ability between two groups after the application of the process-oriented writing strategies. (p <.05) 2. There was a significant difference in writing attitude between two groups after the application of the process-oriented writing strategies. (p <.001) To sum up, it has been concluded that the process-oriented writing strategies could help elementary students to improve their writing skills and change their writing attitudes positively. Lastly, it is desirable to develope many other process-oriented writing strategies programs to improve students' writing ability.;글쓰기는 생각을 언어로 표현하는 수단으로, 언어 사용 기능 신장을 목표로 하는 국어과 교육 활동에서 통합적인 성격이 가장 강한 영역이다. 최근 글쓰기 능력 신장을 위하여 미국에서 연구되어져 여러나라로 확산되고 있는 아동들의 쓰기 과정에 기초한 과정중심 글쓰기 교수 활동에 대한 관심이 증대되고 있다. 우리나라에서도 과정중심 글쓰기 교수 활동을 교육과정과 교육현장에 시도하려는 노력이 계속되고 있다. 그러나 아직은 초기단계로 그 학습 방법의 구체적이고 체계적인 정립 및 과정중심 글쓰기 교수 활동의 효과에 대한 실증 연구가 거의 이루어지지 않은 실정이다. 본 연구에서는 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 초등학교 4학년 아동에게 실시해 보고, 글쓰기 학습 능력과 태도에 효과가 있는지 알아 봄으로써, 초등학교 아동들의 언어 사용 능력의 중요한 요소인 쓰기 능력을 신장시킬 수 있는 활동으로 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 과정중심의 글쓰기 교수활동을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단간의 아동의 글쓰기 능력에 유의한 차이가 있는가? 2. 과정중심의 글쓰기 교수활동을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단간의 아동의 글쓰기 태도에 유의한 차이가 있는가? 위 문제들을 연구하기 위하여 서울시 양천구의 k초등학교 4학년 2개 학급 75명을 연구 대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단으로 구성하고 1997년 3월 첫째주부터 4월 셋째주까지 실험집단에게는 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 실시하고, 통제집단에게는 똑같은 단원내용과 시간으로 평소 쓰기 수업 형태대로 수업하였다. 검사 도구는 글쓰기 학습 능력 검사, 글쓰기 학습 태도 검사로서 실험집단과 통제집단 모두에게 사전과 사후에 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS/PC+의 t 검증으로 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 통하여 아동의 글쓰기 능력이 향상되었으며, 그 향상 정도에 있어서 과정중심 글쓰기 교수 활동을 실시하지 않은 집단과 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 2. 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 통하여 아동의 글쓰기 태도가 변화하였으며, 그 변화 정도에 있어서 과정중심 글쓰기 교수 활동을 실시하지 않은 집단과 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이상의 결과를 종합하면, 국어과 쓰기 시간에 과정중심의 글쓰기 교수 활동을 실시함으로써 아동의 글쓰기 능력 향상과 글쓰기 태도 변화를 가져왔으며, 그 향상 정도가 통계적으로 유의미하였음을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 과정중심 글쓰기 교수 = 5 B. 글쓰기 능력과 태도 = 23 C. 관련연구 = 32 Ⅲ. 연구 방법 = 36 A. 연구대상 = 36 B. 검사도구 = 37 C. 연구절차 = 40 D. 연구 도구 및 자료 = 41 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 45 A. 과정중심 글쓰기 교수활동 실시 여부에 따른 글쓰기 능력의 차이 = 45 B. 과정중심 글쓰기 교수활동 실시 여부에 따른 글쓰기 태도의 차이 = 49 Ⅴ. 결론 및 제언 = 55 A. 결론 = 55 B. 제언 = 58 참고문헌 = 60 부록 = 69 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3083967 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject과정중심-
dc.subject글쓰기 교수활동-
dc.subject아동-
dc.subject글쓰기-
dc.title과정중심 글쓰기 교수활동이 아동의 글쓰기 능력과 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study of the effects of the process-oriented writing strategies on elementary students' writing skills-
dc.format.pageviii, 91p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 초등교육전공-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE