View : 1092 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김위자-
dc.creator김위자-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:47Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:47Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000024501-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174321-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024501-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 미국에서의 Montessori 교육운동의 전개과정을 고찰해 보고 Montessori 교육방법의 현대적 의의를 검토해 봄으로써 이를 토대로 우리 나라의 실정에 맞는 Montessori 교육발전의 모색에 이론적 근거와 참고자료를 제시하는데 있다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. Montessori 교육방법의 형성과정은 어떠한가? 2. 제1차 Montessori 교육운동의 전개과정은 어떠한가? 3. 제2차 Montessori 교육운동의 전개과정은 어떠한가? 4. Montessori 교육방법과 현대유아교육과는 어떠한 관련성이 있으며 그 전망은 어떠한가? 연구방법은 유아교육사, Montessori 생애, Montessori 교육의 이론 및 실제, 미국 Montessori 교육운동에 관한 국내외 관련 문헌을 기초로 한 문헌연구에 의거하였다. 위 연구문제를 살펴본 결과는 다음과 같다. 1. Montessori는 Itard와 Seguin의 교육방법에 영향을 받아 교육방법을 발전시켰다. Montessori 교육방법은 아동발달관, 자동교육, 개별화된 교육, 준비된 환경, 새로운 교사역할 등이 핵심이 되어 있다. 교육내용은 일상생활훈련, 감각교육, 학문적교육 (언어, 수, 과학), 종교교육, 음악·미술교육 등으로 구성되며 특히 감각교육을 중시하였다. 2. 제1차 Montessori 교육운동이 쇠퇴되었던 원인은 첫째, 교육적 요인으로서 Montessori 교육은 당시의 심리학 이론이나 진보주의 교육과 맞지 않았다. 둘째. 정치·사회적요인으로 미국은 새로운 Montessori 교육에 대해 수용적이지 못했다. 그리고 세째, Montessori와 관련된 인적 마찰요인이 있었다. 3. 제2차 Montessori 교육운동은 정통 Montessori 교육을 고수하려는 AMI (The Association Montessori Internationale)의 노력과 Montessori 교육을 미국교육의 실정과 문화에 맞게 수정·보완하면서 적용하려는 AMS (The American Montessori Society)의 체계적이고 지속적인 노력에 의해 전개되어 왔다고 볼 수 있다. 또, 이에 관련된 지도적 인사의 역할은 Montessori 부흥운동의 중요한 요소가 되었다. 4. Montessori 교육방법은 교육적·심리적, 사회적 측면에서 현대 유아교육과 많은 일치점을 찾을 수 있다. 그러므로 Montessori 교육방법은 장애아는 물론 정상아를 위한 교육에 적용가능하며 또한 문화차이아를위한 교육에서도 많은 시사점이 있으리라 생각한다.;The purposes of this study are: to examine the growth of the Montessori movement in the United States and to examine the relevance of the Montessori method today and the perspectives in the future: to provide references and perspectives for adopting and developing Montessori education in Korea. The sub-problems of the study are as follows: 1. To review the background of Montessori principles and method. 2. To examine the process and the characteristics of the first Montessori movement in the United States during the period of 1909-1920. 3. To examine the process and the characteristics of the second Montessori movement in the United States during the period of 1953-1970. 4. To examine the relevance of Montessori today and the perspectives in the future. The sources of this study are from the books, articles, periodicals, pamphlets and unpublished materials on the subject. The results of the study can be summerized as follows: 1. Montessori principles and method were developed under the influence of Itard and Seguin, greatly. They are based on child development, auto education, individualized education, prepared environment and the new teacher's role. Montessori education includes daily living exercise, sensorial exercise, academic exercise, religious exercise and music & art. And Montessori education emphasizes on the sensorial exercise. 2. It seemed that the decline of the first Montessori movement was caused by the theoretical, social, political problems and the lack of leadership. Criticism on the Montessori principles and method were focussed on work/play and imagination, social development, freedom within limit, auto education, sensorial materials, problem solving, creativity and 3R's. 3. The growth of the second Montessori movement in the United States is owed to the systematical and persistent efforts made by the Association Montessori Internationale for pure Montessori and by the American Montessori Society for americanized Montessori. The role of leadership concerned was one of the important factors. 4. Montessori education is relevant to the modern early childhood education especially in educational/psychological and in social aspects. Montessori education is and will be adapted to the education for the normal children, the handicapped and the culturally disadvantaged.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구 문제 및 내용 = 2 C. 연구 방법 = 3 D. 연구의 범위 = 4 E. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. Montessori 교육방법의 형성과정 = 5 A. Montessori 교육방법의 형성과정 = 5 B. Montessori 교육방법의 원리와 교육내용 = 8 Ⅲ. 제1차 Montessori 교육운동 (1909~1920년) = 19 A. Montessori 교육운동의 전개과정 = 19 B. Montessori 교육운동의 쇠퇴요인분석 = 26 Ⅳ. 제2차 Montessori 교육운동 (1953년~1970년) = 36 A. 이론적 배경 = 36 B. Montessori 부흥운동의 전개과정 = 38 C. 현대 유아교육과의 관련성 = 51 D. Montessori 교육방법의 전망 = 60 Ⅴ. 결론 및 논의 = 67 참고문헌 = 71 ABSTRACT = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2159675 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject미국-
dc.subjectMontessori-
dc.subject교육운동-
dc.title미국에 있어서의 Montessori 교육운동에 관한 일 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE MONTESSORI MOVEMENT IN THE UNITED STATES-
dc.format.page78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE