View : 597 Download: 0

유아교육기관에 따른 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족에 관한 연구

Title
유아교육기관에 따른 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Relationship between the Leadership Behavior Styles of Principals in Pre-schooling Educational Institutes and the Job Satisfaction of Teachers : focused on the Comparative analysis of kindergarten and nursery school
Authors
안영혜
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아교육기관원장지도성유형교사직무만족
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육기관 원장의 지도성 유형이 교사의 직무만족도에 영향을 줄 수 있을 뿐만 아니라 교육의 질을 좌우하는 중요한 요인이 된다는 전제아래 유아교육기관 원장의 지도성 유형을 살펴보고 원장의 지도성 유형에 따른 교사의 직무만족상태가 유아교육기관에 따라 차이가 있는 가를 알아 봄으로서 유아교육기관의 성공적인 운영을 위한 자료를 제시하고자 하는데 두었다. 문헌과 선행연구에 있어서는 지도성과 직무만족도의 정의와 각각의 내용을 구성하는 요인 및 지도정과 직무만족도의 이론을 검토하였다. 설문조사연구에 있어서는 원장의 지도성 유형의 측정을 위해 Halpin의 지도자 행동기술 질문지 (LBDQ:Leadership Behavior Description Questionnaire)를, 교사의 직무만족도 측정을 위해서는 숙명여대의 이 명주가 제작한 유치원 교사의 직무만족도에 관한 질문지를 사용하였다. 이상의 연구절차를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 유아교육기관 원장의 지도성 유형은 전체적으로 효율형이 62명(42.2%), 인화중심형이 28명(19.0%), 과업중심형이 24명(16.3%), 비효율형이 33명(22.5%)로 각각 나타났다. 이것을 유아교육기관별로 나누어보면 효율형은 유치원이 40명(27.2%), 유아원 22명(15%), 인화중심형은 유치원 11명(7.5%), 유아원 17명(11.5%), 과업중심형은 유치원 16명(10.9%), 유아원 8명(5.4%), 마지막으로 비효율형에서는 유치원 12명(8.2%), 유아원 21명(14.3%)으로 나타났다. 2. 유아교육기관에 따른 교사의 직무만족도는 전체적으로 볼 때 유아교육기관에 따라 차이를 보이지 않았으나 직무만족도 하위요인별 비교에 있어서는 차이를 보였다. 즉 교사의 직무만족도 하위요인중에서 직무자체, 보수, 인간관계, 감독방식, 사회적 인정, 교육에의 지원등은 유아교육기관이 유치원이냐, 유아원이냐에 따라 차이를 보이지 않았지만 업무량은 유치원에 근무하고 있는 교사가 더 만족하고 있는 것으로 나타났다. 3. 유아교육기관에 따른 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도는 전체적으로 볼 때 유아교육기관에 따라 의미있는 차이를 나타내지 않았으나 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도 하위요인들은 유아교육기관에 따라 부분적으로 차이를 보였다. 직무자체, 보수, 업무량, 감독 방식, 교육에의 지원등은 유아교육기관에 따라 의미있는 차이가 없었으나 인간관계, 사회적 인정에 있어서는 효율형, 비효율형일때 각각 차이를 보였는데 이들 두 지도성 유형에서는 유치원에 근무하고 있는 교사가 더 만족하고 있는 것으로 나타났다. 또한 사회적 인정에 있어서는 원장의 지도성 유형이 과업중심형, 비효율형일때 차이를 보였는데 지도성 유형이 과업중심형일때는 유아원에 근무하고 있는 교사가 더 만족을 보였고, 비효율형일때는 유치원에 근무하고 있는 교사가 더 만족하고 있는 것으로 나타났다.;This study was to define leadership behavior styles of principals in pre-schooling educational institutes and also to analyze job satisfaction of teachers, thereby providing reference materials for successful management of these institutes. It was hypothesized for this research that leadership behavior style of principal affects job satisfaction of teachers and is a deciding factor for the quality of education. At the stage of literary study and pilot research, the author worked on the definition of leadership behavior and job satisfaction, and examined factors and theories concerning them. Two kinds of questionnaires were employed in this study: Halpin's LBDQ(Leadership Behavior Description Questionnaire) to find out leadership behavior styles of principals , and Questionnaire on Job Satisfaction of Teachers of Kindergarten formulated by Myungjoo Lee at Sookmyung Women's University to measure j o b satisfaction of teachers. With the above-mentioned objectives adn methods, this study produced the following results. 1. Leadership behavior styles of principals of pre-schooling educational institutes were distributed as follows: 42.2% for efficiency-oriented(N=62), 19.0% for human-relationship- oriented (N=28), 16.3% for task-oriented (N=24), and 22.5% for Ineffiency-oriented (N=33). Each leadership behavior style was divided into kindergarten and nursery school. . Efficiency-oriented : kindergarten 27.2% (N=40) nursery school 15% (N=22) . Human-relationship-oriented: kindergarten 7.5% (N=ll) nursery school 11.5% (N=17) . Task oriented : kindergarten 10.9% (N=16) nursery school 5.4% (N=8) . Inefficiency-oriented : kindergarten 8.2% (N-12) nursery school 14.3% (N-21) 2. By and large, teachers' job satisfacion did not show any significant difference by pre-schooling educational institutes, though slightly differing at sub-factor level. That is, while 'job itself', 'rewards'!, 'human relationship', social prestige', 'support for education' did not show a significant difference, high correlations with pre-schooling educational institutes were found 'amount of work'. In amount of work' kindergarten teacher more satisfied than nursery school teacher. 3 . Difference were detected in sub-factors of teachers' job satisfaction and those of leadership behavior styles of principals by pre-schooling educational institutes. A significant difference of job satisfaction was found in 'human relationships' and 'social prestige' whereas 'job itself', 'rewards', 'amount of work', 'supervision method' and 'support for education' did not demonstrate any difference. In 'human relationship', a difference was shown with the leadership behavior style of 'efficiency-oriented' and 'inefficiency-oriented' as teachers at kindergarten showed a higher job satisfaction. In 'social prestige', teacher's job saftisfaction differed in 'task-oriented' and 'inefficiency-oriented' styles as nursery school teachers were more satisfied in 'task-oriented' style and kindergarten teachers more satisfied in 'inefficiency-oriented'.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE