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여행정보서비스센터 환경디자인 모형사례에 관한 연구

Title
여행정보서비스센터 환경디자인 모형사례에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Space Design Model Case of A Tourist Information Service center
Authors
임지현
Issue Date
1998
Department/Major
디자인대학원 환경디자인전공
Keywords
여행정보서비스센터환경디자인노동문화패러다임
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
With considering the importance of leisure changing with the value system of the world, This study is progressed in researching the whole environmental design approaching method to enhance competitive power of the enterprise, by propose space design model case thru logical approaching system and intuitional approaching method as a design methodology to project tourist information service center which is a part of leisure industry requested new change. The procedure of this study is as follows : 1. General consideration for tourist service center via understanding of the leisure - Consideration for industrial, cultural, social side and necessity of the leisure in the information-intensive society - Understanding of the function and the role of tourist service center, analyzing its problems of our country and estimating the future situation of it - To strengthen the competitive power of tourist service center, recognizing it as the information space which can be satisfy customer's desire by developing social information and service quality 2. Researching for the approaching methodology of the tourist information service center - Research for the composition principle of the ecological architecture which can be designed thru the human ecology and ecological viewpoint in the environment - Research for the human behavior to the environmental psychology - Presentation of design methodology thru multidisciplinary approach by researching economical, cultural value in the sociological viewpoint 3. Presentation of the space design model thru the case research Application of the ecological, behavioral and social viewpoint and the behavioral language of design concept, the formative language and the form by the image of the language, based on the mutual relationship between human and environment 4. Estimate the this study's validity and meaning by the output of the visible design The research for the above design process is summarized as follows : - New international standpoint puts emphasis upon the mental value of leisure rather than the labor, this trend makes industrialization of leisure and demands the change of the related existing business such as tourist information service center - By the presentation of the design method thru harmonious link with the other discipline, the space design which is formed of a ecological · behavioral · social viewpoint and the image of the language and the metaphor of the natural form can create the survivable tourist information service center as human centered organic space The above environmental interior design project provided a solution of the problems happened in the projecting of tourist information service center interior design by approaching the environment with the holistic view and could create high valuable additions. Therefore, only the approach method thru the design considering the civilization and economy of the society can have a correct understanding of the mutual organic relation between man and environment.;21세기의 정보화 시대는 컴퓨터가 인간의 노동력을 점차적으로 대신하게 되어 노동 시간을 단축시키면서 늘어나는 여가 시간에 자기실현을 위한 사회적 교제와 문화활동을 중시하고 가급적 여행을 즐기며 여유 있게 살아가려는 가치관이 확산되고 있다. 이러한 패러다임의 전환에 따라 여가산업의 변화가 요구 되어지고 있으며, 여행 관련 업무를 담당하는 여행 관련업계는 정보화시대의 요구에 따라 이용자의 욕구를 충족시킬 수 있는 체계적인 기업형태로서 도시 환경에서의 여행정보공간이라는 특징으로 제시 되어져야 할 필요성이 대두되어졌다. 그러므로 세계 가치관의 변화에 따른 여가문화의 중요성을 인식하고, 변화가 요구 되어지는 여가산업의 일환으로서 여행정보서비스센터를 계획한다. 이러한 연구를 위한 단계별 과정과 내용을 요약하면 다음과 같다. 1. 주제인식의 단계로 여가의 이해를 통한 여행사의 일반적 고찰로 첫째, 세계관의 변화를 통한 정보사회속에서 여가의 필요성과 여가의 산업적, 문화적, 사회적 측면을 고찰하여 본다. 둘째, 여행사의 기능과 역할에 대한 이해와 국내 여행사의 문제점 및 미래사회에 적응할 수 있는 여행사에 대하여 예측하고 분석한다. 셋째, 여행사의 경쟁력 강화를 위해서 이미지를 통합하고 사회정보, 여행서비스등을 국제 마케팅 적으로 강화시켜 소비자의 욕구를 충족시킬 수 있는 정보공간으로서 인식한다. 2. 여행정보서비스센터의 디자인 접근 방법에 관한 연구의 단계로 첫째, 디자인 연구를 위해 환경에서의 인간생태와 생태학적 관점을 통해 디자인 적용이 가능한 생태건축의 구성원리를 연구한다. 둘째, 환경심리에 따른 인간의 행태를 연구한다. 셋째, 사회학적 관점에 따른 경제적·문화적 가치를 연구함으로서 다학문적 접근을 통한 디자인 방법론을 제시한다. 3. 사례연구를 통한 공간 디자인 모델 제안 과정의 단계로 인간-환경의 상호 연관성을 사고의 축으로 하여 생태학적 관점, 행태과학적 관점, 사회경제적 관점으로서의 디자인의 개념에 대한 패태언어를 추출하여 공간디자인에 적용 한다. 4. 시각화된 디자인 결과에 대한 종합 및 평가를 통해 본 연구의 타당성을 과 의의에 대하여 평가하도록 한다. 이와같은 디자인 과정에 관한 연구는 다음과 같은 결론으로 요약된다. 첫째, 새로운 세계관은 노동보다는 여가의 정신적 가치를 더욱 중요시 여기고 있으며, 이러한 경향은 여가의 산업화를 이루며 여행사등 기존 관련업계의 변화를 요구하고 있다. 둘째, 타학문과의 조화로운 연결을 통한 디자인 방법의 제시로서 생태학적, 행태학적, 사회경제적 관점을 통한 공간디자인은 미래에 생존할 수 있는 여행 정보 공간으로서 인간 중심적인 유기적 공간을 창조할 수 있음을 알 수 있다. 이러한 환경디자인은 환경을 총체적인 관점에서 접근함으로써 여행사의 실내디자인 계획에 있어 문제점의 해결책을 제시해 주었으며, 또한 경쟁시대에 생존할 수 있는 고 부가가치를 창출할 수 있음을 알게 하였다. 따라서 21세기를 앞두고 있는 오늘날 환경적 관점에서 사회의 문화적, 경제적 측면을 살피는 디자인 접근 방법론이야 말로 인간성의 회복과 함께 인간과 환경을 상호 유기적인 관계로 인식할 수 있게 한다.
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