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타이포그래피에 의한 신세대 스트리트 매거진표현에 관한 연구

Title
타이포그래피에 의한 신세대 스트리트 매거진표현에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Expression of New Generation's Street Magazine through Typography
Authors
김희경
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 디자인학과 

광고디자인전공
Keywords
타이포그래피신세대스트리트매거진
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 정보의 시대라 정의 될수 있으며 시각매체의 비중이 커지고 있는 비쥬얼 커뮤니케이션의 시대라 할 수 있겠다. 특히, 90년대 초부터 본격적인 논의 대상이 되고 있는 신세대들에게 있어 비쥬얼 커뮤니케이션은 중요한 커뮤니케이션 수단으로써 자리를 굳히고 있다. 스트리트 매거진은 이러한 비쥬얼 커뮤니케이션의 위상을 보여 주는 좋은 예라 하겠다. 이런 종류의 잡지들은 단순히 문자를 통한 정보의 전달보다는 비쥬얼적인 측면을 강조하고 있는 추세이며 이에따라 잡지의 구독패턴 또한 읽는 것에서 보는 것으로 변화해 가고 있다. 따라서 신세대를 타겟으로한 스트리트 매거진의 출현과 지속적인 발전을 위해서는 스트리트 매거진에 관한 독창적이고 개성있는 연구가 필요하다 하겠다. 본 연구의 목적은 타이포그래피를 통해 스트리트 매거진을 표현함으로써 타이포그래피의 표현영역을 확대하고 다른 스트리트 매거진과의 차별화를 모색하는데 있다. 이를 위해 조형 요소로써의 타이포그래피의 사용 가능성을 검토하고 비언어적 기능을 지닌 문자와 표현자의 주관적 해석에 의거한 표현을 통해 비언어적 비쥬얼 이미지 전달이 보다 효과적으로 이루어져 있는가를 살펴 보았다. 연구의 이론적 배경으로는 타이포그래피가 지닌 시각적 중요성을 시대적 고찰을 통해 알아보았다. 또한 스트리트 매거진과 신세대에 대한 개념과 특성을 알아보고 타이포그래피에 의한 잡지디자인을 통한 새로운 접근을 시도해 보았다. 작품으로는 타이포그래피를 조형적 디자인 요소로 사용하여 신세대 스트리트 매거진을 제작하였으며 이 작품은 타이포그래피가 조형언어로써 언어적 정보의 전달외에도 비언어적 비쥬얼 이미지 전달이 가능한 새로운 표현 방법에도 적용될 수 있음을 보여주고 있다.;The Present age can be defined as the age of information, and also can be called the age of visual communication along with the great role of visual medium. Especially, to the new generation, visual communication has become a major communication method. A street magazine is a clear example of this visual communication phenomenon. It puts greet emphasis on the visual aspect rather than just giving away verval information. The purpose of this paper is to widen the territory of typography by designing a new generations street magazine through typography so that the magazine can be distinguished from other steet magazines. In doing so, the possibility of using typography as formation more effectively by the way of expression bassed on the letters with non-verval symbol and the subjective analysis of an expresser. For theoretical background of this paper, the point that the visual formativeness of typography has taken a great role in typographic design is made by historical consideration. Also, the concepts and characteristics of new generation and street magazine are studied, and the new approach of magazine design is offered. Finally, for the works, the design of new generation's street magazine was produced using typography as formative element of design. And the works suggest the possibility of new expression through of design. And the works suggest the possibility of new expression through typography as formative language which conveys the verval information as well as non- linguistic visual image.
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