View : 542 Download: 0

어머니와 幼兒期 子女의 相互作用에 關한 一硏究

Title
어머니와 幼兒期 子女의 相互作用에 關한 一硏究
Other Titles
(The) Study of Interaction between Mother and Child
Authors
梁榮珠
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어머니유아기자녀상호작용유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This Study is for the purpose of recovering and enforcing the decrease of educational function to child in mother, which is derived from the carelessness of home training education to child and the variety of mother's Role, through the qualified interaction. For this purpose, theoretical study about the function of modern home, the importance of early childhood education, the interaction between mother and child and so on is done by relative literatures. And then, the subject to be studied is set up as follows. 1. How to make the emotional, social interaction between mother and child? 2. How to make the physical interaction between mother and child? 3. How to make the recognized interaction between mother and child? The written questionnaire containing 27 Articles drawn up by the writer is distributed to 146 mothers who have children being now in five Kindergartens located in Seoul, Korea. The conclusion in the result of investigating the written questionnaire is as follows. 1. The emotional and social interaction between mother and child is made positively regardless of mother's educational background. But, the high ratio of dependence for cow's milk and child's frequency playing in home is recognized as a problem in the developing viewpoint of emotional and social province. 2. The physical interaction between mother and child being from physical efforts is made negatively regardless of mother's educational background. 3. The recognized interaction between mother and child has a relation with mother's educational background. That is to say, the recognized interaction is made more positively in the mother's group being on a high level in educational background.;本 硏究는 家庭敎育의 소홀과 役割의 다양화로 인한 어머니와 幼兒期 子女의 敎育的 기능 감소를 質 높은 相互作用을 通하여 회복 강화시키기 위해 어머니와 幼兒의 相互作用을 調査 하므로써 相互作用에서의 問題가 무엇인지를 밝히려는데 目的이 있다. 이러한 目的으로 관계문헌을 통하여 現代 家庭의 機能과 幼兒期 敎育의 重要性, 어머니와 幼兒期 兒童의 相互作用, 어머니 役割 등에 관하여 理論的인 考察을 하였고, 이에 따라 다음과 같은 硏究問題를 설정하였다. 1. 어머니와 幼兒期 子女의 情意的 및 社會的 相互作用은 어떠한가? 2. 어머니와 幼兒期 子女의 身體的 相互作用은 어떠한가? 3. 어머니와 幼兒期 子女의 認知的 相互作用은 어떠한가? 위의 問題를 알기 위해 本人이 作成한 27문항의 質問紙를 서울 시내에 소재한 5개 유치원 幼兒의 어머니 146名을 대상으로 分析하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 어머니와 유아의 정의적 및 사회적 상호작용은 어머니의 학력수준에 차이 없이 적극적으로 이루어지고 있었다. 그러한 수유형태에서 우유 의존율이 높은 것과, 유아의 놀이가 집안에서 많이 이루어지며 그 이유가 안전성과 친구가 없기 때문인 것은 유아의 정의적 및 사회적 영역의 발달 측면에서 문제점으로 인식된다. 2. 어머니와 유아의 신체적 상호작용에서 육체적 노력이 따르는 상호작용은 어머니의 학력수준에 차이 없이 소극적으로 이루어지고 있었다. 3. 어머니와 유아의 인지적 상호작용은 어머니의 학력수준과 관련이 있었다. 즉, 학력수준이 높은 집안의 어머니가 더 적극적인 인지적 상호작용을 하고 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE