View : 944 Download: 0

유아 과학교육의 통합적 접근방법에 관한 연구

Title
유아 과학교육의 통합적 접근방법에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Interdisciplinary Approach to Science Education for Children-based on SCIS Program
Authors
류진희
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아교육유아 과학교육과학교육SCIS프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This research attempted on intergrated approach to early childhood education for children of science education. The research contains the importance of science education for children and review of historical background, the philosophical background, objectives, contents, and teaching strategies of three programs which have greatly influenced elementary science education in Korea. Among the large and small programs developed in the United States three programs such as Elementary Science Study (ESS), Science-A Process Approach or American Association for the Advancement of Science (SAPA or AAAS), and Science Curriculum Improvement Study (SCIS) are chosen to study. The similarities and differences of the three programs have been compared and analyzed. Also the historical changes, the present situation, and the problems in science education for Korean children are studied. Therefore not only the unique differences in the programs were found, but also were the general similarities. In particular, most of the SCIS program units are practiced in the Kindergarten for Science activities in Korea. Because the SCIS program synthetically dealt with a variety of contents more than the other programs, this research tried to exemplify an integrated approach based on SCIS program. The units designed by the Ministry of Education, by Ewha Kindergarten, and 60 activities in the SCIS program were integrated for the interdisciplinary approach to science education. Sixty activities that were integrated were summarized as yearly plan. The 'location' unit, which is the most difficult and hard to deal in science education, was selected for a monthly unit. The 'seed' unit, which is most commonly dealt in science education was chosen, and the integrated daily routine was exemplified.;본 연구는 유아를 위한 과학교육의 문헌연구와 과학교육의 내용 및 방법을 유아 교육과정에 통합할 수 있는 사례를 시도한 연구이다. 유아 과학교육의 중요성과 내용을 검토하는 것에서 시작하여 1960년대 이후 개발된 크고 작은 북미의 많은 과학교육 프로그램 중 우리나라 초등 과학교육 개선에 가장 큰 영향을 준 "초등 과학교육 프로그램" (Elementary Science Study : ESS), "과학-과정 접근 프로그램" (Science-A Process Approach : SAPA), "과학교육 과정 개설 연구 프로그램" (Science Curriculum Improvement Study : SCIS)의 역사적 배경, 철학적 배경, 목적, 내용 및 교수전략을 알아보았으며 세 프로그램간의 유사점과 차이점을 비교 분석하였다. 또한 우리나라 과학교육의 역사적 변천과 현황 및 문제점도 찾아보았다. 그 결과 각 프로그램간에는 독특한 차이점뿐만 아니라 일반적인 공통점도 찾아 볼 수 있었다. 특히 SCIS프로그램은 내용의 상당한 부분을 현재 우리나라 유치원 현장에서 실시하고 있으며 다른 프로그램보다 다양한 내용을 통합적으로 다루고 있었다. 그러므로 통합교육을 강조하여 30-40명을 한 학급으로 편성하는 우리나라 현장에서의 적용 가능성이 어느 프로그램보다도 있는 것으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 과학교육의 내용과 방법을 교육과정에 통합 실시할 수 있는 과학교육 프로그램의 사례를 예시해 보았다. 과학교육의 통합적 접근방법을 위해서 먼저 년간으로 문교부의 생활주제 단원과 E유치원의 단원, 그리고 SCIS프로그램의 65개 활동 중 60게 활동을 연결지어 현장 실시 상황을 전체적으로 요약 제시 하였다. 구체적인 사례로서는 우리나라 교육 현장에서 가장 적게 다루고 있으며 지도하기 어려운 과학교육 내용으로 나타난 「위치」단원을 선택하여 SCIS프로그램에서의 지도 방법과 E유치원에서 SCIS의 이론에 근거를 두고 현 실정에 맞게 실시하여 본 결과를 예시하였다. 끝으로 우리나라 교육 현장에서 가장 많이 다루고 있는 자연 단원인 「씨앗」을 택하여 하루의 일과를 통합적으로 운영한 구체적인 활동을 예시하였다. 이상의 연구를 기반으로 우리나라 유아 과학교육 프로그램 구성을 위해 고려되어야 할 점 여섯 가지를 제시해 보았다. 1. 유아와 교사의 비율이 40:1인 우리나라 현 상황에서 어떻게 유아에게 탐구의 기회를 주며 가능한 방법으로 개별화 학습을 시킬 것인가가 연구되어져야 한다. 2. 새로운 과학교육 방법을 연구하여 교사에게 구체적으로 제시해 줄 수 있는 과학교육 프로그램의 개발이 시급히 요청된다. 3. 과학교육과 전체적인 교육과정과의 조화의 문제 즉 전인교육에 입각한 통합적 접근 방법에 관한 연구가 있어야 한다. 4. 유아 과학교육에 대한 전문서적, 자료집의 보급은 물론 이러한 자료를 충분히 이해할 수 있는 교사 교육과 연수 기회가 마련되어야 한다. 5. 유아를 위한 과학교육의 연구는 국가적 관심에서 시작하여 행정적 재정적 지원을 받아야 한다. 6. 유치원과 국민학교와의 연계성을 위한 방안이 모색되어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE