View : 627 Download: 0

초·중·고등학교 생물영역에서 생명의 연속성에 대한 비교 분석적 연구

Title
초·중·고등학교 생물영역에서 생명의 연속성에 대한 비교 분석적 연구
Other Titles
(A) comparative analytic study on the continuity of living organisms in biology curriculum of elementary, middle and high school
Authors
金泰延
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
초중고등학교생물영역생명연속성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The textbooks of elementary, middle and highschool were published newly in 1989 and 1990 by the revision of the fifth educational curriculum. The purpuse of this paper is to provide teachers with directions and references for a desirable educational curriculum. I compared and analyzed the continuity of living organisms in the textbooks for elementary, middle and high school, and studied on the artculation of that 1. As synthesizing the result analyzed the introduction of 4 chapter, I got to the following conclusions. The number of pages and figures : mostly allocated to genetics in middle and high school. The number of tables : mostly allocated to cell division in middle school and genetics in high school. The number of experiments and observations : mostly allocated cell division in middle school and cell division and genetics in high school. The number of questions : mostly allocated genectics in middle and high scool. 2. Cell division Elementary school : making no mention of it , but the observation of the onion cell is only dealt. Middle school : Dividing into mitosis, chromosome, and meiosis, the respective contents are concretecdly treated. High school : A portion of growth is omitted, and cell period is added 3. Reproduction Elementary school : Though directly not dealing, the connecting contents with reproduction are contained. Middle school : A methed of reproduction and a formation of reproduction cell are treated, the latter is contained in fertilization. High school : Adding alternatio of generation, alteration of nuclear phase and reproduction of human. 4. Development Elementary school : The process whose photo is suggested is a development of animal and plant. Middle school : Treating the fertilization and a process of development, the process that fertilized egg is turned into a tadpole in the process of the development of the frog is represented more detail than that of elementary school. High school : Adding undifferent and mechanism development. 5. Genetics Elementary school : No treating. Middle school : Dividing into basic principle of genetics, genetics of human and variation. High school : Adding the contents of relation and crossing. 6. In middle and high school have chapter reproduction a good connection of common contents. And chapter genetics is repeated frequently. But total contents aren't well connected in curriculum of elementary, middle and high school.;본 연구는 국민학교 교과서와 중·고등학교 교과서에서 생명의 연속성에 대한 내용을 비교 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 4개의 중단원에 대한 총론을 분석한 결과를 종합해 보면 전체적으로 면 수와 그림 수는 중·고등학교 모두 『유전』 중단원이 가장 많았다. 또한 표 수는 중학교는 세포 분열에서, 고등학교에서는 유전에서 각각 높은 비율로 나타내었으며, 실험 및 관찰은 중학교가 생식에서 고등학교가 세포 분열과 유전에서 가장 많았고, 문제에서도 중·고등학교 모두 유전에 대한 것의 비율이 높았다. 2. 세포분열에 대한 내용은 국민학교에서 전혀 취급되지 않았으나 양파세포 관찰에 대한 내용만을 다루었다. 중학교에서는 체세포 분열, 염색체, 생식 세포 분열, 생장 등으로 구분해서 각기 내용을 구체적으로 다루고 있으며, 고등학교에서는 생장부분이 생략되고 세포주기가 첨가되었다. 3. 생식에 대한 내용은 국민학교에서는 이를 직접 언급하지는 않았으나 이와 관련된 꽃에 대한 관찰의 내용이 포함되어 있었으며, 중학교 교과서에서는 생식방법과 생식세포 형성을 다루면서 후자를 수정에 포함시켜 취급하고 있었다. 그리고 고등학교 교과서에서는 세대 교번과 핵상 교번, 사람의 생식을 이에 추가하여 다루었다. 4. 발생에 대한 내용은 국민학교가 동물과 식물의 발생과정을 사진으로 제시하였고, 중학교에서는 수정과 발생과정을 다루면서 개구리의 발생과정 중 수정란이 올챙이로 변하는 과정을 국민학교보다 자세하게 나타내고 있었다. 또한, 고등학교에서는 분화와 발생의 기구에 대한 내용이 더 첨가되었다. 5. 유전에 대한 내용은 국민학교에서는 다루어지지 않고 있었으며, 중학교에서는 유전의 기본 법칙, 사람의 유전, 변이 등으로 구분해서 다루고 있었는데, 고등학교에서는 이 내용과 함께 연관과 교차에 대한 내용을 더 추가하여 다루었다. 6. 중·고등학교에서 공통된 내용의 연계가 잘 이루어진 중단원은 『생식』이고, 내용의 중복이 가장 많았던 중단원은 『유전』이었다. 그러나 전체적인 내용의 연계성을 보면 초·중·고등학교 간에 연계성이 잘 이루어지지 못하고 있음을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE