View : 690 Download: 0

초등 과학 수업에서의 사고력 신장을 위한 교사의 발문 행동 분석

Title
초등 과학 수업에서의 사고력 신장을 위한 교사의 발문 행동 분석
Other Titles
(An) analytical study on the teacher's questioning behavior for thinking ability extension in science class
Authors
우재경
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등과학수업사고력교사발문행동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to grasp teachers' questioning behavior by in the analyzing teachers' questioning behavior in elementary science class aspect of thinking ability extension So, in order to approach to the set purpose, following issues were established : In the aspect of the student's thinking ability extension, First, what types of questioning are there being used by teachers in the class of elementary science? Second, how long do teachers have wait-time from Questioning to next behavior? Third, how many children were selected to answer after teachers' questioning? Fourth, how do teachers response to children's answer? Fifth, what types of response are there being come out by teachers to the student's answer? To find out the answers to the set issues, total 20 teachers were selected and sampled, who teaching elementary school children of 3rd, 4th, 5th and 6th grades at 'B' elementary school in Bucheon, Kyunggi province (each 5 teachers were respectively selected from a grade, thereby making total 20 sample teachers). With 20 subjects of elementary teachers, research work began in which their teaching and questioning in the class of science were recorded, and the recorded contents were analytically studied. Finding are as follows: First, cognitive-memory question was one that is mostly used by teachers, which occupies 65.4% of all the questioning used by teachers: in divergent thinking question and evaluating thinking question which is effective in improving the student's initiatively and critically thinking power, the divergent thinking question occupies 1.5% of all the questioning and the evaluating thing question 2.0% of all the questioning. And only 2 subjects of teachers used all the 4 kinds of types of questioning. It appeared that teachers in charge of 6th - grade children used mostly the cognitive-memory questions: and this kind of question occupies 75.1% of all the questioning. Second, it appeared that the wait-time during which teacher should wait to get an answer from a student after questioning was less than a second, which occupies 53.0%, and the case of having the wait-time more than 3 seconds occupies only 11.8%. Third, it appeared that regarding the number of the objects to be questioned by a teacher, the case that the teacher questions to the whole number of students in a class occupies 65.0%, and the case that the teacher questions students more than 4 students occupies only 5.6%. Fourth, it appeared that there are 5 types of the teacher's response to the student's answer - a type of accepting, type of rejecting, type of asking for clarification, type of asking for evidence, type of asking another student, and the first type occupies 80.3% which is a mostly using case, second type 6.2%, third type 6.2%, fourth type 4.4%, and fifth type 2.9%. Fifth, as the result of analyzing response types which teacher use, according to Questioning types, 'Acceptance' response had the highest proportion of 83.1% among the cognitive-memory Questioning types. The total response types of 'clarification demand', 'evidence demand', and 'Questioning to other child' in divergent thinking questioning and evaluating thinking questioning were 23.1%, 19.6% each, which were more than cognitive-memory questioning 12.7%, and cognitive-thinking questioning 13.1%. Based on the findings so far indicated, it is considered that there are many improvable points in improving the student's thinking power by means of the elementary school teacher's questioning behavior in the class of elementary science. Therefore, it is recommendable and desirable that at the real scene of teaching, teachers should give efforts to improving their questioning and creating such atmosphere.;본 연구의 목적은 초등 과학 수업에서의 교사 발문 행동을 사고력 신장의 측면에서 분석하여 교육 현장에서 나타나는 교사 발문 행동을 파악하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 사고력 신장의 측면에서, 첫째, 교사들은 어떤 유형의 발문을 사용하는가? 둘째, 교사들은 발문 후 다음 행동까지 어느 정도의 기다리는 시간을 갖는가? 셋째, 교사들이 발문의 대상으로 하는 아동의 수는 어떻게 나타나는가? 넷째, 아동의 응답에 대해 교사들은 어떻게 반응하는가? 다섯째, 발문 유형별 아동의 응답에 대한 교사들의 반응은 어떻게 나타나는가? 본 연구에서는 경기도 부천시 B 초등 학교의 3, 4, 5, 6학년에서 각 학년별로 5명씩 모두 20명의 교사가 연구 대상이 되었다. 위의 연구 문제를 가지고 교사들의 자연과 수업을 녹음하여 그 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들이 사용하는 발문 유형은 인지·기억적 발문 65.4%로 가장 많고, 창의적 사고력과 비판적 사고력을 자극하는 확산적 사고 발문과 평가적 사고 발문은 각각 1.5%와 2.0%로 매우 드물게 나타났으며, 4가지 유형의 발문을 모두 사용한 교사는 전체 연구 대상 20명 중에 2명에 불과 했다. 초등 교사들이 사용하는 발문 유형을 담당 학년별로 분석한 결과, 6학년을 담임한 교사들이 인지·기억적 발문의 사용을 75.1%로 가장 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등 교사들이 발문 후 다음 행동까지 기다리는 시간은 1초 미만인 경우가 53.0%로 가장 많고, 3초 이상의 기다리는 시간을 갖는 경우는 11.8%에 불과했다. 셋째, 초등 교사들이 선택하는 발문의 대상은 학급 전체인 경우가 65.0%로 가장 많고, 4명 이상의 아동을 지명하는 경우는 5.6%로 가장 적게 나타났다. 넷째, 아동의 응답에 대한 교사의 반응 유형은 '수용'이 80.3%로 가장 많고, '명료화 요구', '다른 아동에게 발문', 그리고 '증거 요구'는 각각 6.2%, 4.4%, 2.9%로 드물게 나타났다. 다섯째, 교사들이 사용하는 발문 유형에 따라 반응 유형을 분석해 본 결과, 인지·기억적 발문 유형에서 '수용'반응이 83.1%로 다른 발문 유형에 비해 가장 높은 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났으며, 확산적 사고 발문과 평가적 사고 발문에서 '명료화 요구', '증거 요구', '다른 아동에게 발문'의 반응 유형의 합계가 각각 23.1%와 19.6%로 12.7%인 인지·기억적 발문이나 13.1%인 수렴적 사고 발문보다는 많이 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE