View : 642 Download: 0

Tapestry에 의한 시각적인 공간 표현

Title
Tapestry에 의한 시각적인 공간 표현
Other Titles
Visual Space Expression by Tapestry : On the Basis of Work
Authors
안경진
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공
Keywords
시각공간표현타피스트리
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
미술이 시각적 방법이나 조형적인 방법으로 사람의 감정이나 뜻을 나타내는 예술의 한 쟝르라 할 때 섬유예술 또한 이와 마찬가지라 하겠다. Tapestry란 위사와 경사의 교차로 인하여 짜여져 이루어지는 것을 말하며 섬유예술의 모태가 된다고 할 수 있다. 윌리암 모리스(William Moris) 이전의 Tapestry는 예술로서의 미학적 의식을 지니지 못하고 단지 회화의 모방작업에 그쳤으나 Bauhaus시대부터 미술의 새로운 형식으로 인식되면서 작가의 개성과 미의식을 표현하는 매체로써 조형예술의 한분야로 독자적인 조형성을 갖추게 되었고, 현재의 Tapestry는 현대 건물의 내부에서 시각적, 촉각적 예술로서 인간의 감정을 고양시키고 보다 쾌적한 환경을 조성시키고 있다. 20C에 들어와 작가들을 주관적 시각에서 사물을 보고 또한 작가 내면세계의 상상력을 동반한 독창적인 조형세계를 구축하고자 하여 점차 현실적인 묘사에서 벗어나 작가 자신의 감정이나 사상을 중요시하는 추상미술로 변모하는 경향이 나타나면서 객관적인 시각 요소들에 의해 자신만의 이미지를 표현하고자 한다. 모든 예술의 이루어짐이 그 표현에서 나오는 것이므로 작가들은 좀더 개성있는 자기 자신만의 조형언어를 고집하게 되었으며 그것으로 말미암아 느낄 수 있는 시각적 효과를 조형활동에 충분히 사용할 수 있기를 원한다. 따라서 본인은 시각요소로 선과 색채를 사용하여 이에 따른 시각체험의 형태들은 2차원적인 평면위에서 공간감을 형성하고자 하였다. 작품제작을 위한 이론적 배경으로는 문헌을 통해 시각의 조형성과 시점(視點)의 변화와 특징에 대해 살펴보고 선과 색채의 시각적 효과를 고찰하였으며, 또한 기하학적 형태의 일반적인 성격과 특성을 살펴봄으로써 실제 작품제작의 기본이 되도록 노력하였다. 이러한 연구과정을 통한 작품제작 결과는 다음과 같다. 첫째, 모든 조형활동은 처음 시각적 관찰작용으로 시작되므로 창작을 하는 사람은 이러한 시각체험을 통해 수동적으로 반응하는 것이 아니라 그 반응을 적극적으로 유도해야 한다는 것을 깨달았다. 둘째, 시점의 변화에 따른 다양한 시각 체험을 인위적 화면구성으로 재구성해 봄으로 새로운 조형성을 개발할 수 있었다. 셋째, 시각적 요소중에 선과 색채는 모든 조형활동에 있어서 매우 중요한 역할을 함을 재확인하였다. 넷째, frame을 사용한 plain weave기법으로서 위사에는 가는 모사를 사용하였는데 다양한 색사의 혼합으로 풍부하고 활기있는 색채의 표현이 가능한 반면, 제작상에 있어서는 많은 시간이 소요되었으므로 그 결과 제작방법과 실의 굵기는 제작 시간과 큰 상관관계가 있다는 것을 알게 되었다.;Art is the thing which express human's feeling or will through visual or production method: fabric art can be said to the same kind. Tapestry is the method of cross weaving parallel yarn and vertical yarn - and it can be said to become the basis of fabric art. The Tapestry before William Morris' hadn't asthetic sense as an art but stayed only an imitation work of pictures; from Bauhaus', as it has understood as a new form of fine as well as a media of expressing worker's individuality and an aesthetic sense and today's Tapestry enhances person's emotion and provides more comfortable environment in inner part of modern building, as a visual and taxtile art. From twentieth century, the workers, to see the things with subjective view and also to establish unique formative world accompanied by imagination of worker's inner world, gradually freed from realistic expression and are changing to a trend of abstract art taking much of worker himself's emotion or thought, like to express their own image with objective visual elements. As every accomplishment of art begins from it's expression, workers became stick to their own more individual forming language and want enough use of visual effect which can be felt because of it to producing activity. So, I wanted to establish space perception on two dimensional plane, using line and color as visual element and on the basis of visual experience according to these. As theoretical background of work production, 1studied formation character of an angle of view and change of point and character through papers, and investigated the visual effect of Line and color selected to my producing activity. And also investigating general characters of geometrical shape, 1exerted myself to make them a basis of actual work production. The work production results through these study process are follows: First, I realized the fact that, as all producing activities begin from visual investigation work, so the man who creating work should not passively react but actively lead that reaction through this visual experience. Second, to organize reorganized particles according to visual change to one scene, by reorganizing various visual experience according to visual movement to artificial scene formation, I could create new formation character. Third, I reconfirmed that among the visual elements, line and color are doing very important role in all formation activity. Fourth, as plain weave skill using frame, thin woolen yarn was used to parallel yarn - rich and live color expression was possible with the mixing of various color yarns. While, in production method, it took many time - from this result I realized that production method and thickness of yarns have much correlation with production time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE