View : 859 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author전경희-
dc.creator전경희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:07Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:07Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000023508-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173890-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023508-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out the basic data of on private speech of 3 years old child. For the above purpose, this study is find out the categories of private speech and the differences of private speech according the control context of teacher, activity of children, social context? And this study is find out the relation between the control context of teacher, activity of children, social context. For the above purposes, the research questions have been set up as follows; 1. What category frequency of private speech do children use? 2. What category frequency of private speech do children use in the control context of children? 3. What category frequency of private speech do children use in the social context ? The subject of this study were 22 children of 3 years old at B kindergarten in Seoul and observed children make use of the time sampling observation. the data was analysed by frequency, percentage. The results of this study could be summarized as follow; 1. The ego-centric communication is frequent in the categories of private speech. the next frequent categories of private speech are self - activity and self - guidance, emotion and affect express. 2. Private speech at the semi- structured context is frequent in the control context of teacher. the next frequent context is structured context and unstructured context. 3. When the children are with the friends is frequent the private speech in the social context. the next frequent context is with the teacher and the alone.;본 연구는 3세 유아의 혼잣말에 대한 기초자료를 조사하는것을 목적으로 하였다. 이에 따라 유아의 혼잣말의 유형별 빈도를 살펴보고, 교사의 조절상황 사회적 상황에 따른 혼잣말의 유형별 빈도가 어떻게 나타나는지를 살펴보았다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 3세 유아에게서 발견되는 혼잣말의 유형별 빈도는 어떠한가? 2. 교사의 조절상황에 따른 3세유아의 혼잣말의 유형별 빈도는 어떠한가? 3. 사회적 상황에 따른 3세유아의 혼잣말의 유형별 빈도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 B유치원에 재원중인 만 3세 유아 22명이었으며 시간표집법을 이용한 관찰을 하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제를 검증하기 위한 자료분석 방법은 다음과 같다. 연구문제 1에 대해서는 유아에게서 발견되는 혼잣말의 유형별 빈도를 파악하기 위해서 혼잣말의 유형별 빈도와 백분율을 구했다. 연구문제 2를 검증하기 위해서 교사의 조절상황에 따른 혼잣말의 유형별 빈도를 파악하기 위해서 혼잣말의 유형별 빈도와 백분율을 구했다. 연구문제 3을 검증하기 위해서 사회적 상황에 따른 혼잣말의 유형별 빈도를 파악하기 위해서 혼잣말의 유형별 빈도와 백분율을 구했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아들에게서 발견되는 혼잣말의 유형별 빈도는 '자기중심적 의사소통'이 가장 많았으며 그 다음으로는 '자기활동과 자기안내', '감정과 정서표현'등의 순으로 나타났다. 둘째, 교사의 조절상황에 따른 혼잣말의 유형별 빈도는 반구조적인 상황에서 가장 많이 발견되었으며, 그 다음으로는 구조적 상황, 비구조적 상황의 순으로 나타났다. 셋째, 사회적 상황에 따른 혼잣말의 유형별 빈도는 또래와 함께 있을 때 가장 많이 발견되었으며 그 다음으로는 교사, 혼자일때로 나타났다. 결과적으로 본 연구에서는 유아의 혼잣말은 '자기중심적 의사소통'과 '자기활동과 자기안내'의 순으로 많았으며 교사의 조절상황에 따른 혼잣말은 반구조적인 상황에서 가장 많이 나타났으며 사회적 상황에 따른 혼잣말은 또래와 함께 있을 때 가장 많이 발견되었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 혼잣말의 이론적 관점 = 5 B. 혼잣말에 영향을 주는 여러 변인들 = 12 C. 유아들의 혼잣말에 대한 선행연구 = 15 Ⅲ. 연구 방법 = 20 A. 연구 대상 = 20 B. 연구도구 = 20 C. 연구 절차 = 23 D. 자료 분석 = 24 Ⅳ. 결과 및 해석 = 25 A. 유아에게서 발견되는 혼잣말의 유형 = 25 B. 교사의 조절상황에 따른 혼잣말 유형 = 26 C. 사회적 상황에 따른 혼잣말 유형 = 28 Ⅴ. 논의 및 결론 = 30 A. 논의 = 30 B. 결론 및 제언 = 33 참고문헌 = 34 부록 = 38 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1440869 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아-
dc.subject혼잣말-
dc.subjectprivate speech-
dc.title3세 유아의 혼잣말 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) private speech study in the 3 year old child-
dc.format.pagevii, 41p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE