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20대 여성을 위한 화장대 디자인의 기준설정에 관한 연구

Title
20대 여성을 위한 화장대 디자인의 기준설정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Establishment for the Design Standards of Dressing Table for Women in Twenties
Authors
사공명화
Issue Date
1992
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
20대 여성화장대 디자인기준설정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인류가 화장을 시작했던 정확한 기록은 없지만 사람이 아름다워지고 싶어하는 욕구와 자기의 신체를 보호하며 유지시키고 싶어하는 인간 본능에서부터 시작되었다고 할 수 있다. 오늘날 화장품은 단순히 소모만 시키는 생활 소모품과는 달리 창작의 아름다움을 부여하고 그 아름다움을 오래 간직하며 건강을 유지시키려는데 매개물로 이용되어지고 있다. 또한, 급격한 경제성장과 더불어 여성의 사회진출이 활발해지고 건강에 대한 관심이 부적 늘어나고 있는 것에 편승하여 "아름다움=건강"이라는 새로운 치유(treatment)의 개념의 화장품이 개발되고 있는 실정이다. 이렇듯 화장품의 발달과 아울러 여성들의 아름다움을 가꾸는데 필요한 가구인 한국의 화장대는 서구와는 달리 좁은 공간의 평좌생활(平坐生活)에 적절한 구조와 규격을 지닌 독특한 화장가구 양식인 조선조식의 경대가 그 정형을 이루는 것이었으나 주거환경이 바뀌고 생활양식이 변하여 화장대 형태도 오늘날의 주거 생활 양식에 알맞는 것으로 변해왔다. 과거이거나 현재이거나 가구는 생활의 도구이므로 합리적기능과 심미감 그리고 주거공간과의 쾌적한 조화를 필요로 하는 것이다. 따라서 본 연구는 "내것은 나만의 개성으로 갖고 싶다"라는 20대의 독특한 개성과 감수성이 강하고, 개성을 강조하려는 성향인 그들에 맞는 독특하고 다른 가구와의 ?V트화가 아닌 화장대 그 자체가 독립적인 가구를 연구하고자 한다. 연구진행 방법으로 우선 색조시장이나 패션에서 포괄적인 소비자층을 형성하며 향후 디자인 시장을 주도할 연령층이라 볼 수 있는 20대의 특성을 알아보고, 화장품의 종류와 화장품의 크기를 조사하고, 현재 그들이 사용하고 있는 화장대의 사용실태와 선호경향을 설문지를 통해 알아봄으로써 디자인에 도움이 되도록 하였다. 본 연구의 질문서 조사에 의한 분석결과, 현재 사용중인 화장대에 대한 질문에 137명중 103명(75.2%)이 자기 화장대를 가지고 있어 화장대에 대한 20대의 필요성을 알수 있으며. 또한 67.1%가 목재를 쓰고 있었으며 새로 화장대를 구입해도 82.5%가 목재를 쓰고 싶다고 함으로써 목재에 대한 높은 선호도를 보이고 있었음을 알수 있었다. 그리고 화장대 구입시 가장 중점을 두는 부분은 디자인과 색상이며, 기능 및 용도에 중점을 두겠다는 여성도 있었다. 이러한 점에서 20대는 디자인을 우선으로 하여 기능이나 용도에 대한 필요성도 함께 가지고 있음을 알수 있다. 결론적으로 화장대는 제품생명이 길고 주 소비자층을 20대 여성중심으로 디자인 계획한 관계로 제품개발을 할때는 20대 여성 소비자의 요구도의 파악에서부터 최종판매에 이르기까지 전체를 정확히 분석해야만 20대 여성들 개성에 맞는 합리적인 디자인을 할 수 있을 것이라 본다.;There is not the exact record that the mankind started the make-up, but it can be said that it started from the desire to want to be beautiful and the human instinct to want to protect and maintain their own body. Today, the cosmetic is being used as the medium for giving the beauty of creation, keeping the beauty for a long time, and maintaining the health differently from the article of consumption of life to waste simply. It is the real situation that the cosmetic of the concept of new treatment that "beauty=health" is being developed, by taking advantage of the fact that the ever-increasing participation of women in public affairs becomes active and the interest about health is increasing remarkably, together with the sudden economic growth. As for the dressing table of Korea which is a furniture necessary for cultivating the beauty of women, together with the development of cosmetic like this, the mirror stand of the type of Chosun dynasty which is the unique mode of make up furniture to keep structure to keep structure and standard which are adequate for the comfortable sitting life of narrow space other than Western Europe forms the fixed type. As the dwelling circumstances changed and the life pattern changed also, the shape of dressing table has been changed into what is suitable for the mode of dwelling life of today. As the furniture is the tool of life, in the past or at present, reasonable function, aesthetic appreciation sense, and the comfortable harmony with dwelling circumstance are necessary. Then, to examine the dressing table of today, as stationery case, wardrobe, drawer and dressing table etc, are being produced and sold with one set in most cases, it is almost certain real situation that there is not an characteristic dressing table as an independent furniture. Thus, in this study, I try to study the furniture that the dressing table, itself, which is unique and suitable for twenties who has the unique personality, "I want to have my thing with only my personality" and the inclination to try to emphasize the personality and whose sensibility is strong, and which is not a set with other furniture is independent.
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