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의상에 도입되는 기업 이미지의 시각화

Title
의상에 도입되는 기업 이미지의 시각화
Other Titles
(The) Study of Fashion Design to Visualize the image of a Company
Authors
김애라
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
의상기업이미지코카콜라
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
In order to express highly individual image of clothes, in one way of this, with bringing in the enterprise's symbol mark and color to clothes, we can produce and further advertise the enterprise commodities naturally. If being familiear to the public, the firm can give the intimate feelings as using the "symbol mark clothes". This study has the above purposes as well as designing well-developed characteristics and simple clothes. As one of the study about "symbol mark", being introduced to the work of design, with the beginning of researching the general consideration of a company image and colorings, I have examined about the image of a company in fashion design and the role of the clothes for the advertisements in the image of a company. Additionally, examining the identification of the characteristics which affect one aspect of recognizing the fashion designers through other designer's individualities, while the special images are not standing the images of one company, was the useful reference data to design the work. With applying the world's famous "Coka Cola" trade mark & logo and colorings. Bringing in the finished symbol mark with simple line and color, up-to-date and peculiar designs were attempted. Eventually, rather than the limited clothes for the advertisements of a company, the trials to make the clothes which can affect the advertising of a company with creating into unique fashion under any circumstances like uniforms and play a small part of advertising stratege for the company were made.;본 논문은 개성있는 이미지를 나타내는 의상을 디자인 하려는 의도 하에서 그 방법의 한가지로서 대중에게 친숙 하거나 또는 잘 알려지지 않은 기업의 심볼마크와 색채를 의상에 도입시켜 제작 하므로써 기업이나 그 기업의 상품을 자연스럽게 홍보하고 친숙한 경우에는 친밀감을 더해줌과 동시에 개성있고 절제된 의상을 디자인 하려는데에 목적을 두었다. 작품으로 제작하는 의상에 도입될 기업의 심볼마크에 관한 고찰로서 기업이미지의 일반론과 기업색채에 관한 연구를 시작으로 하여 의상에 도입된 기업이미지 또한 기업이미지의 홍보를 위한 의상의 역활에 대해 검토 하였다. 기업이미지가 아닌 의상에 도입된 특별한 이미지를 조사하여 보는 과정에서 의상디자이너들의 고유 디자인이 다시 의상디자이너를 인식하게 하는데에 작용하는 영향을 살펴 보면서 작품제작에 참고로 하였다. 본 연구자는 코카콜라의 트레이드마크를 채택하여 패턴은 가능한한 단순히 하며, 삽입되는 마크와 로고(loge) 색채의 조화에 중점을 두었다. 절제된 선과 색으로 완성된 심볼마크를 현대 감각에 맞추어 의상에 응용하여 봄으로써 새롭고 독특한 디자인을 시도 하였다. 궁극적으로는, 기업의 홍보를 위한 의상으로 국한 되기 보다는 기업이미지를 이용한 의상으로서의 호기심과 의상 자체로서의 특징에 충실하도록 유니폼과 같이 시간, 장소에 구애 받지 않고 하나의 유행을 창조해 나가면서 기업홍보에 작은 역할을 하는 의상으로 자리잡아 가는 방향을 모색 하였다.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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