View : 703 Download: 0

고등학교 과학I(하) 대기 단원에 적용한 STS 프로그램이 학생들의 학습성취도와 과학적 태도에 주는 효과

Title
고등학교 과학I(하) 대기 단원에 적용한 STS 프로그램이 학생들의 학습성취도와 과학적 태도에 주는 효과
Other Titles
(The) Effects of STS Program Applied to the Chapter 'Atmosphere' in High School Science I on the Science Achievement and Attitude of Students
Authors
이은정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Keywords
고등학교과학대기단원STS 프로그램학습성취도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study develops the program of the Science, Technology and Society(STS), based on the third chapter, 'The change of Atmosphere and Ocean', in the high-school textbook of Science Ⅰ , which is focused on environment in our lives. The contents of the chapter are composed of three sections, for instances, 'Weather and Climate' and 'Ocean and Current'. In addition, the other purpose of this study is to provide the basic data for the development of STS education program which can improve the science education in Korea. The effects of the STS program have been analyzed in this study on both the scientific achievement and science- related attitude of students after infusing the program to the class. The research subject is the population of 204 female students, enrolled in a commercial high school. The population is divided into two groups which include the experimental group taught by STS program and the control group by conventional lecture. The .experiments have been done in 12 lectures during the period from November 1 to December 13, 1995. The students in the experimental group show the higher scores in the test for the estimation of both the scientific achievement and the positive attitude toward science than those in the control group, and the score difference between two groups is statistically significant, respectively, at P<.05 and P<.00l. The two groups show statistically significant differences in the test scores for the estimation of the 4 domains, related with science-related attitude, which correspond to ' Science class'(P<.05), 'Science class content'(P<.05), 'Value of Science' (P<.05), 'Infusing STS content'(P<.05), indicating the importance of STS programs. However, the difference in the scores between two groups is not statistically significant(P>.05) in the domain of 'Science Study'.;본 연구는 고등학교 과학Ⅰ(하) 「대기와 해양의 변화」 단원중 '날씨와 기후', '해양과 해류' 중단원의 내용을 각 소단원 차시별로 분석하여 학습내용과 관계있는 것으로 환경분야에 초점을 맞추어 STS 프로그램을 개발하였다. 또한 이 프로그램을 수업에 도입한 후 학생들의 과학 학습 성취도와 과학에 관련된 태도에 미치는 영향을 분석하여 우리나라 과학교육에 적용하기 적절한 STS 교육 프로그램 개발에 기초자료를 만들고자 하였다. 연구대상은 서울시 실업계 고등학교 2학년 여학생 204명이었고, 이 학생들을 실험반과 통제반의 두 집단으로 나누어 실험반 수업을 STS 프로그램으로, 통제반 수업을 전통적인 강의로 1995년 11월 2일과 12월 13일 사이에 약 12차시 실시하였다. STS 프로그램을 적응한 실험반이 통제반에 비하여 보다 높은 과학학습 성취도(P<.05) 및 보다 긍정적인 과학에 관련된 태도(P<.001)를 보였다. 과학에 관련된 태도를 범주별로 보면, 과학수업(P<.05), 과학수업내용(P<.05), 과학의 가치영역(P<.05), STS 도입영역(P<.05)에서 실험반과 통제반은 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 그러나 과학 학습영역(P>.05)에서는 의미있는 차이를 나타내지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE