View : 720 Download: 0

중학교 과학교과와 기술, 산업교과의 연관성

Title
중학교 과학교과와 기술, 산업교과의 연관성
Authors
김하원
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
중학교과학교과기술산업교과연관성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
전 세계적인 과학교육개혁의 물결에 의해 우리나라 과학교육에서도 STS(Science Technology Society)교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 우리나라 중학교 교육과정에서는 특별히 STS 교육이념을 활용하도록 따로 교과가 마련되어 있지 않지만 과학과 기술·산업교과에서 과학과 기술, 사회와의 관계 안에서 접근하는 노력들이 이루어지고 있다. 본 연구는 과학교과 기술·산업 교과의 목표와 내용을 분석하여 두 교과의 연관성을 살펴보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 두 교과의 목표가 과학기술을 실생활의 문제해결에 활용할 수 있어야 하고 과학이 기술의 발달과 사회의 발전에 미치는 영향을 인식하게 한다는 항에서 공통점이 있다. 2. 창의적인 문제해결에서 과학교과는 과학지식을 기술·산업과는 지식과 기술적 경험을 이용한다. 3. 기술·산업교과의 특징적인 목표는 기술, 산업의 세계를 이해하고 학생자신의 진로를 탐색하게 하는 것이다. 4. 과학교과와 관련있는 기술·산업교과의 단원은 "생물기술의 이용", "자원과 환경", "기계의 이용", "전기의 이용", "농업기술", "공업기술", "해양과 수산기술" 단원으로 이는 과학과의 생물의 구조와 기능, 유전과 진화, 식물의 분류, 생태계와 환경관련 내용, 물질의 특성과 물질의 구성, 물질의 반응, 힘과 운동, 전기와 자기, 일과 에너지, 지각의 물질, 대기와 물의 순환. 자원의 이용 분야의 지식들과 관계가 있었다. 5. 기술·산업교과와 과학교과의 내용관련도는 1학년 16.3%, 2학년 40.6%, 3학년 36.1% 이었고 1, 2, 3학년을 통틀어 보면 33.6% 이었고 각 영역별로는 물리 53%, 화학 18%, 생물 16%, 지학 7%, 환경 6% 이었다. 6. 공통되는 내용의 순서적인 연관은 없었다. 7. 기술·산업교과가 포함하고 있는 STS 내용은 다음과 같다. · "인간과 기술", "산업과 생활" 에서는 기술과 산업 발달과정이 역사적으로 설명되어 있고 각종 기술과 산업, 미래의 기술과 산업에 대하여 전망하고 있으며 기술의 발달이 인간의 생활과 환경에 미치는 영향에 대해 설명한다. · "재료의 이용"에서는 재료의 특성과 그 재료를 이용한 제품을 고르는 방법을 알려준다. · "기계의 이용"과 "전기의 이용"에서는 일상에서 쉽게 접할 수 있는 각종 기계류와 전기·전자제품의 원리에 대해서 설명하고 있고 이를 잘 선택하고 이용하는 방법에 대해 설명한다. · "농업기술", "공업기술", "해양과 수산기술"에서는 생물, 화학과 물리, 지구과학 분야의 과학지식을 이용한 기술에 대해 설명하고 있으며 이들과 관련된 직업세계에 대해 설명하고있다. · "컴퓨터의 이용"에서는 컴퓨터의 구성과 사용방법을 알려주고 있어 현대사회에서 필수적인 컴퓨터에 대해 알 수 있다.;decision making, the other is to make students perceive the effect that science have on the development of technology and the advance of society. 2. Both of two subjects emphasize creativity. Science emphasize creative desision making through the use of science knowledge and technology ㆍindustry emphasize technical knowledge and experience. 3. The peculiar goal of technology ㆍindustry is to understand the world of technology and industry and to make students search for their ways ahead. 4. "The use of biotechnology", "The resources and the environment", "The use of machinery", "The use of electricity", "Agriculture technology", "Manufacturing industry technology", "The ocean and fishery technology" are the units of technologyㆍindustry which is related with the science subject. Those units are related with science in terms of 'structures and functions of organism', 'inheritance and evolution', 'the classification of the plants', 'the ecology and the environment', 'the characteristics and formation of substance', 'response of substance', 'force and movement', 'electricity and magnetism', 'work and energy', 'the materials of earth's crust', 'the circulation of atmosphere and water', 'the use of resources'. 5. The 16.3% of first grade's technology * industry is related with science. So is the 40.6% of second grade's, the 36.1% of third grade's and 33.6% of the three grade average. In terms of domain of science, physics is 53%, chemistry is 18%, biology is 16%, physical geography is 7%, environment is 6%. 6. The common contents of those two subjects have no sequential relations. 7. The STS items included in technologyㆍindustry subject are as follows; "human and technology" and "industry and life" units describe the developing process of technology and industry and prospect the future of various kinds of technology and industry. Those units also explain the effect that the development of technology have on the human life and environment. "use of materials" unit shows the characteristics of materials and how to chose goods which is made of those materials. "use of machinery" and "use of electricity" units explain the principles of various kinds of electric appliances which is widely used in everyday life, and also show how to choose and use those appliance. "agriculture technology", "manufacturing industry technology", "the ocean and the fishery technology" units explain the technology and vocations that make use of science knowledge related with biology, physics, chemistry, physical geography. "use of computer" unit shows formation and usage of computer, so it is possible to know about computer which is essential to modern society. Despite of this construction of the technology * industry students can't use scientific knowlege in the decision making. This subject's object is not the obtainament of the scientific knowledge itself, so it is difficult that scientific knowledge link the technology, and understanding scientific terms in the textbook. Because science curriculum and technology * industry curriculun is related deeply, two subject must help each other.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE