View : 717 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강혜자-
dc.creator강혜자-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:56Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:56Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000021856-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173773-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021856-
dc.description.abstractSTS-oriented instruction has been one of the major trend in science education and it's objectives were to teach science through common experience rather than knowledge to develop ability of science application. The purpose of this study was to examine the effects on science achievement, sciene-related attitude and reaction to STS instruction in biology classes. The subjects were divided into 2 experimental groups. The experimental group were taught by the STS strategy, whilecontrol groups with conventional one. 7 STS materials were developed and applied to the contents related with 'Stimulation and reaction of animal', 'reproduction organ', 'Healthy lives' and 'Environmental pollutions' induded at 2nd grade middle school science texbook. The results of this study can be summarized as follows. 1. There was no differnce between the STS program and conventional teaching method in improving student's achievement.(p>.05) 2. STS program was not significantly effective in changing students' attitude.(p>.05) 3. Students should posit reations to the contents and ways STS oriented instruction and used what they had leorned.;현대 사회 속에서 과학기술을 올바로 이해하고 문제점을 해결하기 위한 사회와 연관된 과학내용을 가르쳐 과학의 적용성과 과학적 사고력을 길러 바람직한 사회인으로 성장할 수 있도록 하자는 STS(Science - Technology - Society) 운동이 과학교육계에 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 STS 프로그램을 이용한 수업이 학생들에게 미치는 효과를 알아보기 위해 학업성취도와 과학에 관련된 태도 검사, STS 수업에 대한 설문을 실시하였다. 즉 중학교 2학년 학생 214명을 실험반과 통제반으로 나누어 실험반에서는 STS 수업을, 통제반에서는 전통적인 강의 중심의 수업을 하여 그 효과 및 영향을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. STS 수업이 학업 성취도 향상에 유의미한 효과는 없었다(p>.05) 2. STS 수업 결과 과학에 관련된 태도 향상은 없었다(p<.05) 3. 그러나 학생들은 설문결과 STS 수업의 수업내용 및 방식에 긍정적 반응을 보이고 그 수업의 적용이 실제 이루어지고 있었다. 따라서 STS 수업을 통해 사회와 관련된 주변 문제에 관심을 갖게 되고 생각하고 토의할 시간이 있어 흥미를 갖게 되므로 STS적 수업 모형 또는 프로그램에 우리나라에 실정에 맞게 많이 개발되어 적용될 필요가 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅱ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구문제 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. STS 교육 = 4 B. 과학에 관련된 태도 = 15 Ⅲ. 연구 절차 및 방법 = 17 A. 연구방법 = 17 B. 연구대상 = 18 C. 검사도구 및 연구절차 = 19 Ⅳ. 연구결과 = 24 A. 과학 학습 성취도 결과 및 논의 = 24 B. 과학에 관련된 태도 결과 및 논의 = 26 C. STS수업에 대한 설문 결과 및 논의 = 37 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 참고문헌 = 44 부록 = 49 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4191676 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectSTS-
dc.subject중학교-
dc.subject생물과 수업-
dc.subject성취도-
dc.subject태도-
dc.titleSTS 자료를 이용한 중학교 생물과 수업이 학생들의 성취도와 태도에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEffects of STS-oriented Biolography Instruction of Middle School Students-
dc.format.pagev, 75p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded1996. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE