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남성복지 디자인의 상품기획에 관한 연구

Title
남성복지 디자인의 상품기획에 관한 연구
Other Titles
(A) study on products planning in men's ware textile design : with a focus to production of samples by dualism
Authors
안수민
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 직물디자인전공
Keywords
남성복지상품기획듀얼리즘샘플제작
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
문화란 곧 인간활동의 결과로서, 이전(以前)시대의 문화는 우리가 보전하고 연구해야할 자료로서 가치가 있었다면 현재와 미래사회에서의 문화는 다가올 시대의 그 사회를 어떠한 가치관에 의해 어떻게 이끌어 가고 변화시키는가에 대한 인식으로서의 가치를 갖는다고 할수 있다. 다각적인 접근을 모색하고 있는 현 섬유디자인의 시각은 대량 생산에 급급하던 섬유 산업이 다품종 소량생산이라는 고부가가치 산업으로 부응할수 있는 방향이라 할수 있다. 특히, 수입 규제와 수출 경쟁 심화로 인해 세계 4대 섬유 수출국이었던 우리의 섬유 산업이 궁지에 몰리게 됨에 따라 이러한 세계적 시장상황에 대처할 수 있는 방향은 품질 및 디자인에 차별화를 둔 상품 개발이라는 점은 주지의 사실이다. 이에 따라 어패럴 산업에 있어서도 다양해진 소비자 욕구를 충족시키기 위해 시장의 다변화를 꾀하고 있으며 특히 그동안 경시했던 차별화된 소재의 부족으로 고급소재 개발에 대한 관심이 증가되고 있는 실정이다. 현재 국내 남성복 업계는 보수적이고 보편화를 지향하는 대기업 위주의 내셔널 브랜드와 개성이 강하고 유행을 이끌어 가는 소매업 중심의 캐릭터 브랜드로 구분되는데 매체의 발달로 인한 주 5일 근무제, 조기 출퇴근제, 재택근무 등으로 변화된 라이프 스타일과 고급스러움을 지향하는 마인드 변화에 의해 신사 정장은 감소하고 캐릭터 캐쥬얼이 강세를 보이는 양극화 추세를 보이고 있다. 경제적 안정, 문화의 발달과 더불어 감성화된 남성들의 욕구에 부응하기 위해 남성복 시장이 확대되었으나 이를 뒷받침해줄만한 남성복의 전문적인 소재는 아직 미흡한 상황이다. 이에 획일적으로 복제되는 대량 생산 직물을 개선하기 위한 방안으로 본 연구자는 차별화된 개념 설정, 정보 분석, 이미지의 시각화 및 표현 작업을 바탕으로 디자인을 전개하였다. 사회 가치관의 변화와 문화적 흐름을 파악하기 위해 문화를 움직이는 새로운 현상들 가운데 특히 '카오스 현상'에 이어 대두된 '듀얼리즘'이라는 새로운 개념을 디자인 개념으로 설정하였다. 듀얼리즘에 대한 사회 문화적 흐름을 파악하기 위해 이론적 고찰을 하였고 이를 바탕으로 실험적인 직물을 기획, 제작함으로써 현 산업 직물 디자인이 나아가야 할 방향을 제시하고자 하였다. 아울러 현재 산업계에서 부족한 기획력을 토대로한 직물을 디자인 하기 위해 직물 디자인의 상품 기획에 대한 이론을 정립하였고 국내 남성복 브랜드의 시장성과 소비자 성향을 내셔널 브랜드와 캐릭터 브랜드라는 두개의 관점에서 조사, 분석하였다. 실험제작에 있어서는 현재의 사회문화적 흐름인 듀얼리즘과 남성용 직물이라는 커다란 범주 안에서 첫째, 전통적인 클래식과 미래 지향적인 테크노 이미지와의 결합. 둘째, 고전적 이미지의 우아함과 첨단 과학 문명이 만들어낸 싸이버 감각과의 만남. 세째, 자연과 인공의 조화. 네째, 남성의 여성화라는 4계의 개념을 설정하였고 각 주제 안에서 캐릭터 브랜드의 강한 개성과 패션성 표현을 위해 듀얼리즘의 특성에서 이끌어낸 '대비'의 원리를 사용하였다. 이미지의 효율적인 표현을 위해 다양한 칼라와 소제의 믹스 기법의 과감한 변형에 의한 다양한 효과 연구를 통하여 제 3의 이미지를 표현하였다. 최근까지만해도 여성의 소유물로만 여겨지던 의복을 통한 감성 표현과 자아 만족이 남성에게도 자기 표현과 만족의 수단으로 받아들여지고 있으며 이러한 양상은 더욱 심화될 것으로 전망된다. 서로 다른 주제를 가지고 연구된 작품들은 다양한 코디네이션을 통해 다른 느낌을 가진 직물 이미지로 연출함으로써 현재 사회에서 부각되고 있는 코디네이션의 중요성을 입증시키려 하였다.;Culture is a result of human activities for this reason culture in our past is valuable as data to be reserved and studied on the other hand culture in our future can be said as possessing its value as a preception on how to lead future society with what types of value judgement and how to bring about changes in our future. The current perspective for textile design seeking diverse approaches can be said as a direction responsive to high value additional industry geared to many items and small quantity production by shifting from previous stance of concentration on mass production by textile industry in the past. It is already known that our textile industry which stood at 4th position in the global textile market previous is now driven to a corner by exportation restrictions and fierce competition in exportation thus outlet from such predicament is with developing products with different quality and designs from those of rivals. Accordingly apparel industry is striving to diversify market for satisfying the need of diverse consumers and due to lack of differentiated materials which has held very lightly until now more interest and attention are attracted to development of high class fabrics. Currently in domestic men's garment industry it is divided into national brand of big industry being oriented to conservatism and popularization and character brand of retailers with strong personality and playing a role of a leader in fashion. As a result of changed life style due to 5work days, moving ahead time for reporting to work and leaving work, working at home etc. under the influence of advanced media and changes in consumers behavior preferring affluent life style gentlemen's full dress is in decline and character casual is coming strong. Along with the influence of economic stability and development of culture to respond to sensitized men's desire men's garment market has been expanded but special materials for men's garment which can support such market are still insufficient. For this reason as a measure for improving mass production textiles with identical features in this study this writer attempted to develop design based on formulating differentiated concept, information analysis, visualization of image and expression works. As a concept of design a new concept called as 'dualism' which emerged after 'chaos phenomenon' among new phenomena instrumental for moving culture is established to grasp changes in social value judgement and cultural flow. To come to grip with social cultural flow on dualism this writer studied theoretical background and attempted to present direction for industrial textile design by planning and producing experimental textiles. This writer established theoretical formula for product planning on textile design to improve current status of performing textile design relying on insufficient planning by the industry and investigated and analysed marketability of domestic men's garment brand and consumers' trend from two standpoints of national brand and character brand. In connection with experimental production this writer established 4concepts within the broad category of dualism which is a main social and cultural trend now and men's textile and they are: Firstly, combination of traditional classics and future-oriented techno-image : secondly, encounter of elegance of classical image and cyber sense created by latest science: thirdly, harmony between nature and artificiality: fourth, feminization of men. Within each theme strong personality of character brand and fashion was expressed by the principle of contrast and impact of character brand being absorbed by national brand with conservative trend is expressed by principle of similarity. For effective expression of image third image was expressed through study on diverse effect by mixture of diverse color and materials and bold change in technique. For comparative study on contrasting image works for linking contrasting elements with similar image have been performed concurrently. Expression of sensitivity and self-content through garments which were considered as exclusive domain of women has been accepted as means for self-expression and self-content and it is expected that such phenomena will be deepened further in future. This writer attempted to prove the importance of coordination which is emerging strongly in our society now by presenting works studied under mutually different themes in textile image with different impression through diverse coordinations.
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