View : 639 Download: 0

CAI 프로그램을 이용한 수학 보충 학습 지도 효과에 관한 연구

Title
CAI 프로그램을 이용한 수학 보충 학습 지도 효과에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the effect of the mathematics supplementary instruction with CAI Program : For the underachievers in the middle school as subjects
Authors
이화진
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
CAI 프로그램수학 보충 학습 지도중학교학습 부진아
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was done to find out how the usage of CAI program effects the improvement of mathematics learning achievement, learning retention and the affirmative change of anxiety, interest, and attitude. With the theoretical background of this study, the questions were drawn as follows; 1. Is there any significant difference in learning achievement between the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group? 2. Is there any significant difference in learning retention between the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group? 3. Is there any significant difference in their anxiety, interest, attitude about mathematics between the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group? As the measuring instruments to examine the hypotheses, learning achievement test, learning retention test, and the anxiety, interest and attitude test were used. As the experimental groups to examine the hypotheses, the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group were composed. And as the control group, the group with no supplementary instruction was composed. The data were analyzed with SAS(Statistical Analysis System) Package, and as the statistical technique Repeated Measures Analysis of Variance of General Linear Models Procedure was used. And the results are as follows; 1. There is no significant difference in learning achievement between the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group. But, there is significant difference between these two groups above and the group without supplementary instruction. 2. The CAI supplementary treatment group showed lower learning retention than the conventional supplementary instruction group. 3. There is no significant difference in anxiety, interest and attitude about mathematics between the CAI supplementary treatment group and the conventional supplementary instruction group. Also, there is no significant difference between these two groups above and the group without supplementary instruction. Therefore, the conclusions through the results above are as follows; There is no significant difference in the influence of the supplementary class for the underachievers on the anxiety, interest and attitude about mathematics when it is compared with that of the group with no supplementary instruction. In the way of supplementary instruction there is no significant difference in learning achievement between the CAI supplementary treatment instruction and the conventional supplementary instruction, but in learning retention the conventional supplementary instruction is more effective.;본 연구는 학습 부진아의 보충 학습에 있어서 CAI 프로그램의 사용이 수학 학업 성취도의 향상과 학습 파지도 및 수학에 대한 불안, 흥미, 태도의 긍정적 변화에 어떤 효과를 가져오는지에 대하여 알아보고자 실시되었다. 그리고 본 연구의 이론적 배경을 토대로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단은 학업 성취도 면에서 유의적인 차이가 있는가? 둘째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단은 학습 파지도 면에서 유의적인 차이가 있는가? 셋째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단은 수학에 대한 불안, 흥미, 태도 면에서 유의적인 차이가 있는가? 이를 검증하기 위한 측정 도구로는 학업 성취도 검사지, 학습 파지도 검사지, 수학에 대한 불안, 흥미, 태도 검사지 등이 사용되었으며, 가설 검증을 위한 실험집단으로는 CAT 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단이 구성되었고, 통제집단으로는 보충 학습을 실시하지 않은 집단이 구성되었다. 자료에 대한 통계 처리는 SAS(Statistical Analysis System) Package를 이용하였고, 통계 기법으로는 일반선형모형절차(General Linear Models Procedure)에서 반복측정분산분석(Repeated Measures Analysis of Variance)을 하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단은 학업 성취도 면에서 유의적인 차이가 없다. 단, 두 집단 모두 보충 학습을 실시하지 않은 집단과는 유의한 차이를 나타낸다. 둘째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단은 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단보다 학습 파지도 면에서 낮은 것으로 나타났다. 넷째, CAI 프로그램을 사용하여 보충 학습을 실시한 집단과 전통적인 학습 방법으로 보충 학습을 실시한 집단은 수학에 대한 불안, 흥미, 태도 면에서 유의적인 차이가 없다. 또한, 두 집단 모두 보충 학습을 실시하지 않은 집단과도 유의적인 차이가 없다. 따라서, 이상과 같은 결과를 토대로 하여 본 연구의 결론을 내리면 다음과 같다. 학습 부진아를 위한 보충 학습이 수학에 대한 불안, 흥미, 태도 면에 미치는 영향은 보충 학습을 실시하지 않은 집단과 비교할 때 유의적인 차이가 없으며, 보충 학습의 방법에 있어서 CAB프로그램을 사용하는 학습 방법과 전통적인 학습 방법을 비교할 때 학업 성취도 면에서는 유의적인 차이가 없지만, 학습 파지도 면에서는 전통적인 학습 방법이 더 효과적이라고 할 수 있겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE