View : 743 Download: 0

시각적 입력강화가 한국어 학습자의 문법(관형사형 시제표현)학습과 텍스트 이해도에 미치는 영향

Title
시각적 입력강화가 한국어 학습자의 문법(관형사형 시제표현)학습과 텍스트 이해도에 미치는 영향
Other Titles
The effects of input enhancement on grammar learning and comprehension of the text in Korean
Authors
정소희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
How to teach grammar in second language learning has been one of the most controversial issues in Korean education field, too. Since the important of communicative competence has been emphasized, meaning focused instruction has been considered to be the effective teaching method. However, communication without grammar can not be accurate. The purpose of this study is to determine whether one input enhancement technique-textual modification-can make L2 forms more noticeable and affect learner's acquisition of grammatical item and understanding the text in Korean. Participants were 40 college-level students of Malaysia national university, who were exposed to one of two conditions: enhanced text and non-enhanced text. To measure learner's comprehension and intake, a two-way analysis of variance(ANOVA). The major findings of this study were as follows: 1. Results revealed a significant main effect for textual enhancement on learning grammatical item(tense expression adjective). Textual enhancement helped learners acquire the target form. 2. Textual enhancement had no effect on comprehension th in texts. This results are against some previous studies on input enhancement. It implied that the type of enhancement used in textual enhancement studies needs to be carefully examined. The question of whether some techniques are more effective at pushing learning to process cued information for content while others may be better suited at drawing attention to from was considered. In conclusion, we could find input enhancement in the learning has positive effects on learning grammar. Explicit rule explanation from the teachers in grammar class is necessary. But it being given already or in classed not for grammar, the other ways can be used instead of it or adding to that. Textual enhancement can help learner notice target forms and make them intaked.;본 연구는 내용중심(content-bearing) 수업에서 시각적 입력강화가 한국어 학습자의 시제표현 문법항목 습득과 그 텍스트이해에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 즉, 본 연구의 연구문제는 ‘시각적 입력강화가 한국어 학습자의 문법(관형사형 시제표현)학습에 유의미한 영향을 미치는가’ 그리고 ‘ 텍스트 이해도에는 어떠한 영향을 주는가’의 두 가지이다. 이와 같은 목적을 위해 40명의 대학생 한국어 학습자를 대상으로 입력강화 제공 여부에 따라 두 집단으로 나누고, 텍스트 상에서 관형사형 시제 표현 문법항목에 처리된 시각적 입력강화가 학습자의 문법 습득과 텍스트 내용 이해에 미치는 연구를 실시하였고 수집된 실험 자료는 통계 프로그램인 분산 분석을 통하여 해석되었다. 이렇게 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 활자조작으로 주어진 목표항목에 대한 시각적 입력강화는 학습자가 목표항목을 습득하는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 시각적 입력강화 처리 되지 않은 읽기자료를 제공받은 통제집단에서도 또한 문법 학습에서 성취도 신장을 보였다. 셋째, 충분한 양의 입력이 통제집단의 사전 문법성 검사 점수에 비해 사후 문법성 검사에서 평균적인 신장을 보여주었으나, 통제집단의 문법 성취도 신장 결과를 학습자별로 살펴볼 때 개인차가 심하였다. 넷째, 시각적 입력강화는 한국어 학습자의 텍스트 내용 이해도에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 실험의 목적인 학습자가 텍스트를 읽으면서 텍스트 상에 제공된 시각적 입력강화 처리를 위한 활자 조작이 학습자의 독해 능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았으나, 두 집단 간에는 통계적으로 유의미한 결과를 보이지 않았다. 다섯째, 텍스트 이해도 검사 결과가 집단 간 차이를 발생시키지는 않았으나, 집단 평균점수는 실험집단이 높게 나왔다. 이것은 본 연구의 목표항목인 시제 표현 문법항목인 관형사형 시제어미 ‘-은’과 ‘-을’ 의사소통적 가치(communicative value)가 높은 문법항목으로서 이 항목이 강화된 자료를 받은 실험집단이 텍스트상의 내용을 이해하는데 있어서 통제집단의 학습자 보다 유리했을 것으로 여겨진다. 문법 항목 교수에 있어서 교사나 또는 다른 수업자료를 통해 얻는 구체적이고 명시적인 문법설명은 매우 중요하다. 그러나 의사소통적 교수-학습의 지향하는 교실 현장에서는 문법학습 시간 외에도 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기의 통합 교육이 이루어지고 있으며, 교사의 문법 설명이 문법학습의 제1요소로 주어진다는 전제하에서 좀 더 다양한 활용방법을 모색해 볼 필요가 있다. 시각적 입력강화는 그 대안의 하나로 학습자가 읽기 등의 다른 의사소통적 활동을 하면서 문법항목에 대한 의식을 상향시킬 수 있는 방법으로, 본 연구에서는 실험을 통하여 그 결과를 입증하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE