View : 960 Download: 0

국민학생의 과학개념, 과학과 관련된 태도, 지능의 상관관계 연구

Title
국민학생의 과학개념, 과학과 관련된 태도, 지능의 상관관계 연구
Other Titles
Correlation Analysis of Elementary School Students' Scientific Conception, Intelligence and Attitude to Science
Authors
권정민
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
국민학생과학개념태도지능화학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The latest researchs show that students have their own preconceptions about scientific phenomena or theory before they learn about it in school. The preconceptions exert a great influence on the teaching and learning science. The purpose of this study is to find out the effect of intelligence and attitude to science on elementary school student's scientific conception. For this study, 200 elementary school students were sampled from 4th and 6th grade. Data were obtained by IQ test and the questionnaires on scientific conception and attitude toward science. The result was analyzed by t-test, Correlation and ANOVA in the statistical packages SPSS/PC^(+). The major findings of this study are as follows: 1. The mean score of scientific conception of elementary school students was 12.89. The mean score of attitude to science was 247.29. The mean score of intelligence was 109.93. 2. The correlation coefficient between scientific conception and intelligence(r=.5098) was relativly high(p<.001). The correlation coefficient between attitude to science and scientific conception(r=.2364) was low(p<. 001). 3. Significant difference on science conception was found among grade levels (p<. 001). Significant difference on science conception was not found between sex (p>.05). 4. The subjects were divided into 4 groups by intelligence and attitude toward science. these 4 groups show the significant difference(P<.0l) in the scientific conception. The groups of high intelligence showed high scientific conception.;대개의 사람들이 생각하듯이 학생들은 교실로 들어올 때 백지 상태가 아니며 자신의 경험이나 환경적 요인, 인지적 요인들에 의해 나름대로 선개념을 형성하고 있다. 과학적인 개념과 비과학적인 개념을 모두 포함하는 이런 선개념은 학생들의 과학 학습에 매우 큰 영향을 끼치며 생각처럼 쉽게 변모하지 않는다. 따라서 학생들이 올바른 선개념을 형성하게 하는것이 무엇보다 중요하다고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 국민학생들이 올바른 과학 개념을 갖는데 지능, 과학과 관련된 태도가 어떤 영향을 끼치는지 알고자 하는 것이며, 그결과 올바른 과학 개념을 형성하기 위해 필요한 수업 전략의 개발과 국민 학생의 과학 개념 형성 과정을 이해하는 기초 자료를 얻는데 있다. 연구 대상은 서울시내 국민학교 4,6학년 200명을 대상으로 국민학교 과학 개념을 추출한 자유 응답형 질문지를 작성해 이를 지필 검사로 조사 분석하였고 TOSRA로 과학과 관련된 태도 검사를 하였으며, 지능검사를 위해 코리안 테스팅 센터에서 발행한 '일반 지능 검사'를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 국민학생들의 지능수준은 평균이 109.93으로 높은 편이었으나 과학과 관련된 태도는 평균 247.29(만점은 350, 최저점은 70)이며 과학 개념 점수는 12.89(만점은 32점, 최저점은 0점)로 낮은 편이었다. 2. 국민 학생들의 과학 개념은 과학과 관련된 태도와는 .2364(p<.001)의 낮은 상관을 보이며 지능과는 .5098(p<.001)로 비교적 놓은 상관을 보였다. 3. 국민학생들의 과학 개념은 성별에 따라 별 차이를 보이지 않았으나 (P > .05) 학년이 올라갈수록 과학 개념 형성 비율이 높아졌다(p<.001). 4. 지능과 과학과 관련된 태도점수의 상, 중, 하에 따라 분류한 4그룹간(지능이 上이며 해도도 上인 그룹, 지능이 下이며 태도도 下인 그룹, 지능이 上이며 태도가 下인 그룹, 지능이 下이며-태도가 上인 그룹)에는 과학 개념 수준에 유의미한 차이가 있었다(p<.01) 지능, 과학과 관련된 대도가 모두 높은 그룹이 가장 높은 과학 개념 수준을 보였다(개념 점수 평균=16.90). 지능, 과학과 관련된 태도가 모두 낮은 그룹이 가장 낮은 과학 개념 수준을 보였다(개념 점수 평균=9.19). 지능이 높고 과학과 관련된 태도가 낮은 그룹(개념 점수 평균=14.85)이 지능이 낮고 과학과 관련된 태도가 높은 그룹(개념 점수 평균=11.52)보다 높은 과학 개념 수준을 보였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE