View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유지현-
dc.creator유지현-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000020999-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173286-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020999-
dc.description.abstract예술은 한 예술가가 새로운 영역을 통해 자신의 감정에 일치하는 독자적인 조형 언어를 발전시켜 나가는 것이다. 예술은 구체적인 표현으로 나타내기 이전에 대상의 묘사 보다는 상징의 창조이며, 이는 모든 사물로부터 유추될 수 있다. 그러므로 합리적이면 순수조형 형식을 갖는 형태로써 기하학적 표현은 오늘날의 예술세계에 끊임없이 등장하고 있다. 현대에 들어와서 물질만능주의의 팽배와 경제발전의 사회현상을 통해 현대인들은 감각적 감성적인 정신적인 측면세도 생활 공간과 도구의 물질적인 측면에 미적인 가치를 두고 선택하게 되었다. 즉, 기능성보다 심미성을 중요시 하는 생활방식이 자리를 잡고 새로운 획기적인 아이디어 작품을 요구하기에 이르렀다. 이러한 시대적 현상에 따라 도자산업도 디자인 예술의 한 분야로서 생활을 위한 중요한 부분이 되었으며 실용적이든 조형적이든 방식이 반드시 두가지를 구별하지 않고 개성을 중요시하는 경향을 보인다. 본 연구에서는 기하학적 형태를 조형적인 면에 중점을 두고 표현하였으며, 이를 구체적으로 나타내기 위하여 실용용기인 식기에 응용하였다. 특히, 단순한 기하학적 선이 새롭게 응용되어 감각적인 조형물로써 무한한 가능성을 가지고 있다는 점에 주력하고자 한다. 형태의 단순화와 절단과 변형 그리고 접합의 방법을 통하여 시각적으로 새로운 조형성에 중점을 두었다. 이러한 조형의지의 구체적인 표현으로, 식기로써 사용가능하며 미적대상으로써 역할을 이행하였는가에 그 의의를 두었다. 제작방법으로는 석고틀을 이용한 이장주입성형 방법으로 하였고, 태토는 고려도토를 사용하였다. 기하학적 형태의 간결하고 깨끗한 이미지의 특성을 표현하고자〈작품1,2,4,10〉의 경우 백색으로 표현하였고, 다양한 색상을 사용하여 형태를 세련되게 나타내기 위하여 현대화학 안료 Pink, Blue, Green, Black을 혼합한 색슬립을 사용하였으며, 모두 투명유를 시유하였다. 1차소성은 0.25㎥ 전기가마에서 820℃를 마침온도로 6시간에 걸쳐 산화소성 하였고, 2차소성은 〈작품 3,5,6,7,8,9〉는 0.25㎥ 전기가마에서 1260℃를 마침온도로 9시간 산화소성 하였다. 〈작품 1,2,3,10〉은 0.3㎥ 가스가마에서 1250℃를 마침온도로 9시간 환원소성 하였다. 3차소성 〈작품 1, 10〉의 경우는 금채로 상회하였고, 〈작품 6〉의 경우는 은채로 상회하였으며 0.25㎥ 전기가마에서 780℃를 마침온도로 6시간동안 소성하였다. 기하학적인 형태는 모든 사물의 기본이 되는 형태이며 현대인들의 생활이 보다 더 편리하고 간편한 형태를 추구할 수록 다양한 디자인으로 발전되어 왔다. 기하학적 형태의 변화를 이용한 작업을 통하여 현대적이고 조형적인 디자인을 표현하고자 하였다. 이러한 작업은 기초 조형연구에 도움이 되었으며 새로운 조형성 가치를 발전하는 계기가 되었다. 도예작업을 하는 모든 작가들에게 자신만의 표현대상을 찾아 폭넓은 도자예술의 조형성을 연구하는데 본 연구가 도움이 되기를 바란다.;Art is developing individual modeling language, with which an artist is willing to be in accord through new spheres. Art is creation of symbols being able to be analogized from all matters other than description of objects before expressing concretely, As a form with rational and pure mode of modeling, therefore, geometrical expression is continuously appearing in today's art world. qhe moderns become to bestow artistic value on physical aspects of a space of life and tools in sensuous, emotional and spiritual way in modem times. qhat is to say, aestheticism rather than functionalism becomes fixed and newly epoch-making work of ideas gets to be re uired. According to this phenomemon of the age, ceramic industry becomes also one of important parts as such a sphere of design arts and has a tendency to make much of individuality. qhe purpose of this paper is try to express geometrical forms with focusing on modeling aspect, and apply to tableware - practical receptacle - to represent concretely. Especially, simple geometrical line is newly applied to it and it has indefinite possibilities as sensuous modeling. qhrough the methods of Simplifying format, cutting, transforming, and uniting, this study focus on visually new modeling. By concrete expression of willingness of modeling, this study has implication on its performance as aesthetic object as well as its availability as tableware. qhe method of working is slip casting techni ue using a gypsum mold, the clay is Koreadoto. qo represent the simple clean characteristics of images of geometrical forms, <WORK 1,2,4,10> is expressed in white. 90 represent forms refinedly, color slip mixing modem chemical paints - Pink, Blue, Green, Black - is used and transparent glaze is used. qhe first baking was oxidized in a 0.25㎥ electric furnace up to 8200C as final temperature for 6 hours. qhe second baking was oxidized in 0.25㎥ electric furnace up to 12600C as final temperature for 9 hours for <WORK 3,5,6,7,8,9> and deoxidized in 0.3㎥ gas furnace up to 12500C as final temperature for 9 hours for <WORK 1,2,4,10>. In the case of third baking <WORK 1,10> were coated with gold powder, <WORK 6> with silver and all these were oxidized in 0.25m3 electric furnace up to 8700C as final temperature for 6 hours All thing are based upon geometrical forms, which have been developed into various designs as the life of modems pursues more convenient forms. qhrough work using changes of geometrical forms, this study tries to express modem modeling design. qherefore, hereby, this working has contributed to the research on basic modeling and becomes a moment of finding out new modeling value. I wish this study helps all artists pursuing their own objects of expression to research modeling of ceramic art.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 기하학적인 형태의 개념과 조형성 = 5 B. 기하학적 형태의 조형사례 = 10 C. 산업도자기의 일반적 고찰 = 17 Ⅲ. 작품제작 및 해석 = 24 A. 디자인 과정 = 24 B. 작품제작과정 = 36 C. 작품해석 = 48 Ⅳ. 결론 = 68 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4736569 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject기하학-
dc.subject형태-
dc.subject식기 디자인-
dc.subject조형성-
dc.title기하학적 형태를 응용한 식기 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle조형성을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Tableware applying Geometrical forms : Focusing on Modeling-
dc.format.pageix, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE