View : 674 Download: 0

초·중·고등학교 과학 교과서 지구과학 영역의 실험 유형과 연계성 분석

Title
초·중·고등학교 과학 교과서 지구과학 영역의 실험 유형과 연계성 분석
Other Titles
Evaluation of the Patterns of Experiments and Linkages between Subjects of Earth Sciences in Science Textbooks of Elementary, Middle, and High Schools
Authors
윤지영
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to evaluate the study procedures and study activities in subjects of earth sciences in science textbooks of elementary, middle, and high schools, suggested by the ‘7th educational procedure', and also to investigate the experimental contents and overlaps and linkages of experiments in the study activities. The categories of the study elements, suggested by the ‘7th educational procedure', were classified by comparing the expression forms of the study elements in each science textbook, and the percentages of the experimental activities in total study elements were compared and analyzed for each textbook. The experimental contents between the subjects of earth sciences in science textbooks of elementary, middle, and high schools were compared, the numbers of experiments for each activity type and the numbers of overlapping experiments between the textbooks were investigated, and the linkages for each subcategory in earth science textbooks of elementary, middle, and high schools were evaluated. The results are as follows: First, the study activities and study procedures are not separated properly and are used mixed, and the study procedures obtained from the study activities are not represented in many textbooks. Second, although the differences in numbers of experiments between the 4 types of middle school science textbooks for each publishing company were not great, the numbers of experiments between the 7 types of high school science textbooks and between the 6 types of Earth Sciences I and II textbooks were significantly different between publishing companies. The numbers of experiments for each subcategory were in the order of astronomy > geology > meteorology > oceanography. Third, the numbers of overlapping experiments were 19 (19.4%) and 11 (11.1%) for middle school textbooks and high school texts books, respectively. On the other hand, the numbers of experiments given in only one textbook were 5 (51.0%) and 48 (48.5%) for middle school textbooks and high school texts books, respectively. Finally, the experimental contents for subjects of earth sciences in science textbooks of elementary, middle, and high schools are relatively well linked deepening gradually from lower concept to higher concept. The subcategory well linked between elementary, middle, and high schools was in the order of astronomy > geology > meteorology > oceanography. The examples of overlapping experiments in terms of linkage between the experiments for each period were suggested to be supplemented to the advanced experiments and to be further studied and developed.;본 연구의 목적은 제7차 교육과정에 의한 과학 교과서의 지구과학 영역에서 제시하고 있는 탐구 과정과 탐구 활동을 분석해보고, 탐구 활동 중 실험의 내용, 실험의 중복, 실험의 연계성을 분석하기 위한 것이다. 먼저 교과서별로 제시된 탐구 요소의 표현 양식을 비교하여 7차 교육과정에 제시한 탐구 요소의 유형으로 분류하고, 실험 활동이 전체 탐구 요소 중 차지하는 비율을 교과서별로 비교·분석하였다. 다음으로 초·중·고등학교 과학 교과서간 지구과학 분야 실험을 비교, 활동 형태별 실험 수와 교과서간 중복되는 실험 수를 조사하고, 초·중·고등학교 지구과학 영역의 단원별 연계성을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 많은 교과서에서 탐구 활동과 탐구 과정을 정확히 구분하지 못하고 혼용하여 표기하고 있으며, 탐구 활동을 통해 습득될 수 있는 탐구 과정을 나타내주지 않고 있다. 둘째, 중학교 과학 4종 교과서의 출판사별 실험 수 차이는 크지 않았지만, 고등학교 과학 7종, 지구과학 Ⅰ,Ⅱ 6종 교과서의 출판사별 실험 수 차이는 크게 나타났다. 단원별 실험 수는 천문 > 지질 > 기상 > 해양의 순이다. 셋째, 중학교와 고등학교 교과서 중 공통 실험의 수가 중학교 19개(19.4%), 고등학교 11개(11.1%)이다. 반면 1종 교과서에만 실린 실험 수는 중학교 5개(51%), 고등학교 48개(48.5%)이다. 넷째, 초·중·고등학교 지구과학 분야 실험 내용은 하위 개념에서 상위 개념으로 단계적으로 심화되어 대체로 잘 연계되어 있고, 초→중→고간 연계가 잘 된 분야는 천문 > 지질> 기상 > 해양의 순이다. 실험의 연계에 있어 중복된 실험의 예를 들어 발전된 실험으로 보완하고 연구, 개발하도록 제언했다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE