View : 969 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author엄승희-
dc.creator엄승희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021058-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173088-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021058-
dc.description.abstractMan has been given some formative behavior t o deliver certain images. Therefore, formative creators are expressing their thoughts, belief and ideas into moulding and trying to induce various and rich visual effects proper to attain their actual aim. A formative behavior is a behavior of idealizing expression by itself. Man has been observing aesthetic orders to express his idealization and making certain laws of beauty. And it is not too much to say that man's history of interrelationship between nature and human beings. and thereby man has been thinking that the natural beauty is an artistic beauty. Like this, the relations between the creation of a formation. man and nature are closly connected. The purpose of this study is to choose the wave, one part of nature, and compare its repeating phenomenon of erupting and vanishing of its surface movement to man's images for expression the latter on a pottery. The basis of formation of wave is actual as all things, but the potential consciousness contained in it is principally aimed at approaching it from the multi-aspects of all learning. As the theoretical background, the most fundamental consciousness finally began to create a formation has been investigated to establish a foundation for making concrete man's formative activity with nature. And this study is also trying to find inspirations of literary arts invisible in the world of formation by closely grasping the world of arts related with wave. This effort is also to find out a series of commonness to give a help in understanding comprehensively for formation of common feeling. In this respect, the theory of Einfuhrung originated by Theodore Lipps for efficient delivery of an artistic expression was reviewed. He mentioned an artistic behavior as a means of expressing the most subjective and inner side of man's feeling. Based on these concepts, this study is truing to know what are the symbolisms of the objective wave after making the formative structure and characteristics of it concrete. In studying wave patterns and expressed upon the contemporary ceramics, various ceramic works of contemporary artists and the present situation of the contemporary ceramics freed from traditional ones immoderately by the peers have been examined. This is to recognized that these tendencies bring decline of technical art, mis understanding, and prejudices, look back the foundations of the past pottery art , and review what modes of moulding are being required to us. In manufacturing the actual works, every steps and processes have been divided and developed to help you understand my works. As a material of work, stone and clay have been mostly used. And as a moulding technique, techniques such as coiling, plate jointing, slip casting, and casting mould pressurization have been used parallel. In dealing the surface, paints mostly have been sprayed with an air. brush and the above parts have been completated by spraying transparent oil or nonglossy transparent oil thinl upon them. After works completed, they have been burnt first at 850℃ for eight hours in a kiln of 1.5㎥ and secondly burnt at 1240℃ eight hours. In expressing the wave images, I have endeavores t o import pictorial elements more than plastic ones, but attempt t o seek for formative autonomy t o expand our view is more interesting and fresh. This attempt is required to be reflected in the further works of moulding, and thereby a process of creation can be a process of expression.;인간에게는 어떤 이미지를 전달해 줄 수 있는 조형활동이 있다. 따라서 조형 창조자는 그들의 생각, 믿음, 사상을 조형물로 나타내고 또 실질적인 목적을 달성하는데 적합하고 다양한 시각적 효과를 구사하려고 노력한다. 조형이라는 행위란 행위 그 자체로 표현을 이상화하려는 것이다. 인간이 이상화를 표현하고자 미적 질서를 관찰하고 미의 법칙을 만들어 왔다면 가장 우선적으로 미를 추구한 인간의 역사는 자연과 인간과의 상호관계 의 역사라고 하여도 과언이 아닐 정도로 자연미를 예술미로 생각하였다. 이렇듯 조형형태의 발상과 인간, 그리고 자연과의 관계는 깊다. 본 연구의 목적은 자연의 일부라고 할 수 있는 "파."라는 대상을 설정하여 물결의 표면운동에서 얻어지는 생성, 그리고 소멸의 반복된 현상을 인간의 심상과 비유하여 도자 조형으로 표현하고자 하는 것이다. 파도의 조형미는 실제 실물을 근거하지만 그것이 내포하는 잠재적 의식은 문학적 접근을 시도하는 것에 원칙 하였다. 이론적 배경에서는 조형이 창조되기까지의 가장 근원적인 조형 의식을 파악함으로써 자연의 조형화를 구체화 할 수 있는 밑거름을 마련하고자 한다. 그리고 파도와 관련된 예술세계를 밀도 있게 파헤침으로 조형세계에서 볼 수 없는 문예 미학적 감흥을 찾고자 한다. 그것은 일련의 공통성을 찾기 위한 노력이기도 한데 공감대의 형성을 위한 포괄적인 이해를 주는데 도움이 된다. 여기서 송광은씨의 시집인 "파도의 말"을 참고하여 파도가 갖고 있는 내적인 은유를 알아보고 파도의 외향성에서 벗어나 문학이 주는 서정성을 표현해 보고자 한다. 또한 예술적 표현을 함에 있어서 그것을 표현하고자 하는 당사자의 가장 주관적이면서 내적인 표현을 위한 하나의 수단으로 예술의 행위를 발하고 있는 테오도르 립스(Theodore Lipps)가 창시한 감정이입설(Einfuhrung)에 대해서도 알아보았다. 이러한 것이 토대가 되어 파도를 형상화 시킴에 있어 파도의 특징과 조형적인 구조를 구체화시켜 파도라는 개체에서 얻어지는 상징성이 무엇이며 그러한 상징은 감상자의 마음속에서 공명하는 그 무엇이 되고 있으며 작품 자체는 단순히 그것을 포함하고 있는 여러가지 상징의 총합 이상이라는 것을 표명 하고자 한다. 물은 자연의 원초적인 요소로 생명의 근원성을 이루는 존재이며 파도란 그 근원이 물로서 시작되며 생명력이 다양한 파생체이다. 과거로부터 현재에 이르기까지 이러한 소재를 우리는 의미있게 다루어 왔었다. 그것은 조형 사상에서 볼 때 인간과 밀착되어 있는 부분 중에 하나임을 알 수 있다. 작품의 디자인 과정에서는 작품이 나오기까지의 과정을 단계별로 나누어 전재하여 작품의 이해를 돕고자 한다. 이러한 연구로 인하여 자연에 내재한 파도의 내적, 외적인 의미는 여러 차원에서 추상적이면서 감상적으로 표현되며 그 만이 가진 고유한 의미만으로도 충분히 상상적인 이미지로 존재한다는 사실을 알 수 있었다. 작품 제작시에는 구체적으로 3단계를 나누어 조형화 하였는데, 첫번째 단 계는 문학적 접근을 통한 조형화이고 두번째 단계는 주관적인 생각으로 조 형을 하였으며 세번째 단계에서는 이미지를 응용화 시킨 조형형식을 취하였다. 여기세 본 연구의 이미지의 특성에 따라 석기 점토의 사용이 많았으며 성형 방법으로는 타렴 성형, 판 접합 성형, 이장주입 성형과 압축 성형등을 병행하였다 그리고 표면 처리시에는 고온안료를 주로 사용하였는데 영국 Brithe사 제품인 14M204-Pink와 14Ll14-Cobalt, 14N144- Turquoise를 분사하는 방법을 택하였고 그 위의 유약처리는 투명유를 엷게 분사하는 것으로 마무리하였으며, 소성 방법은 0.7㎥ 석유 가마에서 마침 온도 850℃로 1차 소성을 8시간 가량하였으며 2차 소성은 0.7㎥ 가스 가마에서 마침 온도 1250℃로 8시간 동안 산화 소성하였다. 파도라는 이미지의 표현에 있어서 일단은 회화적인 요소를 조형적인 부분 에 많이 이입시키고자 하였으며 즘 더 확산적으로 조형의 자율성을 찾는 작 업은 흥미롭고 신선하였다 이것이 앞으로의 조형 작업에 반영됨으로서 표 현과정이 곧 창작의 결과가 될 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 C. 연구 방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 자연과 파도 = 5 B. 파도와 예술세계 = 9 C. 파도의 형상화 = 16 Ⅲ. 현대도예에 나타난 파도의 조형성 연구 = 23 Ⅳ. 작품제작 및 해석 = 34 A. 디자인 과정 = 34 B. 제작과정 = 42 C. 작품해석 = 44 Ⅴ. 결론 = 68 참고문헌 = 71 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6448824 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject파도-
dc.subject이미지-
dc.subject도자표현-
dc.subject요업디자인-
dc.title파도의 이미지를 통한 도자표현 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on the Ceramic Expression of Wave Image-
dc.format.pageix, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 요업디자인전공-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE