View : 1022 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author鄭英淑-
dc.creator鄭英淑-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:40Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:40Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000019071-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173039-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019071-
dc.description.abstract우리의 경제 교육은 정치·경제·사회외 발전과 함께 지난 40여년 동안에 5차례의 전면적인 개혁이 있었다. 이에 따라서 교육의 목표와 내용도 바뀌어 왔으며, 경제 내용도 그에 맞추어 개정되어 왔다. 따라서, 경제 교과서의 내용 및 체계를 교육 과정의 개편에 따라 체계적으로 분석하는 것은 매우 절실한 과제이다. 또한, 우리 나라 교과서의 내용을 미국·일본의 경우와 비교해 봄으로써 실태 및 문제점을 파악할 수 있을 것이다. 이에 본 논문에서는 먼저, 경제 교육의 일반적 목표 및 우리 나라를 비롯한 미국·일본의 학교 경제 교육 현황을 알아본다. 그리고 우리 나라 고등학교 사회과에서의 경제 분야 중 교수 요목 시기에서 부터 5차 교육 과정기까지의 화폐·금융 분야를 중심으로, 일반적 특징 및 개념과 내용·기술 방법의 차이를 화폐의 기능, 금융 기관의 종류 및 역할, 금융 정책, 인플레이션을 중심으로 내용의 변화 과정 및 설명의 차이를 분석하였다. 뒤에서는 미국의 4개 교과서와 일본의 최근 교과서 1권을 채택하여 고등학교 경제 분야 중 화폐·금융 내용을 중심으로, 일반적 특징 및 한국·미국·일본의 공통 개념으로 수록된 금융 기관과 금융 정책의 개념을 예로 들어 설명의 차이를 분석해 보았다. 이와같이 개념과 내용·기술 방법의 차이를 미국· 일본의 경우와 비교·조사·분석한 결과 우리 나라 경제 교과서 서술에 있어서 발견된 여러가지 문제점을 지적하였으며, 앞으로의 6차 교육 과정에서 경제 교과서가 기술될 때의 개선 방향을 다음과 같이 제시하였다. 1. 서술상의 기술적인 문제인 추상적이며 평면적인 나열식의 설명을 과감히 지양하고, 논리적이며 실증적인 방법으로 자세하게 설명하여야 한다. 그렇게함으로써 학생들의 개념이나 원리에 대한 이해를 돕고, 경제현상이나 문제에 대한 사고 능력을 기를 수 있다. 2. 각 단원의 끝 부분에는 사례나, 실생활에 쓰이는 경제 원리 또는 경제 인물 등을 제시함으로써 학생들의 흥미를 고취시켜야 한다. 3. 경제학 용어의 경우 어려운 경제학 전문 용어의 남용을 피하고, 가급적 생활 용어 및 학생들의 지적 수준에 맞는 용어로 바꾸어서, 경제 문제에 대한 어렵다는 인식을 탈피시켜야 한다. 4. 통계·도표·삽화·사진 등의 다양한 자료를 제시해야 한다. 이를 통해 학생들의 자료 분석력과 빠른 이해를 도울 수 있으며, 학습에 대한 흥미를 유발시킬수 있다.;There have been 5 times of the full-scale reform of economy education in the past 40 years with the development of politics, economy, and society. Accordingly, the objectives and contents of education have been transformed, and responding to it, the contents of economy have been revised. In this sense, it is a very urgent task to systimatically analize the contents and system of the economy textbooks in a review and problems can be understood through a compative study on the contents of the textbooks with those of Japan and America. In the present thesis, in the first place, it was intended to study on the universal targets of economy education and the realisties of the school's economy education in Japan and Americal, as well as Korea. And centered on the monetary of financial field from the period of a syllabus of lectures to the 5th transitional period of curriculum, the differences of general characteristics, concepts, contents, and technical methods were analysed with reference to the transitional process of contents and description centered on the function of currency, kind and function of banking organs, banking policy, and inflation. In the latter part of this thesis, with 4 American high-school's textbooks and 1 Japanese recent high-school's textbook selected, the differences of description with special reference to the contents of currency and finance in the economy education of high school were analysed with some instances of the concept of the banking organ and banking policy which were recorded as universal charateristics and common concepts in Korea, Japan, and America. In the results of such a coparative, anlytical study on the differences of concepts, contents and technical methods between Korea, Japan, and America, some problems in the descriptions of the textbooks of our country were pointed out, and some improvement directions for the contents of the economy textbooks of the 5th curriculum were suggested as follows: 1. Such an arranging type of abstract, plane description, a descriptive, technical problem, should be sublated and instead, a logical, empirical method should be adopted in order to explain detailedly. By doing so, stusents will easily understand the suggested concept or principle and will cultivate their thinking power of economic phenomena or such problems. 2. By exemplifying some cases, the economic principls usable to real life, or the figures in the economy world in the end of each unit of the textbook, students' interest in the study of economy will be insprired.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구 방법 및 한계 = 3 Ⅱ. 경제 교육의 일반적 목표 및 각국의 학교 경제 교육 현황 = 5 A. 경제 교육의 개념 및 목표 = 5 B. 우리 나라 학교 경제 교육의 현황 = 7 C. 미국 학교 경제 교육의 현황 = 8 D. 일본 학교 경제 교육의 현황 = 11 Ⅲ. 우리 나라 5차 교육 과정까지의 학교 경제 교육 변화 = 14 A. 일반적 특징 = 14 B. 구체적 개념 설명에 있어서의 변화 = 20 Ⅳ. 미국과 일본의 학교 경제 교육 = 33 A. 일반적 특징 = 33 B. 구체적 개념 설명의 차이 = 39 Ⅴ. 결론 및 시사점 = 47 참고문헌 = 51 부록 = 54 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1940280 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject한국-
dc.subject미국-
dc.subject일본-
dc.subject경제 교과서-
dc.subject고등학교-
dc.subject화폐-
dc.subject금융-
dc.title韓國·美國·日本의 經濟 敎科書 比較 分析-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle高等學校 貨弊·金融 分野를 中心으로-
dc.title.translated(A) Comparative Analysis of the Texbooks of Economy between Korea, Japan, and America : With Special Reference to the Monetary or Financial Field-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE