Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 상민숙 | - |
dc.creator | 상민숙 | - |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T02:08:40Z | - |
dc.date.available | 2016-08-25T02:08:40Z | - |
dc.date.issued | 1989 | - |
dc.identifier.other | OAK-000000016475 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173035 | - |
dc.identifier.uri | http://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016475 | - |
dc.description.abstract | In this study, 15copies in all of five different currently authorized middle school science textbooks which were complied and published in accordance with the 5th revised curriculum(1989) and 3 copies of one previously government authorized middle school science textbooks have been taken for comparative analysis. 1. The revised textbooks take a form of one copy per grade and contain physics, chemistry, geology, biology and an appendix, which is not much different from the former ones, however, less emphasis has been given to the physics. 2. Pages for physics of the revised textbooks are total 195.2, which are 7.2 pages more than the former 188 pages. However, having the same 3 chapters as in the former textbooks, they have 8 sub-chapters which are one sub-chapter less than the previous 9 ones. 3. The contents of the physics are not very much different in structure from the former ones, but the revised textbook contain more materials to attract interests in study on the part of students and to keep abreast with modern necessities. 4. All the revised textbooks have the same layouts of the chapters as in the former ones. The revised textbooks exclude most of the various moments such as 'Motion of falling', 'Motion of pendulum', 'Circular moment' existed in the former 1st grade textbook, and measurement and reservation of electric charge quantity existed in the former 2nd grade textbook, while the heat energy content in the former 3rd grade textbook is included in the 1st chapter of the revised 1st grade textbook, separating 'Work and Energy' into 'Work' and 'Potentia1 Energy & Kinetic Energy' in order to emphasize work and dynamical energy. 5. Number (24.4 times) of physics experiments in the revised textbooks are more than those (21 times) in the former textbook, which reflects the fact that observation and experiment in addition t h the restricted scientific knowledge take a bigger portion in the science education. Also, it is characteristic 'of the revised textbook that the individual experiment items such 'Study', 'Free activities (textbook B)', 'Practice (text C)', 'My research (textbook E)' are added up so that students execute different kinds of experiments appropriate for their abilities. 6. The revised textbooks, together with detailed explanations, provide with larger and more varied photos and pictures in harmony with realistic sense differently from the former ones. Photos and pictures in each textbooks are all greatly varied, which will facilitate students to attain physical conceptions. 7. Items of 'Inquiry' and 'Study' in form of questions increased to 166 in the revised textbooks from 156 in the former textbooks. Particularly, considerable inctese in the electricity area of the 2nd grade textbook (the revised one : 54.4, the former one : 40) is believed to help students reconfirm the learning contents since the chapter deals with invisible phenomena understanding of which is difficult to students.;본 연구에서는 1989년 제5차 교육과정에 의해 개편된 중학교 검인정 과학교과서 5종 15권과 종전의 국정 과학교과서 1종 3권을 분석 비교하였다. 1 . 개편된 신 교과서는 학년별로 한 권씩 나누어져 있으며 물리영역, 화학영역, 지구과학영역, 생물영역, 부록등으로 골고루 배열되어 있어 구 교과서와 큰 차이는 없으나 물리영역에 대한 강조도가 다소 좀 낮아졌다. 2 . 신 교과서 5종의 물리영역 지면수는 총 195.2면으로 구 교과서의 총 188면에 비해 약간 증가되었으나 구 교과서와 마찬가지로 3개의 대단원을 다루면서 1학년 중단원이 3개에서 2개로 줄어 들어 총 중단원수 9개에서 8개로 축소·조정되었다. 3 . 물리영역 내용면에서도 구 교과서와 구조상 큰 차이가 없으며 시대적 요청에 부응하면서 학생들이 쉽게 흥미를 갖고 학습할 수 있는 소재들을 다루었다. 4 . 5종 신 교과서의 단원배열을 살펴보면 대단원은 동일하고 구교과서 1학년에 있는 여러가지 운동( 낙하운동, 진자운동, 원운동 )이 신 교과서에서는 대부분 삭제되었고, 2학년에서는 전하량 측정과 전하량의 보존 내용이 삭제되었으며, 3학년은 열에너지 내용을 1학년 1단원(지학영역 )에 포함시키고, 일과 에너지를 ' 일 ', ' 위치에너지와 운동에너지 '로 분리하여 일과 역학적 에너지를 강조하였다. 5 . 신 교과서 물리영역의 실험빈도수(24.4회)는 구 교과서(21회)에 비해 많이 증가했는데 이는 단편적인 과학 지식뿐만 아니라 관찰, 실험이 과학교육에 큰 비중을 차지하기 때문이다. 또한 연구, 자유활동 ( 교과서 B ), 해보기 ( 교과서 C ), 나의탐구 (교과서E )등의 개인 실험 항목이 첨가되어 학생 수준차에 따라 난이도가 다른 실험을 해 볼 수 있게 배려한 점이 큰 특징이다. 6 . 그림과 사진은 구 교과서와 달리 현실 감각에 맞추어 크고 다양하며 설명이 자세하고, 같은 단원내용이라도 교과서마다 다른 그림들을 실어 학생들의 물리분야 학습 개념 형성에 큰 자극을 주고있다. 7 . 문제 성격을 띤 연구·물음 등이 구 교과서(156개)에 비해 신교과서(166개)가 많아 졌으며 특히 2학년 전기 부분 문제수가 40개에서 54.4개로 월등히 높아진 것은 이 단원내용이 눈으로 직접 볼 수 없는 현상을 다루고 이해에 어려움을 느끼므로, 실험외에도 물음등의 문제를 통해 학습 내용을 재확인하기 위함으로 보인다. | - |
dc.description.tableofcontents | 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 연구자료 및 방법 = 4 A. 연구자료 = 4 B. 연구방법 = 5 Ⅲ. 연구 결과 및 분석 = 6 A. 중학교 과학과 물리영역의 신·구 교육과정 비교 = 6 B. 신·구 과학교과서 내용분석 및 비교 = 10 Ⅳ. 결론 및 제언 = 51 참고문헌 = 55 ABSTRACT = 57 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 3428126 bytes | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 이화여자대학교 교육대학원 | - |
dc.subject | 중학교 | - |
dc.subject | 과학교과서 | - |
dc.subject | 물리영역 | - |
dc.subject | 내용비교 | - |
dc.title | 중학교 신·구 과학교과서 중 물리영역의 내용비교 연구 | - |
dc.type | Master's Thesis | - |
dc.title.translated | COMPARATIVE STUDIES ON THE PHYSICS COURSES IN BOTH CURRENT AND FORMER GENERAL SCIENCE TEXTBOOKS OF THE MIDDLE SCHOOLS IN KOREA | - |
dc.format.page | v, 58 p. | - |
dc.identifier.thesisdegree | Master | - |
dc.identifier.major | 교육대학원 과학교육전공물리교육분야 | - |
dc.date.awarded | 1990. 2 | - |