View : 843 Download: 0

5, 6차 유치원 교육활동 지도자료의 동화에 나타난 성역할 분석

Title
5, 6차 유치원 교육활동 지도자료의 동화에 나타난 성역할 분석
Authors
원세희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
교육활동지도자료동화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제 5·6차 유치원 교육활동 지도자료에 수록된 동화의 성역할을 분석하여 그 경향과 양상을 파악하는데 목적이 있다. 더불어 교사가 동화를 활용하여 유아가 바람직한 성역할을 갖도록 돕기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 5차와 6차 유치원 교육활동 지도자료에 수록된 동화에 나타난 등장 인물의 성별 분포는 어떠한가? 1-1. 문장에 나타난 등장인물의 성은 어떠한가? 1-2. 그림에 나타난 등장인물의 성은 어떠한가? 2. 5, 6차 유치원 교육활동 지도자료에 수록된 동화에 나타난 주인공의 성별 특성은 어떠한가? 2-1. 주인공의 성별 분포는 어떠한가? 2-2. 주인공의 성에 따른 동화의 주제는 어떠한가? 2-3. 주인공의 성에 따른 활동 장소는 어떠한가? 2-4. 주인공의 성에 따른 활동 내용은 어떠한가? 3. 5차와 6차 유치원 교육활동 지도자료에 수록된 동화에 나타난 등장 인물의 직업은 성에 따라 어떠한가? 본 연구를 위한 분석 대상은 교육부에서 발행한 제 5, 6차 유치원 교육활동 지도자료에 수록된 동화 125편이다 분석 기준은 김주희(1998), 정해숙, 양애경, 김홍숙(1995)과 성정아(1995)의 것을 적용하였다. 분석된 자료는 빈도와 백분율에 의해 분석되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육활동 지도자료에 수록된 동화에 등장하는 인물을 문장과 그림 두 가지 측면에서 살펴보았다. 문장과 그림의 경우 모두 남성 등장인물이 여성 등장 인물보다 높은 비율을 나타냈다. 둘째, 교육활동 지도자료에 수록된 동화의 주인공의 성 역시 남자 주인공이 여자 주인공 보다 많이 나타났다. 이를 통해 남자가 여자보다 더 중요한 인물과 역할을 하고 있음을 간접적으로 알 수 있다. 셋째, 교육활동 지도자료에 수록된 동화의 주제는, 여성 주인공일 경우 '가족사랑', '지식'이 주제로 많이 나타났으며, 남성 주인공일 경우 '건강·위생·안전'이나 '지식'이 주제로 많이 나타났다. 또한 남자 주인공과 여자 주인공이 모든 주제에 골고루 등장하였다. 넷째, 성별에 따른 주인공의 활동 장소를 살펴보면, 남자 주인공과 여자 주인공 모두 다 실외에서의 활동이 더 많이 나타났다. 이것은 여성을 주로 실내에서 소극적으로 활동하던 것으로 표현되었던 것에 비해 긍정적인 변화라고 할 수 있다. 다섯째, 성별에 따른 주인공의 활동 내용을 크게 참여성의 정도, 주도성의 정도, 운동성의 정도에 따라 살펴보았다. 남자 주인공과 여자 주인공 모두 참여성, 주도성, 운동성의 비율이 높게 나타남으로써 적극적 모습을 보여주고 있다. 여섯째, 교육활동 지도자료에 수록된 동화에 나타난 등장 인물의 직업에서, 여성은 주부 역할이 가장 많았으며 남성은 전문직에 종사하는 비율이 높았다. 직업의 종류에 있어서도 남성이 여성보다 훨씬 더 많은 종류의 직업에 종사하였다.;The purpose of this study is to grasp the trends of the Sex-Role in the Fairy Tales Used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities by these analysis. In addition, this study offers the basic information that help children to keep desirable sex role through fairy tales by teacher's guide. To achieve these purposes, the specific questions were set in this study as follows: Ⅰ. How is the proportion of male to female in characters of fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities? 1. How is the gender of characters in texts? 2. How is the gender of characters in pictures? Ⅱ. How is the individuality of gender of heroes or heroines described in fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities? 1. How is the proportion of male to female of central characters? 2. How is the theme of fairy tales according to gender of central characters? 3. Where is the activity location according to gender of central characters? 4. How are the facts of activity according to gender of central characters? Ⅲ. What are the occupations of characters in fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities? The subjects of analysis for the study were 125 fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities. The analysis standard of Jung Hae-Sook, Yang Ae-Kyoung, Kim Hong-Sook(l995), Kim Ju-Hee(1998) has been applied. The data were analysed using frequency and percentage. The results of this study are as follows. First, the characters in the fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities were examined through texts and pictures. Both cases, the proportion of male characters was higher than female characters. Second, the proportion of heroes was higher than heroines in the fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities. Through this information, it can be informed that the role of male character is more important than female character. Third, in case of heroines, the theme of fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities were mainly 'family love' or 'knowledge', in case of hero, 'health · sanitation · safety' or 'knowledge' was often the theme. Hero and heroine appeared in all theme evenly as well. Forth, looking the activity location, hero and heroine both, outdoor activity was more frequent than indoor activity. This information shows the desirable change from the negative indoor activity of female characters in the past. Fifth, Looking the activity of central character according to gender, it can be divided into participation, leading and exercise. Hero and heroine both showed there positive role through their high proportion of participation, leading and exercise. Sixth, the occupations of characters in the fairy tales used in the Fifth and Sixth Edition of the Guiding Material for the Kindergarten Educational Activities, the roles of female were mainly housewives and the roles of male were mainly specialists. Male was engaged in more various occupations than female.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE