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dc.contributor.author오화연-
dc.creator오화연-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:23Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:23Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000027490-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172891-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000027490-
dc.description.abstract문화의 발달로 대중의 기호와 생활양식이 다양화, 개성화, 소비자의 기호에 따른 제품의 질적, 양적 향상이 요구되고 있다. 현대인들은 생활양식의 새로운 감각 등을 요구하며, 생활에 필요한 모든 상품에서 감각을 찾으려 한다. 교통, 통신, 정보의 발달은 도시상권의 광역화를 촉진시키고 있다. 교통 중심지에 상권을 재편성하는 경향을 보이고 있으며 유행정보의 동시화 현상을 가져왔다. 국제화의 물결은 소비정보의 전달속도를 빠르게 재촉하는 한편 소비자의 의식수준을 다국적으로 변화시킴으로서 백화점 산업의 전문성을 요구하고 있다. 산업화의 영향으로 제품의 대량생산이 가능해 지면서 동종 제품 간의 경쟁도 심각해졌다. 또한 더 많은 고객을 확보하려는 경쟁이 심해졌으며, 사회전반에 걸쳐 문화에 대한 인식이 높아지면서 문화를 파는 백화점은 문화휴식 공간으로 이용이 증대되며, 소비자들의 인식과 생활수준을 더욱 만족시키고 향상시켜줄 수 있는 요구가 증가되고 있다. 국내 유통업계의 중심이 되고 있는 백화점은 소비자의 요구가 점차 고도화, 다양화되며, 소비패턴의 질적 향상에 따른 구매양식이 변화됨에 따라 새로운 마케팅의 대응전략이 필요하게 되었다. 경기침체로 인한 소비자들의 소비에 대한 심리는 민감해지고 있다. 소비자들을 끌기위한 경쟁에서 우위를 차지하기 위한 수단으로 VMD를 필요로 하게 되었으며 더 효과적인 VMD 기술을 필요로 하게 되었다. 오늘날 소비자는 경제적 가치 외에 새로운 가치를 함께 추구하며, 감정적ㆍ심리적 동기에 의해 상품을 구매하는 행동을 많이 하고 있으므로 백화점은 고객들이 생활의 질과 문화 수준을 높일 수 있도록 보다 많은 노력을 기울여야할 것이다. 소비자들은 상품이라는 한 개의 단순 개체를 구하는 것이 아니다. 상품은 물질적인 가치 이상의 것이며, 상품의 구매는 이미지의 구매이며, 상품에 내재된 메시지와 문화적 아이덴티티(Identity)의 구매이다. 이렇게 쇼핑의 개념이 달라지면서 물건을 사는 행위를 넘어서, 쇼핑자체를 하나의 즐거운 경험으로 생각하는 소비자가 늘고 있으며, 쇼핑을 하는 과정에서 다양한 상품이 지니는 정보와 기능을 체험하고 얻고자하며, 고객으로서 격상되는 권위나 신분을 느끼고 싶어 한다. 동시에 편안함을 얻으려 한다. 따라서 VMD의 중요성은 더욱 증대되고 있으며, 소비자들의 이러한 욕구에 부합시켜 더욱 큰 판매 수익을 올려야 한다. 분명 VMD는 marketing의 성공에 상당 부분 영향을 미칠 것이며, 소비자들에게 더 가깝고 친밀하게 다가가기 위해서는 전략이 필요하다. 본 논문에서는 효과적인 VMD의 방향에 관한 연구로 독특한 개성을 살리고 백화점의 이미지와 부합될 수 있으며, 또한 정보 발신 및 실현의 장으로서 상품의 판매가 이루어지는 차별화 된 매장형태와 마케팅과의 유기적인 상관관계를 알아서 백화점에는 더 효과적인 판매 전략을 세울 수 있고, 소비자에게는 소비자들이 원하는 needs를 충족시킴으로써 쇼핑을 함에 있어서 즐거움과, 편안함, 심리적 만족을 얻을 수 있는 방법을 연구하고자 한다.;With the advancement of culture, the preference of general public and life style have diversified and individualized that there is a demand of qualitative and quantitative improvement of products following the preference of consumers. Contemporary people demand new sensitivity on life style, and seek to find the sensitivity in all products essential to life. Development of transportation, communication, and information has promoted the metropolitan of urban commerce. The commercial area in the traffic center displays the tendency of reorganization and brings the synchronization of the popular trend information. The wave of globalization urges the speed of delivering the consumer information very quickly while changing the perception level of consumers in multinational aspect for demanding the specialization of department industry. With the influence of industrialization, mass production of product is possible to make the competition between the same item products even more fierce, the competition to secure more customers has become even more severe, and with the heightening of perception on culture throughout the society in general that the department stores selling culture would have increase of its use as the space for cultural resting, and the effort has to be there to improve and satisfy the perception of consumers and living style. Department store have become the center of domestic distribution industry, and they are in need of responsive strategy of new marketing in accordance with the changes in purchase forms following the qualitative improvement of the consumption pattern. The psychology on consumption by the consumers has become more sensitive due to the economic depression. As a way of taking the advantageous position to compete for attracting consumers, there is a need of VMD(Visual Merchandising) and more effective VMD technology. Consumers today pursue the new value in addition to the economic value, and take the behavior to purchase the product the product by the psychological and emotional motivation that the department stores have to make significant efforts to upgrade the quality of life and level of culture for consumers. Consumers do not simply seek to buy single unit of goods. A product has more than material value, and purchase of product is a purchase of image as well as a purchase of message in the product and culture identity. As the concept of shopping changed, there are an increasing number of consumers who think shopping as an enjoyable experience beyond an act of buying goods, and during the process of shopping, they wish to experiment and learn information and functions in various products, and wish to feel their authority or personal status. They attempt to have the convenience at the same time. Therefore, the importance of VMD has increased even more, and required to have even larger sales profit by meeting these desires of consumers. Clearly, VMD would make substantial influence in the success of marketing, and there is a need of strategy for getting closer and more accessible for consumers. In this thesis, the department stores may set more effective sales strategy by learning the organic relationship with the differentiated store and marketing as the place of information generation and realization with meeting of department store image in unique individuality, and the study is made to obtain the method of obtain the joy of shopping, comfortableness, psychological satisfaction by satisfying the needs that consumers want.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구의 배경 및 목적 = 1 1.2. 연구의 범위 및 방법 = 4 2. VMD와 백화점의 이론적 고찰 = 5 2.1. VMD의 정의 및 목적 = 5 2.1.1. VMD의 정의 = 5 2.1.2. VMD의 목적 = 9 2.1.3. VMD의 구성요소 = 14 2.1.4. VMD의 효과 = 17 2.2. 백화점의 기능 및 특성 = 19 2.2.1. 백화점의 정의 = 19 2.2.2. 백화점 기능 및 특성 = 20 2.2.3. 백화점 VMD의 이론적 고찰 = 24 3. VMD에서의 효과적인 Marketing 전략과 질적 연구 = 28 3.1. VMD에서의 효과적인 Marketing 전략 = 28 3.1.1. Marketing의 특성 = 30 3.1.2. Marketing의 추세와 가치 -현 시대에서의 마케팅의 흐름 = 33 3.1.3. 백화점 VMD에서의 Marketing 전략 = 35 3.2. 인터뷰를 통한 고객들의 인식 조사 내용과 결과 = 39 4. 패션브랜드 EGOIST의 컨셉과 시즌별 효과적인 백화점 VMD 제작 = 51 4.1. 패션브랜드 EGOIST의 브랜드 컨셉 = 51 4.2. 패션브랜드 EGOIST의VMD 컨셉 및 포지셔닝 차별화 = 53 4.3. 패션브랜드 EGOIST의 Marketing 4P 전략 = 55 4.4. 패션브랜드 EGOIST의 매장 VMD 작품제작 = 56 4.4.1. 봄 VMD 제작 의도 및 작품 = 57 4.4.2. 여름 VMD 제작 의도 및 작품 = 59 4.4.3. 가을 VMD 제작 의도 및 작품 = 61 4.4.4. 겨울 VMD 제작 의도 및 작품 = 63 5. 결론 = 65 참고문헌 = 68 ABSTRACT = 71 설문지를 통한 고객들의 인식 조사 = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5609927 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc745-
dc.title패션브랜드 EGOIST의 효과적인 백화점 VMD 방향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on the Effective Use of Brand Name 'EGOIST' in Department Store VMD-
dc.creator.othernameOh, Hwa Yeon-
dc.format.pageⅶ, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과정보디자인전공-
dc.date.awarded2007. 8-
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