View : 782 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이혜선-
dc.creator이혜선-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:49Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000018024-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172744-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018024-
dc.description.abstract본 연구는 제 5차 교육 과정을 통해 개정된 우리나라 중학교 5종 과학교과서 및 연변 조선족이 번역하여 교재로 사용중인 중국 초급 중학교 물리 제 Ⅰ권과 제 Ⅱ권을 연구 자료로 택하여 물리 영역을 비교하였다. 이는 양국의 물리 교육 목표와 교육 내용상의 차이점등을 검토한 후 그 개선점을 알아보는데 목적이 있다. 연구 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 우리나라와 중국간에 체제와 이념의 차이는 존재하나 근본적으로 과학(물리영역)과의 교육 목표는 거의 비슷하다. 2. 물리 영역별로 내용 강조도를 살펴보면, 우리나라는 ①힘·운동·에너지, ②전자기이며, 중국은 ①전자기, ②힘·운동·에너지, ③ 빛과 파동의 순이다. 3. 교과서에 제시된 문제의 성격을 많은 순서로 살피면, 우리나라는 ①계산 문제, ②증명 설명 문제, ③실험·분석 문제의 순서이고, 중국의 경우는 ①증명·설명 문제, ②계산 문제, ③실험·분석 문제의 순서로 구성되어 있다. 4. 실험의 성격을 살피면 우리나라는 탐구 실험의 비율(90.5%)이 월등하고. 그 다음이 확인실험(9.5%)인 반면, 중국은 ①단순 조작 기술 실험(55.2%), ②탐구 실험(27.6%), ③확인 실험(17.2%)의 순서로 되어 있다.;This study is to compare the five kinds of Korea's middle school science textbooks which was revised through the fifth education curriculum with primary middle school physics 1, Ⅱ which used in yonbyun chosun-nation schools after translating Chinese into Korean, This is to find improvements after examining the objects of physics education and differences in the text contents between the two countries. The results are as follows. 1. Even though there's a difference of the structure of a nation and ideas between Korea and China, their objects for physics education is basically similar. 2. In analyzing the physics textbooks of Korea and China comparatively, the Korean textbooks give much emphasis on [Force Motion·Energy] (64%)and [Electromagnetics] (36%), whereas [Electromagnetics](46%) occupies the most part, and the [Force·.Motion·Energy](43%) and [Light and Waves](11%) are the next in China. 3. If we rank the problems by their percentage, the first is 「Calculation problem」 (47%), the second 「Certification and explanation problems」 (39%). and the third 「Experiments and analysis problem」 (14%) in Korea. But in China the first is 「Certification and explanation problems」 (67%), the second 「Calculation problem」 (25%) and the last 「Experiments and analysis」(8%). 4. In analyzing the characteristics of experiments, the percentage of 「Inquiry experiments」 is dorminant (90% ) and the next is the 「Confirmation experiments」(10%) in Korea. But in China 「Simple skill handling experiments」(55%) is dorminant and 「Inquiry experiments」(28%) and 「Confirmation experiments」 (17%) follow. 5. Besides, there are chemical parts which are treated as Physics in China and many differences in prerequisites, symbol marking and description of contents in spite of the same basis of scientific concepts between the two countries.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 연구 자료 및 연구 방법 = 4 A. 연구 자료 = 4 B. 연구 방법 = 5 Ⅲ. 연구 결과 및 논의 = 7 A. 한국과 중국의 중학교 과학과 (물리영역) 교육목표 비교 = 7 B. 한국와 중국의 과학(물리 영역) 시간 배당 비교 = 9 C. 한국과 중국의 물리 영역 내용 및 구성 분석 = 11 D. 국내 5종 교과서에 기준하여 살펴본 중국 교과서와의 차이점과 그 내용 = 31 E. 한·중 실험 내용 및 성격 분석 = 38 F. 한·중 중학교 과학과 (물리 영역) 기타 사항 비교 = 58 Ⅳ. 결론 및 제언 = 65 참고 문헌 = 68 부록 = 71 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2328081 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject한국-
dc.subject중국-
dc.subject중학교-
dc.subject과학과-
dc.subject교과서-
dc.subject물리영역-
dc.subject교육 목표-
dc.title한국과 중국의 중학교 과학과(물리영역) 교과서 및 교육 목표 비교·분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedCOMPARATIVE ANALYSIS OF MIDDLE SCHOOL SCIENCE (PHYSICS PART) IN KOREA AND CHINA-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공물리교육분야-
dc.date.awarded1992. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE