View : 644 Download: 0

동요를 이용한 어린이 중국어 지도 방안

Title
동요를 이용한 어린이 중국어 지도 방안
Other Titles
The teaching method of chinese language for children, using a children's song
Authors
최진희
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
A children's song is good enough to express children's mental spirit as it has simple vocabulary, clear rhythm, and short, dynamic beat. With this in mind, this thesis suggested a children's song as a learning tool that can be helpful giving interests, confidence and making familiar with chinese pronunciation to youngsters. The usage of children's song in chinese education for children can be effective method in making familiar with language information that should be mastered in every class and improving their communicative competence. In this thesis, we tried to design a new teaching method of chinese language education for children that was focused in leaners and tried to make a new model of class that can improve communication skill, as well. While perceiving the purpose of this report with regard to chinese teaching method, this report made progress with following procedures. Chapter 1 suggested the purpose, the method of this report and analyzed many kind of studies that was accomplished already. In chapter 2, we suggested the meaning of children's song and its own features, and considered the educational effect of children's song in children's chinese learning. In chapter 3, we suggested the type of data, and selected a children's song for children's chinese learning. The type of data in children's song was suggested with classifying its form and contents and we selected children's song for the teaching method which will be designed in chapter 4. Selected children's song was suggested standard dividing its forms and contents. Lastly, the conclusion in chapter 4, using the children's song that was selected with suggested standard in chapter 3, we designed material chinese teaching method for the children. First of all, we created basic teaching process of a model of class using children's song and with this teaching process, you can use teaching process in children's chinese learning using children's song. In this thesis, we did not tried many kinds of teaching method more profoundly except for children's song, even though this thesis suggested the teaching method of chinese language for children, using a children's song. I hope that more scientific survey should be fulfilled continuously about many other kinds of teaching method and the teaching method of chinese language for children as well. Thank you.;동요(兒歌)는 사용 어휘가 간단명료하고, 리듬이 명쾌하며, 운율이 짧고 활발하여 아동의 심리를 표현하는데 매우 적합하다고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 어린이 학습자에게 흥미와 자신감을 키워주고 중국어 발음을 쉽게 익힐 수 있도록 도와 줄 수 있는 학습 도구로서 동요를 제시하였다. 어린이 중국어 교육에서 동요의 이용은 적은 양의 학습 과제를 다양하게 반복하고 전개할 수 있어, 수업의 해당 차시에 배워야 할 언어 자료를 익히고 의사소통 능력을 숙달시키는 데 효과적인 방법이라 할 수 있다. 이러한 동요를 이용하여 본 연구에서는 어린이 중국어 교육에서 학습자 중심의 지도 방안을 설계 하고자 하였으며, 동시에 의사소통 능력을 기를 수 있는 수업 모형을 개발하고자 하였다. 이러한 목적 아래 지금까지 본 연구에서는 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 제 Ⅱ장에서는 동요의 특징과 동요 이용의 교육적 효과에 대하여 살펴보며 동요의 정의 및 특징을 제시하였고, 어린이 중국어 학습에서 동요의 교육적 효과를 고찰해 보았다. 제 Ⅲ장에서는 동요의 자료유형을 제시하고 어린이 중국어 학습을 위한 동요를 선정하였다. 동요의 자료유형은 형식상과 내용상으로 분류하여 제시하였고, Ⅳ장에서 설계 할 지도 방안을 위해 동요를 선정하였다. 선정한 동요는 형식면과 내용면으로 나누어 선정 기준을 제시하였다. 제 Ⅳ장에서는 제 Ⅲ장에서 제시한 기준으로 선정한 동요를 가지고, 실질적인 어린이 중국어 지도 방안을 설계하였다. 먼저 동요를 이용한 수업 모형의 기본 지도 절차를 설정하였고, 이 지도 절차에 따라서 동요를 이용한 어린이 중국어 주제별 수업 지도 방안과 의사소통중심 지도 방안을 설계하여 어린이 중국어 교육에서 사용할 수 있도록 하였다. 본 논문은 동요를 이용한 어린이 중국어 지도 방안을 제안하였으나, 동요 이외의 다양한 지도 방안에 대해서는 연구가 깊게 이루어 지지 못하였다. 어린이 중국어 교육에서 동요 뿐 아니라 여러 다양한 지도 방안에 대한 체계적인 연구가 지속적으로 이루어지길 기대한다.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE