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애니메이션으로 도입한 수학 수업이 학업성취도와 수학적 태도에 미치는 영향

Title
애니메이션으로 도입한 수학 수업이 학업성취도와 수학적 태도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of the animation applied mathematics class on accomplishment and attitude in mathematics studies
Authors
이혜진
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이용하
Abstract
본 연구에서는 학생들이 친숙하게 접할 수 있는 매체인 애니메이션을 도입 부분에 적용한 수업을 실시해 보고 효과가 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 애니메이션으로 도입한 수학 수업은 학업성취도 향상에 영향을 주는가? 2. 애니메이션으로 도입한 수학 수업을 수학적 태도 향상에 영향을 주는가? 본 연구에서는 고등학교 1학년 수학10-가의 <수와 연산>단원을 중심으로 애니메이션으로 도입한 수학 수업의 효과를 알아보았다. 위 문제들을 연구하기 위하여 서울시 D고등학교 1학년 학생들 중 사전검사 점수로 통계 처리한 결과가 동질집단으로 검증된 두 반을 선정하였다. 그리고 애니메이션으로 도입한 수업을 실시한 실험반과 일반적인 설명으로 도입한 수업을 실시한 통제반으로 구분하였다. 8회의 애니메이션으로 도입한 수업 후에 실험반, 통제반의 사전·사후 차이를 검증하였고, 수업 효과를 자세히 알아보기 위하여 연구자는 학습자가 애니메이션을 시청하는 동안 관찰일지를 작성하고 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 학업성취도에 있어서 사전 검사에서는 실험반과 통제반의 평균이 같았다. 애니메이션으로 도입한 수업을 실시 한 후, 사후검사에서는 실험반 학생들의 평균은 2.51점 향상하였고, 통제반 학생들의 평균은 1점 향상하였다. 그러나 두 반 모두에서 통계적으로 의미 있는 효과는 나타나지 않았다. 둘째, 수학적 태도에 있어서 사전검사에서는 실험반과 통제반의 평균이 같았다. 애니메이션으로 도입한 수업을 실시 한 후, 사후검사에서는 실험반 학생들의 평균은 0.21점 향상하였고, 통계적으로 검증한 결과 의미 있는 결과로 파악되었다. 그러나 통제반 학생들의 평균은 0.03점 향상하였지만 통계적으로 의미 있는 변화는 나타나지 않았다. 그러므로 애니메이션으로 도입한 수학 수업은 수학적 태도 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 셋째, 관찰일지를 분석한 결과 애니메이션을 시청하는 동안 학생들은 수업에 대한 기대감을 갖고 흥미를 느끼는 것을 볼 수 있었고, 이런 태도는 수업에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 그러나 수준별로 애니메이션을 보는 관점이 달랐는데, 상 수준의 학생들은 애니메이션과 수업 내용과의 연관성을 파악하려고 노력하였으나 하 수준의 학생들은 애니메이션의 단순한 재미에만 집중하는 경향이 있었고 내용이 어려워지면 이해하기 힘들어했다. 이와 같은 연구를 종합해 볼 때, 애니메이션을 도입한 수학 수업은 수학 학업성취도에는 통계적으로 유의미한 영향을 주지 않았으나 사후검증에서 성취도가 하락하지는 않았으므로 학생들에게 부정적인 영향을 주지는 않는다고 할 수 있다. 또한, 애니메이션을 도입한 수학 수업은 수학적 태도 향상에 있어 긍정적인 영향을 주었으며, 관찰일지 분석에서도 알 수 있듯이, 학생들의 수학에 대한 관심을 증가시키고 흥미를 유발한다는 것을 알 수 있었다.;Many of students think that mathematics is important subject but find it boring and hard to study. One of ways to encourage them to be interested in math is to find a specific teaching method for beginning step of the math class. This is because the effect of teaching is expected to decrease when students do not find any interest at the beginning of learning. Animation can be an effective teaching tool for the beginning of the class as most students like it. This may induce a positive response from students when applied at the beginning of the class. The purpose of the research is to know if it is an effective teaching method to apply animation for math class. We can consider the following question for the research. 1. Does animation applied math class influence accomplishment of learning? 2. Does animation applied math class influence attitude? We may find the effect of animation applied math class when examining for the 1^(st)grade high school students. Two groups composed of the 1^(st)grade high school students of D high school in Seoul were chosen for the research. They were then separated into 2groups; Experimental group which was exposed to the animation applied math class and control group which was not. Posttest was performed after 2groups were exposed to 8times of animation applied mass class. A researcher verified difference between each group’s pretest and posttest and then analyzed the experimental log. The research data is as follow. At first, the average score of each group's pretest for learning achievement was identical. When exposed to the animation applied math class, however, the experimental group showed that 2.51 point was increased in their posttest result. 1point was increased in the control group's posttest result. Nevertheless, we cannot see it as reliable data Secondly, the average pretest score for both groups` attitude was the same. When exposed to the animation applied math class, the experimental group showed that 0.21 point was increased in their pretest result, which is regarded as reliable data. On the other hand, the control group's 0.03 increased point for pretest does not mean it is reliable data. Therefore, we can conclude that the animation applied math class had a positive effect on improvement of attitude. According to analysis of the experimental log, lastly, we found that students were excited about the animation applied math class and became interested in it, which had a positive effect on teaching. We also found that students` point view on the animation could be variable. High class students made an effort to find out what the relation between the animation and class is. Low class students, on the other hand, tended to be more focused on enjoying animation for fun. The more complex the animation applied class was, the harder they could understand. After taking everything in consideration, we can conclude the animation applied class does not have any statistically meaningful effect on achievement of math learning. Rather, we can say that it doe not influence the students negatively because their achievement shown in posttest was not decreased. Additionally, the animation applied class induces students to improve their attitude and brings about their interest in math which was shown in the experimental log. We would say that the research has its limit as the animation applied class was to be performed more than 8times to verify its effect. Accordingly, there should be a research which is available for 1 semester or 1year to perform to have reliable result. Currently, we cannot find any other good animation tools for teaching. We may use the animation
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