View : 526 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author소훈경-
dc.creator소훈경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:11Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011979-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172374-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011979-
dc.description.abstract본 연구는 기타계 예술계열 중학교 연주 전공 학생들 개개인의 시창능력에 영향을 미치는 여러 요인을 조사해 보고 어떠한 방법과 태도, 전략을 가지고 시창을 하는 학생이 능력이 우수한가를 알아보아 교사가 시창을 가르칠 때 좀 더 고려해야 할 부분을 제시하여 앞으로의 효과적인 시창지도에 보탬이 되고자 하는데 궁극적 목적을 두었다. 연구를 위하여 S예술중학교 2학년 학생 90명(피아노 25명, 성악 25명, 현악 25명, 관악 15명)을 대상으로 시창 테스트 및 설문 조사를 실시하였다. 시창 테스트는 방음이 설치된 연습실에서 한명씩 실행하였으며, 평가에는 본 연구자 외 2명의 전문가가 참여하였다. 질문지의 내용은 여러 선행 연구를 토대로 하여 음악적 훈련 정도를 묻는 영역과 음악적 환경 및 음악에 대한 흥미도 영역, 시창 전략 영역, 시창 수업에 대한 태도 영역 등 네 가지 영역으로 구분하였다. 본 연구를 위해 조사한 설문에 대해 SPSS for Windows 12.0 프로그램과 SAS for Windows 8.01 프로그램으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 요인분석결과에 따르면 학생들의 시창능력에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 음악적 환경 및 음악에 대한 흥미도로서, 어릴 때부터 음악활동에 많이 참가하고 노래부를 기회가 많을수록 시창능력에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째 중요한 요인은 시창 전략으로서, 시창악보를 접할 때 박자, 리듬 조표 등을 먼저 파악하고 기본 박을 늘 마음속으로 체크하며 노래하는 것이 시창능력에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째 중요한 요인은 음악적 훈련정도로서, 피아노나 현악기 경험, 합창 활동 기간 등이 시창 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석 결과에 따르면 시창 수업에 대한 태도는 이에 비해 상대적으로 시창 능력에 적게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전공 악기군별 시창능력의 차이가 있는지를 분산분석을 통해 알아본 결과 성악을 전공하는 학생이 시창 능력이 가장 우수한 것으로 나타났으며, 그 다음으로 현악기, 피아노, 관악기 전공자 순으로 나타났다. 이상을 종합해 볼 때, 어려서부터 다양한 음악적 경험과 훈련을 하는 것은 시창능력에 중요한 요인이 되며, 꾸준한 시창 교육과 훈련을 통해 본인의 전략을 가지게끔 잘 지도하는 것이 시창능력에 매우 중요하다고 할 수 있다.;The purpose of this study is to research and analyze the factors affecting the sight-singing ability of music major students in a given art school. The study was taken a step further to ascertain appropriate strategic methods and attitude which can enhance and decipher the individual student's aptitude in teaching sight-singing. For this study, a brief sight-singing test and a survey was conducted at S Arts School 90 8th grade students.(25 piano majors, 25 voice majors, 25 string majors, 15 brass/woodwind majors). The sight-singing test was done on a one on one basis in an isolated place and the result of the test was reviewed by myself and two other colleagues. The questions were based on various predictive research materials that included the four major areas; the years of the individual student's musical training, musical interest and background, sight-singing strategy, and the student's overall attitude towards sight-singing. SPSS for Windows 12.0 program, SAS for Windows 8.01 was used to analyze the survey in this study. The result of the analysis was very much in accordance with the original hypothesis. The result of the analysis showed that the most significant factor affecting the students' sight-singing ability is their natural musical environment. Another factor to be considered was the students' genuine interest in music. Being exposed to various musical activities and singing inevitably affects the students' sight-singing ability. Secondly, sight-singing strategy was considered to be an important determining factor. Approaching new music by carefully examining the various rhythmic pattern, key signatures, time signatures, and having the basic rhythmic pulse in mind at all times will help the student's sight-singing ability. Thirdly, the level of intensity in music training was also an important factor.For instance, students having prior training in musical instruments such as the piano, and other string instruments affected the sight-singing ability. According to the analysis, the students basic attitude in music class had little affect on the actual sight-singing ability. Further analysis was conducted to see if the students' major instruments effected the sight-singing ability. The result of the ANOVA analysis showed that students majoring voice showed the highest level of sight-singing ability, and string-instruments, piano, and brass-instruments in successive order. In conlusion, being exposed to various musical activities and training was the most important factor in determining the students' sight-singing ability. Moreover, it is crucial for the student to receive continuous, consistent, and strategic sight-singing training.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구문제 = 2 C. 연구방법 = 3 D. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 시창의 정의 및 필요성 = 5 B. 시창교육 = 6 1. 시창교육의 목적 = 6 2. 시창교육과 관련된 이론 = 7 3. 효과적인 시창지도의 전략 = 12 C. 선행연구 및 관련분야의 연구동향 = 17 1. 국내연구 = 18 2. 국외연구 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 26 A. 연구대상 = 26 B. 자료수집 = 27 C. 연구절차 = 28 D. 자료분석 = 29 Ⅳ. 연구의 결과 및 해석 = 30 A. 기초분석 = 30 B. 연구문제 분석 = 47 Ⅴ. 결론 및 제언 = 55 참고문헌 = 58 부 록 = 61 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1662123 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title기타계 예술계열 중학교 연주 전공 학생들의 시창 능력에 영향을 미치는 요인 조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study research of factors determing the sight-singing ability in peforming arts major in grades 7-9 in a given art school-
dc.creator.othernameSo, Hoon-Kyoung-
dc.format.pagevii, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE