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중명도의 Red의 채도 변화와 광택에 따른 감성 형용사

Title
중명도의 Red의 채도 변화와 광택에 따른 감성 형용사
Other Titles
The sensitivity of red's saturation change and gloss of medium brightness
Authors
이희재
Issue Date
2024
Department/Major
디자인대학원 컬러디자인테크놀로지전공
Keywords
채도, 광택, 감성 형용사
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
다양한 산업 분야에서 제품의 기능, 품질 이외 감성 디자인에 대한 중요성이 강조되고 있다. 제품디자인의 CMF(color, material, Finishing)는 감성 디자인의 중요한 요인으로 작용하고 있고, 색채와 소재, 마감 방법의 조화로 인해 어떤 감성을 이끌어낼 수 있는가에 대한 트렌드가 중요해지고 있다. 제품에 대한 색채와 광택감에 대한 선행 연구 조사 결과, 색채, 채도, 명도, 광택감의 범위를 좁게 설정하여 부족함을 느꼈고, 본 연구는 다양한 채도감과 광택감을 적용하여 좀 더 세밀하게 연구하고자 하였다. 자극물 대상으로는 먼셀 색체계에서의 채도 단계가 가장 넓은 5.0 R 중명도 색채를 대상으로 시행 하여 다양한 단계의 채도 변화에 대해서 연구할 수 있는 자극물로 판단되어 선택하였고, 추후 제품 색채에 적용하여 어떠한 감성을 일으키는지에 대해 알아보고자 상대적으로 넓은 범위의 채도 및 광택감이 적용되는 색조 화장품 제품에 대해 적용하기 위해 Red 색상을 자극물 적용 대상 색상으로 지정하게 되었다. 본 연구는 중명도 영역의 일반적인 감성 형용사를 도출하기 위해 중명도의 Red 색채 1가지, 채도 11단계를 적용한 평면 자극물을 제시하여 감성 형용사-반대어 6쌍을 도출하였으며, 응답에 관한 평균 값을 비교 분석 하였다. 또한, 광택감이 더해진 입체 샘플에 대해 채도에 따른 감성 형용사 평가 결과 및 입체 샘플에 대해 광택감에 따른 감성 형용사 평가 결과를 비교 분석하여 각 변수가 중명도 Red에 일으키는 감성 형용사 이미지에 대해 정리하였다.더 나아가, 여성 이미지 입술에 적용한 립스틱 색채에 대해서는 채도 및 광택에 따라 상관 계수 및 평균값 도출을 통해 비교 분석 하였다. 위 실험을 통해 평면, 입체, 제품에 적용된 색채라는 자극물에 따라 각 변수가 일으킬 수 있는 감성 형용사 이미지가 다름을 알 수 있었으며, 본 연구를 통해 중명도 R 색채의 단계별 채도 변화와 광택에 따른 감성 형용사를 적용한 제품 디자인 개발의 연구에 도움이 되는 기초자료로 활용할 수 있다는 점에서 의의가 있을 것으로 생각한다.;In addition to the function and quality of the product, the importance of emotional adjective design is being emphasized in various industrial fields. CMF (color, material, finishing) of product design is acting as an important factor in emotional adjective design, and the trend of what kind of sensibility can be elicited is becoming important due to the harmony of color, material, and finishing method. As a result of previous research on color and glossiness of products, it felt insufficient by setting the range of color, saturation, brightness, and gloss narrow, and this study attempted to study in more detail by applying various saturation and gloss. For irritants, 5.0 R, which has the widest saturation stage in the Muncell color system, was selected as a stimulant to study the changes in saturation at various stages. Red color was designated as a color subject to irritation in order to apply it to a relatively wide range of saturation and brightness cosmetics products. In order to derive general emotional adjectives in the medium brightness area, this study produced 6 pairs of emotional adjectives-anonyms by presenting a plane stimulus with 1 medium brightness red color and 11 saturation steps, and compared and analyzed the average value of the response. In addition, the three-dimensional sample with gloss added gloss was compared and analyzed with the evaluation result of emotional adjectives according to saturation and the three-dimensional sample, and the image of emotional adjectives that each variable causes in medium brightness Red was summarized. Furthermore, the color of lipstick applied to the female image lip was compared and analyzed by deriving the correlation coefficient and the average value according to saturation and gloss. The above experiment found that the image of emotional adjectives that each variable can cause was different depending on the object of product color applied to flat, three-dimensional, and people. This study is thought to be meaningful in that it can be used as basic data to study the development of product design applying emotional adjectives according to gloss and chromatic changes in each stage of medium brightness R color.
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