View : 43 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
홍예슬
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Program, Annotation, Bach, Grieg, Sarasate, 바흐, 그리그, 사라사테, 찌고이네르바이젠
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송지원
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업 연주 프로그램에 수록 된 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1686-1750)의《바이올린 소나타 제1번 BWV 1001》, 에드바르드 하게루프 그리그(Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907)의《바이올린 소나타 제3번, Op. 45》, 파블로 데 사라사테(Pablo de Sarasate, 1844-1908)의《찌고이네르바이젠, Op. 20》에 대한 연구이다. 바로크 시대의 음악을 대표하는 바흐는 종교작품부터 세속작품까지 다양한 장르와 규모의 작품을 작곡한 독일 작곡가이다. 그의《바이올린 소나타 제1번 BWV 1001》은 그가 쾨텐 궁정의 카펠마이스터로 지내던 쾨텐 시기(1717-1723)에 작곡된 작품으로, 바로크 시대 특유의 통주저음을 기반으로 하는 풍부한 울림을 찾아볼 수 있다. Adagio – Fuga – Siciliano – Presto의 악장 구성을 가진 이 곡은 중후하고 엄숙한 선율이 두드러지게 나타난다. 낭만주의 시대의 음악을 대표하는 그리그는 노르웨이의 전통 민요와 민속적인 리듬을 자신의 작품에 잘 드러낸 노르웨이 민족주의 음악가이다. 그의《바이올린 소나타 제3번, Op. 45》는 그가 가장 전성기를 보내던 1887년에 작곡되었으며, 3개의 악장으로 구성되어 있다. 그의 소나타 중 가장 높은 작품성을 보이는 이 곡은 노르웨이 춤곡풍의 주제가 제시되어《무곡 소나타》라는 별칭도 가지고 있다. 사라사테는 19세기를 대표하는 스페인 민족주의 음악가로 당대 최고의 비르투오소 바이올리니스트이다. 그가 1878년 작곡한《찌고이네르바이젠, Op. 20》은 집시들 사이에 전해지는 각종 무곡을 소재로 다양한 주법을 더해 만들어낸 바이올린 독주 작품으로 집시 특유의 애수와 함께 동시에 정열적 색채가 특징적이다. 본 논문은 각 작곡가의 생애를 바탕으로 고전주의부터 민족주의까지 이어지는 18세기부터 20세기까지의 음악적 흐름을 살펴보고, 각 작품에 대한 깊이 있는 분석을 통해 음악적 이해를 돕고자 한다.;This thesis is a study on the program of the author's master's degree graduation recital, which includes J. S. Bach's (1686-1750)《Violin Sonata No. 1, BWV 1001》, E. Grieg's (1843-1907)《Violin Sonata No. 3, Op. 45》, and P. Sarasate's (1844-1908)《Zigeunerweisen, Op. 20》. J. S. Bach, a German composer who represents the music of the Baroque period, composed a wide range of works from religious to secular pieces. His《Six Violin Sonatas and Partitas, BWV 1001-1006》were composed during his tenure as the Kapellmeister at the Köthen court (1717-1723) and are comprised of three sonatas and three partitas. Among these,《Sonata No. 1, BWV 1001》, is in G minor and is well-known for its rich resonance. The composition, structured in movements Adagio – Fuga – Siciliano – Presto, carries a profoundand solemn atmosphere. E. Grieg, a representative composer of the Romantic period, is a Norwegian nationalist musician who effectively incorporated traditional Norwegian folk songs and rhythms into his works. His《Violin Sonata No. 3, Op. 45》, composed in 1887 during his prime, is structured in three movements. This piece, recognized as the most artistically significant of his sonatas, presents themes in the style of Norwegian dance music and is also known by the nickname《Dance Sonata》. P. Sarasate, a prominent Spanish nationalist musician of the 19th century, was one of the era's greatest virtuoso violinists. Most of his works are based on Spanish national dances and are composed as technically demanding violin pieces. His《Zigeunerweisen, Op. 20》, composed in 1878, is a violin solo piece that integrates various dance forms passed down among Spanish Gypsies, enhanced with diverse techniques and expressions. Although it is structured as a single movement, it can be analyzed in four sections according to tempo. This piece, showcasing the performer's technical prowess through various sophisticated techniques, reveals the distinctive melancholy and intense passion characteristic of Gypsy music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE