View : 60 Download: 0

식물의 필로텍시스 패턴을 응용한 버추얼 패션디자인

Title
식물의 필로텍시스 패턴을 응용한 버추얼 패션디자인
Other Titles
Virtual Fashion Design Applying Plant Phyllotaxis Patterns
Authors
이수빈
Issue Date
2024
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Keywords
식물, 필로텍시스 패턴, 버추얼 패션디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이세리
Abstract
코로나19에서 비롯된 사회적 격리와 거리두기로 인해 온라인 활동과 디지털 플랫폼의 사용이 촉진되었다. 이러한 동향은 패션업계에도 영향을 미쳐 많은 패션 브랜드와 소매 업체가 온라인으로의 이동을 가속화하고, 가상 시연 및 디지털 이벤트를 활성화하였다. 이와 더불어 패션업계에서는 지속 가능성과 윤리적인 생산에 대한 관심이 커지게 되었다. 변화된 사회 분위기에 대응하고 부응하는 새로운 가치로서 버추얼 패션이 부상하고 있다. 본 연구의 목적은 기존의 디지털 패션디자인에서 표현된 자연물과는 차별화되는 식물의 필로텍시스 패턴을 응용한 버추얼 패션 작품을 연구하고 디자인하는 것에 있다. 이를 위하여 본 연구는 식물의 필로텍시스 패턴, 버추얼 패션디자인에 대한 이론 조사를 기반으로 식물을 표현한 패션 작품들에서 필로텍시스 패턴을 관찰하였고 필로텍시스 패턴의 조형 원리 응용에 대해 모색하였다. 디자인의 모티브가 되는 식물의 필로텍시스는 잎의 차례와 배열 방식을 나타내는 독특한 패턴이다. 식물의 비정형적이고 유기적인 형태는 자연을 모방하는 디자인 영감의 원천이 되어왔으나 필로텍시스 패턴은 수열적인 규칙성과 효율성 때문인지 다양한 디자인에 모티브로 사용되기 보다는 기능적 구조물이나 건축물에 활용되는 경우가 많았다. 선행연구들과 실제 식물들을 관찰한 결과 식물을 구성하는 잎이나 꽃잎 등의 성장 과정에서 형성된 배치 점에서 일정한 규칙과 비율이 발견되었고 공통적인 규칙과 모양을 가진 패턴으로 분류할 수 있음을 알 수 있었다. 이에 본 연구에서는 대표적인 필로텍시스 패턴들에서 비례, 방사, 대칭, 강조와 같은 조형 원리를 추출하였다. 이와 더불어 동적 움직임과 시간성에 따른 변화를 가지고 있는 자연물은 반복, 점진, 율동의 공통적인 조형 원리를 가지고 있기에 이를 효과적으로 표현하기 위하여 3D 모델링 프로그램 클로와 블렌더, 애프터 이펙트 등을 사용하여 버추얼 패션을 영상으로 구현하였다. 클로에서 완성된 버추얼 패션디자인은 호환되는 프로그램인 블렌더를 이용하여 배경을 완성하였고 식물이 자라나기 위해 필요한 물, 흙, 바람과 같은 자연의 소리를 음향효과로 주기 위해 애프터 이펙트를 활용하여 최종 편집하였다. 이에 따라 작품들은 의상과 배경, 사운드, 특수효과로 구성한 영상 6개로 최종 완성되었다. 이 연구의 이론적 배경 연구에서 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 디자인 모티브인 식물의 필로텍시스 패턴은 어긋나기, 마주나기, 돌려나기, 뭉쳐나기로 대표되며 이 패턴들은 비례, 방사, 대칭, 강조의 조형 원리와 연결되었다. 둘째, 식물은 다양한 분야에서 디자인 영감의 요소로 사용되는데 자연의 조형적 원리를 특징으로 한 예술 작품에서도 필로텍시스 패턴의 조형 원리들이 혼합되거나 응용된 경우가 관찰되었다. 셋째, 초기의 버추얼 패션은 주로 생산의 효율성을 높이거나 물성의 빅데이터 분석을 위해 사용되었으나 지속적인 발전이 이루어지면서 디자이너들이 더욱 창의적이고 광범위한 범위에서 활용하는 총체적인 디지털 재현 기술로 나아가고 있고 다양한 플랫폼을 통해 흥미로운 제품들이 등장하고 있다. 넷째, 오늘날 주목받고 있는 버추얼 패션디자인의 유형을 살펴볼 때 문화적 상징과 기념을 표현한 경우, 비시각적 힘과 운동의 원리를 표현한 경우, 자연물의 외형을 응용하여 표현한 경우 등으로 나타났다. 이어서, 본 연구의 작품 디자인 및 제작 과정을 거치며 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 식물의 필로텍시스 패턴은 조형 원리 측면에서 비례, 방사, 대칭, 강조의 원리와 연결되는데 이를 패션디자인으로 적용할 때 클로에서 의상의 실루엣을 만들어가는 패턴의 모양, 크기, 배치로 적극적인 응용과 실현이 가능하였다. 둘째, 필로텍시스 패턴은 자연에서 생겨난 생존의 효율성 원리이므로 역사적으로 볼 때 기능적 구조물 디자인에 활용되는 경우가 많았으나 이 연구를 통해 순수하게 아름다움을 표현하고자 한 버추얼 패션디자인 응용에서도 모티브로서 가능성을 확인하였다. 셋째, 디지털 도구는 디자이너가 더욱 창의적이고 혁신적인 디자인을 시도할 수 있는 자유를 제공하는 도구임에 틀림 없다. 3D 모델링과 시뮬레이션을 통해 현실에서는 쉽게 구현하기 어려운 복잡한 구조와 텍스처를 상대적으로 용이하게 탐구하고 실험할 수 있다. 넷째, 필로텍시스 패턴은 시간의 흐름에 따른 식물의 점진적 성장과 연결된다. 이러한 시간적 변화는 물리적 패션디자인의 범주에서 구현하기에 어려움이 있으나 3D 버추얼 패션디자인은 상대적으로 이러한 제약에서 벗어나 비현실적이고 초현실적인 디자인 시도가 가능하기 때문에 흥미로운 모티브 디자인 표현이 가능하다. 다섯째, 필로텍시스 패턴은 식물의 생장 원리에 속하는 자연의 원리이므로, 이를 응용한 버추얼 패션디자인은 자연의 미학을 디지털 패션에 적용함으로써 소비자들에게 새로운 감성과 경험을 제공할 수 있으리라 본다. 마지막으로, 이 연구는 버추얼 패션디자인 작품 6벌을 동영상으로 제시하였는데 배경 및 모델 설정은 실제의 물리적 공간에서 실현하기 쉽지 않고 이를 실현한다고 했을 때 모든 설치의 비용이 막대할 것으로 예상이 된다. 기술의 발전 덕분에 많은 비용을 치루지 않고 몇 가지의 3D 프로그램을 통해 버추얼 패션디자인을 제시할 수 있는 오늘날의 상황은 우리의 패션산업 내에 진행되고 있는 큰 변화와 긍정적 가능성을 짐작하게 한다. 이 연구는 디지털 기술로 재현할 수 있는 창의적 디자인을 제시하고자 필로텍시스 패턴에 나타난 조형 원리를 버추얼 패션디자인에 응용한 작품 연구이다. 버추얼 패션이 변화된 사회 분위기에 맞는 새로운 트렌드로 부상하면서 버추얼 패션의 다양한 활약과 새로운 시도들이 확산되고 있고 그 가치가 인정되므로 향후 더욱 혁신적이고 다채로운 디자인과 기술적 시도가 이루어질 것으로 기대한다.;Social isolation and distancing resulting from COVID-19 have promoted online activities and digital platforms. This trend has also impacted the fashion industry, with many fashion brands and retailers accelerating their move online and promoting virtual demonstrations and digital events. In addition, interest in sustainability and ethical production has grown in the fashion industry. Virtual fashion is emerging as a new value that responds to the changed social atmosphere. This study aims to study and design virtual fashion works that apply plant phyllotaxis patterns, which are differentiated from natural objects expressed in existing digital fashion design. To this end, this study observed phyllotaxis patterns in fashion works expressing plants based on a theoretical investigation of plant phyllotaxis patterns and virtual fashion design. It explored the application of the formative principles of phyllotaxis patterns. The plant's phyllotaxis, which is the motif of the design, is a unique pattern that represents the order and arrangement of leaves. The atypical and organic form of plants has been a design inspiration that imitates nature. Still, the phyllotaxis pattern has often been used in functional structures or buildings rather than as a motif in various designs, perhaps because of its sequential regularity and efficiency. As a result of previous studies and observations of actual plants, specific rules and ratios were discovered in the arrangement points formed during the growth process of leaves and petals that make up plants, and it was found that they could be classified into patterns with standard rules and shapes. Accordingly, this study extracted formative principles such as proportion, radiation, symmetry, and emphasis from representative phyllotaxis patterns. In addition, natural objects with dynamic movements and changes according to time have common formative principles of repetition, gradualness, and rhythm. 3D modelling programs such as CLO, Blender, and After Effects were used to transform virtual fashion into video to express them effectively. For the virtual fashion design completed in CLO, the background was achieved using Blender, a compatible program, and the final editing was done using After Effects to provide sound effects of natural sounds such as water, soil, and wind necessary for plants to grow. Accordingly, the work was finally completed with six videos of costumes, backgrounds, sounds, and special effects. The conclusions drawn from the theoretical background research of this study are as follows. First, the plant's phyllotaxis pattern, which is the design motif of this study, is represented by alternate, opposite, whorled, and fasciculate, and these patterns are connected to the formative principles of proportion, radiation, symmetry, and emphasis. Second, plants are used as design inspiration elements in various fields, and cases, where the formative principles of the Philotexis pattern are mixed or applied, have been observed in works of art featuring the formative principles of nature. Third, in the early days, virtual fashion was mainly used to increase production efficiency or analyze big data on physical properties. Still, with continued development, it is moving toward a holistic digital reproduction technology that designers utilize in a more creative and broader range. It is creating exciting and interesting products through various platforms. Products are emerging. Fourth, when looking at the types of virtual fashion design that are attracting attention today, they were divided into those that expressed cultural symbols and commemorations, those that expressed non-visual forces and principles of movement, and those that expressed by applying the appearance of natural objects. Next, the conclusions obtained through the design and production process of the work of this study are as follows. First, the plant's phyllotaxis pattern is connected to the principles of proportion, radiation, symmetry, and emphasis in terms of formative principles. When applied to fashion design, it is actively used to the pattern's shape, size, and arrangement that creates the clothing silhouette in the CLO. And was possible to realize. Second, the phyllotaxis pattern is an efficiency principle of survival that originated in nature, so historically, it was often used to design functional structures. However, this study confirmed its potential as a motif in virtual fashion design applications that aim to express pure beauty. Third, digital tools must allow designers to attempt more creative and innovative designs. Through 3D modelling and simulation, complex structures and textures that are difficult to implement in reality can be explored and experimented with relatively quickly. Fourth, the phyllotaxis pattern is linked to the gradual growth of plants over time. Such temporal changes are challenging to implement in physical fashion design. However, 3D virtual fashion design is relatively free from these restrictions and allows for unrealistic and surreal design attempts to express attractive motif designs. Fifth, since the phyllotaxis pattern is a natural principle that belongs to the principle of plant growth, virtual fashion design is expected to provide new emotions and experiences to consumers by applying the aesthetics of nature to digital fashion. Lastly, this study presented six virtual fashion design works as videos. Still, the background and model settings are not easy to realize in an actual physical space, and the cost of all installations is expected to be enormous if realized. Today's situation, where virtual fashion designs can be presented through several 3D programs without paying much money thanks to technological advancements, suggests significant changes and positive possibilities within our fashion industry. This study studies works that apply the formative principles shown in the Philotexis pattern to virtual fashion design to present creative designs that can be reproduced with digital technology. As virtual fashion is emerging as a new trend that fits the changing social atmosphere, various activities and new attempts at virtual fashion are spreading, and its value is recognized, so it is expected that more innovative and colourful designs and technological attempts will be made in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE