View : 28 Download: 0

중도 ASD 아동의 의사소통 시도 향상을 위한 AAC 활용 단계적 음악치료 프로토콜

Title
중도 ASD 아동의 의사소통 시도 향상을 위한 AAC 활용 단계적 음악치료 프로토콜
Other Titles
Development of Music Therapy Protocol Applying AAC Device for Improving Communicative Behaviors of Children with Severe and Profound ASD
Authors
김가을
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악치료학과
Keywords
음악치료, ASD, AAC
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구의 목적은 중도 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder, ASD) 아동의 의사소통 시도 향상을 목표로 보완·대체 의사소통(Augmentative and Alternative Communication, AAC)을 활용한 단계적 음악치료 프로토콜을 개발하고 그 적용 가능성을 평가하는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 프로토콜 구성 단계와 임상 현장 적용 단계의 두 단계를 거쳐 AAC 적용 프로토콜을 개발하였다. 개발된 프로토콜은 네 단계로 구성되었다. 첫 번째 단계는 주의·각성의 최적화 단계로, 음악이라는 다감각적 매체를 통해 자극의 역치가 높은 ASD 아동의 흥미와 주의를 향상시킬 수 있다는 점을 바탕으로, 악기를 탐색하고 연주하면서 다양한 감각 자극을 경험하여 의사소통 동기를 유발하는 것을 목표로 하였다. 두 번째 단계는 목표 어휘 친숙화 단계로, 음악이 가진 선율과 리듬 등의 매체가 언어적 정보를 구체화하는데 효과적으로 작용할 수 있다는 점에 근거하여, 악기 연주와 노래 부르기를 통해 목표 어휘에 자연스럽게 익숙해지도록 하여 아동이 언어적 정보를 처리하는 데 도움을 주는 것을 목적으로 하였다. 세 번째 단계는 AAC 기반 목표 어휘 습득 단계로, 음악 활동이 의사소통이 요구되는 맥락을 제공하고 AAC를 통한 의사소통 시도를 강화할 수 있다는 점을 근거로 하여 아동이 AAC를 사용하여 원하는 악기나 음악을 선택하고 자신의 의사를 표현하는 것을 목표로 하였다. 네 번째 단계는 의사소통 상황에서의 적용 단계로, 아동이 일상생활에서 목표 어휘를 사용하여 의사소통 기술을 일반화하는 것을 목표로 하였다. 프로토콜의 타당성과 효용성은 언어치료 및 음악치료 전문가의 검증을 통해 평가되었으며, 임상 현장에서의 적용 가능성도 확인되었다. 연구 결과, 본 프로토콜은 중도 ASD 아동의 의사소통 시도를 효과적으로 증진시키는 데 유용하다고 평가되었으며, 음악치료사들이 쉽게 적용할 수 있는 접근 방안을 제공함으로써 긍정적인 평가를 받은 반면, 중도 ASD 아동의 개별적인 특성과 필요를 반영한 유연한 적용 전략이 고려될 필요가 있다고 제안되었다. 이러한 결과는 기존 선행연구에서는 AAC 적용에 있어 음악이 보조적인 역할로 제한된 반면, 본 연구에서는 음악의 치료적 기능을 적극적으로 활용하여 AAC와 음악을 결합한 독창적인 프로토콜을 개발한 것에 의의가 있다. 또한, AAC 적용 경험이 적은 음악치료사들도 본 프로토콜을 적용하는데 용이하였으며 중도 ASD 아동을 위한 구체적인 전략을 이해하는 데 효과적이었다고 평가한 점에서 긍정적인 의의가 있다.;The purpose of this study is to develop and evaluate the applicability of a stepwise music therapy protocol utilizing Augmentative and Alternative Communication (AAC) to enhance communication attempts in children with severe Autism Spectrum Disorder (ASD). The study followed two main phases: the protocol development phase and the clinical field application phase. The developed protocol consists of four stages. The first stage, optimization of attention/arousal, is based on the premise that the multisensory nature of music can enhance the interest and attention of ASD children, who have a high threshold for sensory stimuli, by having them explore and play instruments to experience various sensory stimuli and thereby stimulate communication motivation. The second stage, familiarization with target vocabulary, leverages the melody and rhythm of music, which can effectively concretize linguistic information, by having children naturally become accustomed to target vocabulary through playing instruments and singing, thus aiding in the processing of linguistic information. The third stage, acquisition of target vocabulary using AAC, is based on the premise that music activities provide the context needed for communication and can strengthen communication attempts through AAC, allowing children to select their desired instruments or music and express their intentions using AAC. The fourth stage, application of communication in real-life situations, aims to generalize communication skills by having children use target vocabulary in everyday scenarios. The validity and effectiveness of the protocol were evaluated by speech-language and music therapy experts, and its applicability in clinical settings was confirmed. The results indicated that the protocol is useful for effectively enhancing communication attempts in children with severe ASD and received positive feedback for its practical application by music therapists. However, it was also suggested that flexible application strategies tailored to the individual characteristics and needs of children with severe ASD are necessary. This study is significant in that it actively utilized the therapeutic functions of music to develop a unique protocol combining AAC and music, which was previously limited to a supplementary role in AAC applications. Additionally, the protocol was found to be easily applicable by music therapists with little prior experience with AAC, highlighting its practical importance and effectiveness in understanding specific strategies for children with severe ASD.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE